Alma Media > Uutinen > Kolme vinkkiä parempaan sisältömarkkinointiin

Kolme vinkkiä parempaan sisältömarkkinointiin

Mieti kenelle kirjoitat, tarjoa ratkaisuja ja hyödynnä erilaisia kerronnan keinoja.

Sisältömarkkinoinnin määrä ja sen parissa käytettävä aika ovat kasvussa. Samalla kasvaa myös kilpailu yleisöjen ajasta, mikä korostaa sisällön laadun merkitystä. Kuinka juuri oikeat kohderyhmät imaistaan sisältöjen pariin? Sisältömarkkinoinnin laadusta keskusteltiin Alma Talk -tapahtumassa marraskuun alussa.

Aamulehden päätoimittaja Jussi Tuulensuu muistuttaa, että sisältömarkkinointi on ennen kaikkea sisältöä. Siksi sisältömarkkinoinnin tuotantoon pätevät pitkälti samat säännöt kuin muuhunkin sisällöntuotantoon. Ensimmäisenä kannattaa aina miettiä, kenen ongelmaa olet ratkaisemassa.

”Määrittele aluksi mallilukijasi, eli kenelle tuotat sisältöä”, Tuulensuu sanoo.

Sisällön suunnittelun tulisi aina lähteä liikkeelle kohderyhmästä ja sen tarpeista. Millaista yleisö on ja miten heidän halutaan toimivan? Tuulensuu kehottaa määrittelemään kohderyhmät aina tutkimuksen avulla ja välttämään mutuilua.

”Vain tutkittuun tietoon pohjautuen pystytään välttämään törmäys kohderyhmän arvojen ja omien oletusten välillä”, Tuulensuu toteaa.

Apua elämän muutoskohtiin

Sisältömarkkinoinnin pitää olla kiinnostavaa ja sen tulee koukuttaa, jotta se on tehokasta. Parhaat sisällöt kertovat, millaisia haasteita ihmiset ovat kohdanneet ja miten niitä on ratkaistu. Tällöin ne auttavat yleisöjä ratkaisemaan omia haasteitaan.

Tuulensuun kokemuksen mukaan aiheet, jotka puhuttelevat yleisöjä verkossa liittyvät useimmiten elämän muutoskohtiin. Tällaisia voivat olla esimerkiksi lapsen syntymä, työpaikan vaihto tai avioero.

Arkielämän muutokset kiinnostavat erityisesti kuluttaja-asiakkaita, mutta myös yrityspäättäjät etsivät hyötyä itselleen. Yrityselämässä vastaava iso muutoskohta voi olla vaikka uuden teknologian käyttöönotto.

Sisältömarkkinoinnin tuottaja Minna Laaksola Alma Talentilta korostaa, että onnistuneimmissa B2B-puolen sisältömarkkinointikampanjoissa tuodaan esille ratkaisuja.

”Yrityspäättäjillekin voidaan tarjota samaistumispintaa esimerkiksi esittelemällä, miten asioita on tehty muissa yrityksissä ja kuinka niissä on onnistuttu. Yleisöä ei siis altisteta markkinointisisällölle vaan puhutaan heidän kannaltaan olennaisista ratkaisuista”, Laaksola kertoo.

Hyvät tarinat imaisevat mukaansa

Tuulensuun mukaan otsikko vaikuttaa yleisön lukupäätökseen kaikista eniten. Kaikkein arvokkainta sisältöä ei kuitenkaan ole auki klikattu juttu vaan juttu, jonka parissa vietetään aikaa. Kun erilaisia kerronnan keinoja hyödynnetään kekseliäästi, yleisö saadaan pysymään sisällön parissa pidempään.

Tämä onnistuu muun muassa vetävällä tarinankerronnalla sekä vaihtelemalla jutussa mikro- ja makrotasoa, toisin sanoen liikkumalla jutussa yksityiskohtien ja laajan kokonaiskuvan välillä. Infografiikkaa Tuulensuu kehottaa välttämään, ellei se selkeästi kerro tarinaa. Jos infografiikka ei toimi ilman tekstejä, se on todennäköisesti turha.

Pätevätkö kaikki samat vinkit sitten sekä kuluttajamarkkinoinnissa että B2B-markkinoinnissa? Tuulensuun mukaan kyllä.

”Eroja on tietenkin aiheissa ja siinä, missä kanavissa kohderyhmät tavoitetaan, mutta muuten logiikka ja lainalaisuudet ovat samat. Kyseessä ovat kuitenkin aina ihmiset”, Tuulensuu huomauttaa.

Seuraava Alma Talk järjestetään tiistaina 11.12.2018. Aiheena on vastuullinen liiketoiminta. 

  • Julkaistu: 19.11.2018, 16:26
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: Markkinointi

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Alma Talk -podcast, jakso 3: Luovuus

Alma Talk -podcast syventyy markkinoinnin ja brändäyksen maailmaan huippuvieraiden seurassa.…

Markkinointi

Alma Talk -podcast, jakso 2: Tekoäly

Alma Talk -podcast syventyy markkinoinnin ja brändäyksen maailmaan huippuvieraiden seurassa.…

Markkinointi

Alma Talk -podcast, jakso 1: Markkinointi

Alma Talk -podcast syventyy markkinoinnin ja brändäyksen maailmaan huippuvieraiden seurassa.…

Markkinointi