Automarkkina NYT: Tällainen on autonostaja vuonna 2022
Alma Businessmedioiden Autotutkimuksen mukaan harkintalistalle pääsee keskimäärin 4,6 automerkkiä.
Saman tutkimuksen mukaan koeajoon päätyy keskimäärin 2,7 eri automerkkiä.
Kuluttajat eivät suinkaan siis ole merkkiuskollisia, joten automainostajan kannattaa:
- Kohdentaa mainontaa myös toisesta merkistä kiinnostuneille, mutta myös
- Pyrkiä pysymään oman asiakaskunnan mielessä, sillä hekin harkitsevat toisia merkkejä.
Lähes 90 % autonostajista aloittaa ostoprosessinsa digitaalisista kanavista
Kuulas Helsingin toteuttaman Retail Buying Studyn mukaan lähes yhdeksän kymmenestä aloittaa auton ostoprosessin digitaalista kanavista. Yhä useampi päätyy myös ostamaan digistä, joskin liikkeestä ostaminen on edelleen suosituinta.
Digimarkkinoinnin tulisi olla automainostajan tärkein kanava, sillä siellä ne autonostoa pohtivat kuluttajatkin ovat. Autonoston harkintavaiheessa tärkeää brändimainontaa kannattaa tehdä hyödyntäen suuren huomioarvon formaatteja. Muun muassa online-video ja sisältömarkkinointi sekä suuren peiton saavat kampanjat nostavat brändisi kuluttajan harkintavalikkoon.
Myös arvokkaammat autot kiinnostavat
Talouden epävarmuuksista huolimatta myös arvokkaammille uusille autoille riittää kysyntää. Alma Businessmedioiden Autotutkimuksen mukaan 46 % vastaajista harkitsee tai on valitsemassa yli 50 000 euron arvoista uutta autoa. Vuoden 2021 vastaavassa tutkimuksessa yli 50 000 euron autoa oli harkitsemassa 24 % vastaajista.
Suomen suurimman autojen markkinapaikan Nettiauton kävijöistä 34 % suunnittelee yli 50 000 euron auton hankintaa.
Mihin menee automarkkina?
Viime aikoina heikentynyt yleinen taloustilanne on jo vaikuttanut autokauppaan ja tulevasta vuodesta voi tulla haastava.
Kysyimme automarkkinaa pitkään seuranneelta Alma Mediaratkaisujen myyntiryhmän päälliköltä Henrik Pitkäkoskelta, mihin automainostajan kannattaa juuri nyt keskittyä.
”Kysynnän laskusta huolimatta autoja myydään edelleen. Vaihtoautojen myynnissä tärkeään rooliin nousee totta kai oikeaan hintaan ostaminen ja myyminen sellaisesta autokannasta, joka tekee kauppansa.
Sen lisäksi pitkittyneissä myyntiajoissa kannattaa varmistaa näkyvyys siellä mistä kuluttajat aloittavat autonhankintaprosessin eli digitaalisissa kanavissa. Varmista riittävä näkyvyys markkinapaikoilla ja panosta mieluummin jatkuvaan mainontaa kuin yksittäisiin kampanjalähtöihin.
Mainontaa kannattaa kohdentaa ostoaie- tai kiinnostusdatan perusteella auton ostoprosessin eri vaiheissa.”
Alma autoilu lukuina
Autoilevat kohderyhmät kattavasti haltuun monipuolisilla mainosratkaisuilla ja älykkäillä kohdentamisen keinoilla:
- Tavoita 1,55 milj. autoilusta ja liikkumisesta kiinnostunutta suomalaista Alman medioista
Lähde: Mind 2021 viikkotavoittavuus, kr. 18+ Autoilun markkinapaikat, liikkumisen palvelut, Iltalehti.fi Autot, Kauppalehti.fi, IL printti, KL printti.
Suomen suurimmat autoilun markkinapaikat Nettiauto ja Autotalli keräävät ainutlaatuista dataa, mitä autoilevat suomalaiset hakevat ja ostavat:
- Palveluissa tehtiin vuonna 2021 noin 156 miljoonaa hakua ja niiden kautta myytiin noin 660 000 autoa
Lähde: Nettiauto ja Autotalli
Viemme autoalan keskustelua eteenpäin journalistisilla sisällöillä:
Iltalehti Autot on Suomen suurin digitaalinen automedia jopa yli 900 000 viikkokävijämäärällään
Lähde: FIAM-mittaus, viikot 38-41/2022
Haluatko lukea lisää autoilun datasta?
Kiinnostuitko Alman autoilun ja liikkumisen palvelujen mainosratkaisuista?
Pyydä meidät kylään ja käydään yhdessä läpi autoalan kuulumiset ja suositukset markkinointiin.
- Julkaistu: 8.12.2022, 14:47
- Kategoria: Mainostajalle
- Teema: Autoilu, Autoilun datakatsaus, Tutkimus
Lue myös muut Automarkkina NYT -artikkelit:
Artikkelisarjassa tuodaan uusia näkökulmia autonostajia puhuttaviin aiheisiin ja autonostoprosessiin.
Tuomme myös tutkimustietoon pohjautuvia suosituksia automainonnan kanaviin ja sisältöihin.
Käyttövoimat puhuttavat >>
Autoilun kustannukset ja uudet omistamisen muodot >>