Alma Media > Mainostajalle > Ajankohtaiset yleisöt: Vinkit, miten kohdennat mainontaa juuri nyt
Kohdenna mainontaa lomalaisille

Ajankohtaiset yleisöt: Vinkit, miten kohdennat mainontaa juuri nyt

Millaiset yleisöt ovat aktiivisia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä? Kenelle voi ja kannattaa kohdentaa mainontaa juuri nyt? Tarjoamme ideat ja vinkit mainostajille mainonnan personointiin ajankohtaisten tapahtumien ja sesonkien avulla. 

Alkuvuosi pitää sisällään muun muassa erilaisia messuja, hiihto- ja talvilomakauden aktiviteetteja sekä mielenkiintoisia aikoja lukiolaisille ja opiskelijoille.

Moottoripyöräilijät, veneilijät ja karavaanarit heräilevät talviuniltaan

Moottoripyöräilijät, veneilijät ja karavaanarit heräilevät talviuniltaan
Perinteisesti tammi-helmikuussa järjestettävät Caravan-, MP- ja Vene-messut ovat herätelleet karavaanarit, motoristit ja veneilijät uuteen tulevaan kesäkauteen. Varsinaisten menopelien lisäksi hankintalistalla on yleensä myös muun muassa huoltopalveluita, lisävarusteita ja muuta liikkuvaan harrastukseen liittyvää.

Vinkit yleisön tavoittamiseen

  • Tavoita liikkuvat kohderyhmät Suomen suurimmilta markkinapaikoilta. Muun muassa Nettimoto, Nettivene ja Nettikaravaanari kokoavat harrastajat, haaveilijat ja hankintamielessä liikkuvat yhteen.
  • Markkinapaikkojen hauista ja kohderyhmien käyttäytymisestä sivustoilla muodostuu ainutlaatuista dataa, jonka avulla muodostettuja kohderyhmiä voi käyttää kohdentamiseen koko Alma verkostossa. Tavoita ostovoimaiset ja -haluiset kuluttajat ostoputken jokaisessa vaiheessa.
  • Voit kohdentaa myös relevantteihin sisältöihin reaaliaikaisesti, eli käyttää kontekstikohdennusta. Tällöin kun käyttäjä selaa esimerkiksi moottoripyöräaiheisia sisältöjä, tunnistetaan oikea ympäristö ja näytetään käyttäjällä moottoripyöristä kiinnostuneille tarkoitettua mainontaa. Kontekstikohdennus perustuu käyttäjän juuri sen hetkiseen kiinnostukseen ja sen avulla tavoitetaan oikeat yleisöt myös ilman kolmannen osapuolen evästeitä.

Abit ja wanhat ikimuistoisten tapahtumien äärellä

Alkuvuodesta nuorten ihmisten elämässä tapahtuu isoja asioita. Penkkarit, vanhojen tanssit ja esimerkiksi jatkokoulutukseen tähtäävä yhteishaku ovat tärkeitä tapahtumia ja saa nuoret pohtimaan tulevaisuutta ja siihen kuuluvia ratkaisuja. Myös nuorten kesätöiden hakeminen on alkuvuodesta kiivaimmillaan.

Vinkit yleisön tavoittamiseen

  • Hyödynnä ikä mainonnan kohdentamisen ja personoinnin keinona. Voit kohdentaa mainontaa mm. 18–24-vuotiaisiin.
  • Myös koulutustasoa voi hyödyntää mainonnan kohdentamisessa datasegmenttien avulla.

Muista ystävää 14.2.

Ystävänpäivänä hemmotellaan ystäviä ja läheisiä vaikkapa ravintolaillallisella tai kukkasilla. Mainostajalle tämä tarkoittaa aktiivisia yleisöjä näiden tuotteiden ja palveluiden parissa. Ehkäpä ystävänpäivätarjous – kaksi yhden hinnalla – tai vastaava saa aikaan konkreettisia tuloksia taktisella kampanjalla.

Vinkit yleisön tavoittamiseen

  • Tavoita yleisöt kohdentamalla mainontaa esim. ruokaan ja juomaan liittyvillä datasegmenteillä tai kontekstikohdennuksen avulla.

Hiihtolomalaiset liikkeellä

Hiihtolomakausi alkaa helmikuun loppupuolella ja on jaksotettu kestämään aina maaliskuun puolelle saakka. Hiihto- ja talvilomalla matkaillaan, käytetään muun muassa ravintoloita, hotelleja ja muita palveluita. Aktiiviset lomalaiset kannattaa huomioida mainonnan kohdentamisessa ja tehdä esimerkiksi suoraan tavoitteisiin ja toimintaan tähtäävää taktista kampanjointia.

Vinkit yleisön tavoittamiseen

  • Kohdenna mainontaa käyttäjän sijainnin perusteella kaupunki- tai maakuntatasolla.
  • Tavoita myös matkailusta kiinnostuneet yleisösegmentit ja hyödynnä matkailuaiheisten sisältöjen kontekstikohdennus

Naistenpäivä piristää maaliskuussa

Maaliskuun 8. päivä vietetään kansainvälistä naistenpäivää. Kohdentamisessa ei kannata unohtaa ihan perinteistä demografiadataa, esimerkiksi yleisön sukupuolta.               

Vinkit yleisön tavoittamiseen

  • Hyödynnä demografiatiedot – muun muassa sukupuoli – kohdentamisessa

Lue lisää kohdentamisen mahdollisuuksista >>

Ota yhteyttä myyntiin ja suunnitellaan tarpeisiisi sopiva kohdennettu kampanja >>

  • Julkaistu: 2.2.2023, 13:53
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: Ajankohtaiset yleisöt, Kohdentaminen

Hyvä tietää: Miksi kohdentaa ja personoida mainontaa?

Mainonnan kohdentaminen kannattaa, sillä siten tavoitat oikeat yleisöt ja hukkanäyttöjen määrä vähenee.

Viestiä voidaan myös räätälöidä kohderyhmän mukaan, jolloin myös kampanjoiden tulokset paranevat, kun viesti on kohderyhmälle relevanttia.

Jaa artikkeli