Alma Media > Uutinen > Alma Asuminen Spotlight 2021 -webinaarissa kerrottiin asumisen kuumimmat trendit

Alma Asuminen Spotlight 2021 -webinaarissa kerrottiin asumisen kuumimmat trendit

Alman Asumisen mediat ja palvelut järjestivät Asumisen tulevaisuus tunnissa: Alma Asuminen Spotlight 2021 -webinaarin alan ammattilaisille tiistaina 21.9.2021. Webinaarin valokeilassa olivat asumisen trendit ja tulevaisuuden suuntaukset. Tapahtumassa käsiteltiin, miten maailman megatrendit vaikuttavat asumisen tulevaisuuteen Suomessa ja millaisen jäljen korona ja etätyöarki jättävät. Mikä ratkaisee asuntokaupoilla ja mitä kaikkea tarkoittaa asuminen palveluna? Entä näkyykö ekologisuus jo valinnoissa?

Tapahtuman avasi Alma Consumerin johtaja Kari Kivelä, jonka jälkeen Saaramaria Somppi markkinointitoimisto Dagmarista esitteli asumisen trendikatsauksen. Asumisen tulevaisuus -paneelin alusti Alma Asumisen liiketoimintajohtaja Minna Marjava-Kontio, joka kertoi Etuovi.com ja Vuokraovi.com datan pohjalta, millaisia viitteitä globaaleista trendeistä näkyy jo nyt suomalaisten asunnonvaihtajien nettikäyttäytymisessä. Mukana keskustelussa olivat Bo LKV:n markkinointijohtaja Hannele Berglund, Kojamon digijohtaja Katri Harra-Salonen, asumisen tulevaisuuden konsultti Kimmo Rönkä, YIT:n kaupunkikehityksen johtaja Juha Kostiainen sekä Nordean Kiinnitysluottopankin toimitusjohtaja Jussi Pajala, joka vastaa pankin asuntomarkkinatoiminnoista.

Paneelin juonsi Kauppalehden asumista seuraava toimittaja ja asuntokirjailija Veera Tegelberg.

Tulevaisuuden asumiselta toivotaan arkea helpottavia palveluita

Asumisen tulevaisuuden suuntaviivoihin vaikuttavat megatrendit, kuten demografinen muutos, kaupungistuminen ja ilmastonmuutos, ilmenee markkinointitoimisto Dagmarin laatimasta laajaan tutkimusanalyysiin pohjautuvasta trendikatsauksesta.

Dagmarin Insight Manager Saaramaria Somppi esitteli Alman Asumisen Spotlight -webinaarissa Asumisen trendikatsauksen, joka laadittiin laajan tutkimusanalyysin pohjalta keväällä 2021.

Väestö ikääntyy ja yksinasuvien osuus kasvaa, mikä vaikuttaa väistämättä asuntotarpeisiin. Somppi kertoo, että koronasta huolimatta pitkän aikavälin trendi kansainvälisesti on, että maaseutu tyhjenee ja kaupungit täyttyvät. Lisäksi ilmastonmuutos tulee väistämättä vaikuttamaan ihmisten asumiseen ja liikkumiseen. Näiden lisäksi asumisen trendien taustalla vaikuttavat tutkimuksen mukaan yleiset yksilötason kuluttajatrendit.

”Kuluttajat haluavat helpompia ja nopeampia palveluita tarjontatulvan kasvaessa, oman mielen ja kehon hyvinvointiin halutaan panostaa, ja vastuullisia valintoja halutaan tehdä entistä enemmän sekä vaikuttaa itse aktiivisesti maailman hyvinvointiin ja olla luomassa parempaa huomista.”

Yllätyksellisintä trendikatsauksessa oli Sompin mukaan se, että trendiraporteissa puhutaan paljon erityyppisestä yhteisöllisyydestä.

”On monisukupolvikortteleita, joustavia asumisyhteisöjä ja taloyhtiöiden yhteisiä kylätaloja. Suomalaiset ovat ehkä tyypillisemmin arvostaneet omaa rauhaa ja yksityisyyttä, joten on mielenkiintoista nähdä, mihin suuntaan asumisen yhteisöllisyyden trendi Suomessa tulevaisuudessa kehittyy.”

Somppi nostaa myös esiin asumisen palvelut, joka tulee olemaan jatkossa vielä isompi trendi.

”Kuluttajat haluavat elämän ja asumisen olevan mahdollisimman helppoa, ja erilaiset uudet palvelut ja palvelukokonaisuudet auttavat tässä. Asumisen palveluissa olisi paljon tilaa uudenlaisille innovaatioille, ja ne voivat tulla myös asumisen palveluntarjoajien ulkopuolelta.”

Kansainvälisessä markkinassa puolestaan kehitetään Sompin mukaan paljon vastuullisuuteen liittyviä ratkaisuja, kuten pilotoidaan uusia rakentamisen tapoja ja rakennetaan kunnianhimoisesti jopa täysin vastuullisia ja omavaraisia kaupunginosia.

Somppi muistuttaa, että asumisen tulevaisuuskatsauksissa puhutaan usein älykodeista, mutta oikeasti asukkaita kiinnostaa lähinnä oman arjen helpottaminen. Jos teknologia vastaa johonkin todelliseen tarpeeseen ja pystyy huomaamatta helpottamaan arkea, siitä saadaan vasta silloin todellista hyötyä.

”Teknologiaa todella harvoin hankitaan sen itsensä vuoksi – sen pitää ratkaista jokin todellinen kuluttajan ongelma ollakseen kiinnostava ratkaisu.”

Somppi kannustaa ennen kaikkea kuluttajalähtöiseen ajatteluun, jos saisi antaa yhden vinkin alan ammattilaisille.

”Selvitä, millaista kuluttajan arki on ja mitä siinä tapahtuu. Mitä asioita voisi helpottaa? Näihin pohjautuen voi luoda uudet tulevaisuuden ratkaisut, asujan näkökulmasta käsin ja heidän tarpeisiinsa vastaten.”

Tapahtuman tallenne ja esitysmateriaalit.

Kuva: Joel Maisalmi

  • Julkaistu: 21.9.2021, 10:19
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: Almassa tapahtuu, Trendit

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Teknologia vauhdittaa Alman matkaa kohti kehittyneitä kaupankäyntialustoja

Digitaalisuus on ollut Alma Median strategian ytimessä jo vuosia. Alma…

Trendit

Viisi markkinoinnin trendiä 2022 – näistä vielä puhutaan

Trendikatsaukset tehdään tyypillisesti alkuvuonna, mutta maailman ja trendien muovautuessa yhä…

Trendit

Kolme neljästä fyysisen kaupan asiakkaasta tulee kauppaan valmiiksi tiedolla ja inspiraatiolla varustettuna

Alle 25-vuotiaista enää vain 9 % tekee ostoksia ainoastaan kivijalkakaupassa,…

Trendit