Alma Media > Uutinen > Etuovi.com auttaa asunnon ostajaa tekemään vastuullisia valintoja

Etuovi.com auttaa asunnon ostajaa tekemään vastuullisia valintoja

Vastuullisuustyö on tärkeä ja ajantasaisesti kehittyvä osa Alman liiketoimintaa. Alma edesauttaa yksilöitä tekemään vastuullisia valintoja esimerkiksi asumiseen, liikkumiseen sekä työelämään liittyvissä päätöksissä.

Vastuullisuutta liiketoiminnassa edistetään Alman yksiköissä eri keinoin. Ratkaisut voivat olla pieniä palvelukehityselementtejä tai isompia, parhaimmillaan uutta liiketoimintaa synnyttäviä ideoita. Tässä artikkelissa esittelemme asumisen palvelujen konseptointia ja asiakastutkimuksen osana kerätyn tiedon hyödyntämistä.

Asumisen palvelukonseptointia

2021 marraskuussa järjestettiin kaksi työpajaa, joissa tarkoituksena oli tutustua vastuullisuustrendeihin ja –malleihin, sekä tunnistaa liiketoimintakonsepteja, joihin Alman digitaaliset alustat voisivat tarttua. Erityisesti yhtä työpajassa kehitellyistä konsepteista on edistetty Etuovi.com ja Vuokraovi.com palveluissa. Tavoitteena on mahdollistaa kuluttajalle asumisen kestävien valintojen tekeminen helposti ja nopeasti, ja tuoda asumisen ja asuntokaupan ammattilaisille kanava markkinoida omia palveluitaan kestäviin valintoihin liittyen.

”Asunnon ostajaa kiinnostaa esimerkiksi energiatehokkuus, taloyhtiön kierrätyspalvelut, yhteiskäyttötilat tai sähköauton latausmahdollisuudet sekä miten löytää ympäristö- ja lompakkoystävällisiä koteja, kuten joku käyttäjä meiltä jo toivoi palautteessaan”, asumisen palvelujen digitaalista asiakaskokemusta kehittävä Marjaana Lehtimäki listaa. Asumiseen liittyviä isoja kestäviä valintoja voi omalta osaltaan tehdä niin uutta kotia etsiessä kuin nykyistäkin kotia parantamalla.

Etuoven myynti-ilmoituksista voi jo etsiä tietoa asumisen ekologisuudesta ja kestävistä valinnoista, mm. lämmitysmuodosta, rakennusmateriaaleista ja asunnon energialuokituksesta sekä tehdyistä ja tulevista remonteista. Tämän vuoden alussa Etuovi.comiin tuotiin mahdollisuus hyödyntää Omat sijainnit -toimintoa liikkumisen tarpeen arvioinnissa asunnon myynti-ilmoituksen kartalla. Tämä auttaa asuntoa etsivää, kirjautunutta käyttäjää hahmottamaan uuden asunnon sijaintia suhteessa omiin tärkeimpiin paikkoihin, kuten töihin, kouluun tai harrastuksiin. Käyttäjä voi arvioida päivittäisen liikkumisen tarvetta kävellen, pyöräillen, autolla tai julkisella liikenteellä ja tehdä uuden asuinpaikan suhteen kestäviä valintoja.

”Tähän mennessä olemme pienillä asioilla parantaneet Etuovi.com palvelua ja kasvattaneet tietoisuutta kestävistä valinnoista myös julkaisemalla aiheesta Etuovi.comin Ideat&Vinkit -artikkeleita. Kaupalliset sisältökumppanuudet mahdollistavat yritysasiakkaillemme keinon kertoa omista kestävistä ratkaisuistaan, ja tämän tyyppisiä sisältöjä onkin lähiaikoina tehty yhä enemmän” Marjaana kertoo.

Pohjalla asiakasymmärrys

Konseptoinnin tueksi asumisen palvelut tekevät säännöllisesti erilaisia asiakastutkimuksia. Marras-joulukuussa 2022 osana Etuovi.comin Markkinapulssi -kyselyä kysyttiin asumisen ympäristöystävällisyyden tärkeyttä kartoittavia kysymyksiä, jotka liittyvät KIVI -kiinteistönvälitysjärjestelmän parissa työskentelevän Anni Ketolan opinnäytetyöhön.

”Kysymysten kautta tavoitteena oli mm. selvittää, kuinka kiinnostuneita Etuovi.com-palvelun käyttäjät ovat asumisen ympäristöystävällisyydestä, ja kuinka merkittävänä tekijänä asunnon ostajat pitävät asunnon ympäristöystävällisyyttä kohteita vertaillessaan ja lopullisia ostopäätöksiä tehdessään”, Anni kertoo. Saatua tietoa tullaan hyödyntämään asumisen kestävien valintojen palvelusuunnittelussa ja Etuovi.comin markkinointiviestinnässä.

Lue lisää tutkimuksen tuloksista.

Lisää Alman vastuullisuustyöstä tuoreimmassa vastuullisuusraportissa.

  • Julkaistu: 12.4.2023, 12:31
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: Almassa tapahtuu, Vastuullisuus

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Vastuullisuuden edelläkävijä K-ryhmä käyttää Alma Hiilimittaria

K-ryhmä on vastuullisuustyössään maailman johtavia toimijoita. Vastuullisuuden hyväksi tehdään työtä…

Vastuullisuus

Katso webinaaritallenne: Vastuullisen digimainonnan mittaaminen

Alma Mediaratkaisuiden Johanna Vartiainen oli puhumassa vastuullisesta digimainonnasta ja sen…

Vastuullisuus

PäättäjäMind – Vastuullisuus yrityksissä

Mitä vastuullisuuden toteuttamiseen ja seurantaan liittyviä toimenpiteitä yrityksissä on tehty?…

Vastuullisuus