Alma Media > Mainostajalle > Mitä tapahtuu, kun mainostaja lakkaa mainostamasta?

Mitä tapahtuu, kun mainostaja lakkaa mainostamasta?

Maailmantilanne ja talous huolestuttaa, joten moni mainostaja pohtii mainonnan laittamista tauolle. Ennen jarrukahvasta vetämistä kannattaa kuitenkin lukaista muutamia syitä, miksi mainonnan lopettaminen on tavattoman huono idea brändille.

Tämä on tilaisuutesi erottua kilpailijoista

Taloudellisia nousuja ja laskuja tulee jatkossakin. Markkinoinnin ja mainonnan kulujen ajatellaan usein olevan helpoin ja nopein säästämisen kohde. Mutta entä pitkällä aikavälillä tarkasteltuna?

Useiden tutkimusten mukaan yritysten kannattaa taloudellisen taantuman aikana mieluummin jatkaa tai jopa lisätä markkinointipanostuksiaan kuin pyrkiä vähentämään niitä. Miksi? Kun moni muu nykäisee paniikkikahvasta ja lopettaa mainonnan, erottuminen kilpailijoista helpottuu, kun itse jatkaa näkyvyyden ylläpitämistä. Vaikka kuluttaminen väliaikaisesti vähentyisikin, oman brändin tunnettuutta kannattaa koettaa silti kasvattaa myös taantuman aikana. Kun talous jälleen elpyy, hakeudutaan todennäköisesti niiden brändien pariin, jotka ovat onnistuneet pysymään top-of-mindissa.

Näin brändillesi saattaa käydä, kun lopetat mainonnan:

  1. Tulokset. Mitä pienempi brändi ja pienempi mainosbudjetti, sitä nopeammin tulokset romahtavat. Suurempi brändi voi liidellä aiemmin rakentamansa tunnettuuden siivin vielä tovin, mutta sen varaan ei kannata luottaa pitkäksi aikaa.
  2. Mainonnan paikkaaminen. Jos panostukset mainontaan ovat aiemmin olleet suuret, muilla markkinoinnin toimenpiteillä tämän aukon paikkaaminen on työlästä ja hidasta.
  3. Mielikuvat brändistä. Et pysty aktiivisesti kehittämään, rakentamaan tai vahvistamaan brändiäsi itse valitsemaasi suuntaan. Jätät siis mielikuvan brändistäsi siihen pisteeseen kuin se mainonnan lopettamisen hetkeen jää. Voi lisäksi olla, että ulkoiset tekijät muokkaavat ihmisten mielikuvaa hiljaiseloa viettävästä brändistä ei-toivottuun suuntaan.
  4. Brändisi kehittyminen – tai unohtuminen – on täysin pois omista käsistäsi. Kilpailevat brändit jatkavat mainontaa ja saavat etulyöntiaseman sekä varmemman paikan asiakkaiden top-of-mindissa.
  5. Myynnin kehitys. Mikäli myynnin kehitys on ollut hiipuva jo ennen mainonnan lopettamista, se todennäköisesti jatkaa samaa hiipuvaa trendiä silloinkin, kun aloitat mainonnan uudelleen. Tauon pituudesta riippuen brändisi on saattanut myös unohtua kokonaan, jolloin on aloitettava koko brändinrakennus nollasta.

Tehokkaita mainosratkaisuja löytyy pienellekin budjetille

On monia keinoja, mitä tunnettuuden kasvattamisen ja brändin kehittämisen eteen voi tehdä. Mieti tavoite, laadi budjetti, mittaa tuloksia ja seuraa dataa. Näistä on hyvä aloittaa. On myös tärkeää valita sopiva kumppani, jonka kanssa saat tuloksia aikaan.

Jos haluat sparrailla tuloksellisen markkinoinnin tekemisestä, ota yhteyttä niin kerromme mielellämme lisää.

Lähteet:
Roberts, Keith (2003). What strategic investments should you make during a recession to gain competitive advantage in the recovery?

Hartnett, Gelzinis, Beal, Kennedy, Sharp (2021). When Brands Go Dark – Examining Sales Trends when Brands Stop Broad-Reach Advertising for Long Periods. Journal of Advertising Research.

  • Julkaistu: 15.8.2022, 14:54
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: Brändit ja markkinointi

Jaa artikkeli