Alma Media > Uutinen > Autoilun vaihtoehdot lisääntyvät

Autoilun vaihtoehdot lisääntyvät

Sujuva liikkuminen henkilöautolla ei enää vaadi auton omistamista. Autolla liikkumisen voi ostaa palveluna, jonka ytimessä ovat helppokäyttöisyys ja järkevä hinnoittelu.

Autoilu maksaa aina, oli kyseessä oma auto, työsuhdeauto, uusi tai vanha auto. Kulut juoksevat, ajoit tai et, ja kalleinta onkin vajaakäytössä olevan auton seisottaminen. 
Auton omistamiselle on jo toimivia vaihtoehtoja vuokra- tai yhteiskäyttöpalvelujen kautta. Tähän bisnekseen on lähtenyt mukaan myös finanssijätti OP.

”Liikkumisessa on käynnissä iso murros, ja me pyrimme täyttämään autoilun erilaisia tarpeita”, sanoo hankejohtaja Sonja Heikkilä.

Suomi on kuitenkin laaja maa. Tiiviillä pääkaupunkiseudulla tarpeet ovat erilaisia kuin pitkien matkojen maaseudulla tai olemattoman joukkoliikenteen Pohjois-Suomessa. 

”Emme halua muuttaa niiden tapoja liikkua, jotka ovat tyytyväisiä. Tuomme vaihtoehtoja niille, jotka eivät halua omistaa autoa. Vaihtoehdot eivät ole enää vain auto tai ei autoa, tärkeintä on asioiden joustava yhdisteltävyys.”

Tapoja välttää kalliit investoinnit autoon

Puoli vuotta sitten OP lanseerasi DriveNow-yhteiskäyttöpalvelun. Sillä halutaan iskeä nuoriin autottomiin kaupunkilaisiin, joilla on tarvetta aktiiviselle liikkumiselle.

Sovelluksen avulla voi varata auton, ajaa sillä tiettyyn minuuttihintaan haluamansa määrän ja jättää auton seuraavan käyttäjän iloksi. Auton pitäminen varattuna vaikka kaupassa käynnin ajaksi on hinnoiteltu maltillisesti.

Vuosi sitten aloitti yksityisleasing OP Kulku. Se on merkittävä toimija vielä muuten vaatimattomassa sähköautomarkkinassa. Sähköauto on riskaabeli hankinta: arvon kehitystä on vaikeaa arvioida ja myyminen netin autopalstoilla on hankalaa.

”Kulku on edullinen tapa kokeilla sähköautoilua”, Heikkilä sanoo.

OP Kausiauto on taas auton pidempiaikaista vuokrausta ilman sitoumuksia: auton voi palauttaa, kun sitä ei enää tarvitse.

”Kausiauton kautta voi hankkia itselleen vaikka kesäauton, tai kuten moni moottoripyöräilijä, talviauton.” 

Avainsana liikkumisen palveluissa on joustavauus

DriveNow’n konseptille on tilausta, mutta se ei sovellu minne tahansa. ”Se vaatii tiiviin asutuksen ja riittävästi autoja alueeseen nähden. Jos autoja ei ole riittävästi saatavilla, se aiheuttaa pettymyksiä – ja jos pettyy useamman kerran, palvelua ei enää käytetä”, Heikkilä kertoo.

DriveNow toimii rajatuilla alueilla Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla sekä Helsinki–Vantaan lentokentän alueella. Tarpeen tullen autoja siirretään alueelta toiselle, jos saatavuus on jossain heikkoa. Palvelussa on 150 autoa ja 15 000 käyttäjää. Keskimääräinen ajoaika on 20–30 minuuttia. 

Palvelu on vielä sen verran tuore, että dataa sen vaikutuksesta auton omistamiseen tai autokauppaan ei ole vielä nähtävissä.

”Muualla maailmalla, missä DriveNow on käytössä, on nähtävissä, että se on korvannut auton omistamista”, vakuuttaa Heikkilä. 

Osalla käyttäjistä on myös oma auto, jolla tullaan yhteiskäyttöalueen laitamille ja otetaan sieltä yhteiskäyttöauto. Etuna ovat yhteiskäyttöauton ilmaiset pysäköinnit ja laajemmin se, että oma auto ei vie keskustan parkkipaikkoja. 

Auton yhteiskäyttö on oltava helppoa 

Kukaan ei tiedä tarkkaan, mihin liikkumisen muutos johtaa. Sonja Heikkilän mukaan uudet tavat autoilla nopeuttavat Suomen autokannan – joka on Euroopan vanhinta – uusiutumista.

”Porukalla voi ostaa uudempia, turvallisempia ja ympäristöystävällisempiä autoja. Ja kun autot ovat tehokkaammin ajossa, niihin kertyy kilometrejä, ja niitä myös uusitaan nopeammin. Tästä on kansainvälistä tutkimustietoa.” 

Uutta palvelua kehitettäessä tärkeintä on sen helppous ja kokonaisvaltaisuus. Liikkumisessa se tarkoittaa, että myös paljon puhutut matkaketjut pitää saada uuteen uskoon. Kuluttaja, meni minne vain, voi silloin joustavasti yhdistää vaikka juna- ja bussimatkoja taksi- ja yhteiskäyttöpalveluihin ja ostaa samaan pakettiin teatteriliput naapurikaupunkiin.

OP:n liikennebisnekset ovat kohottaneet monia kulmakarvoja. Pankkialan muuttuessa yhä vaikeammaksi pitää kuitenkin hakea uusia konsepteja, kokeilukulttuurin hengessä.
Kulku-palvelua tulee täydentämään ensi vuonna autoilijan sovellus, jolla hoituu pesujen, tankkaamisen ja sähköauton lataamisen maksaminen. OP pilotoi myös sovellusta, jonka kautta voi valita työmatkoille sopivan matkustustavan sekä laskuttaa matkakulut suoraan työnantajalta. Sovellus vähentää yrityksissä kaikkien inhoamaa matkalaskurumbaa.

”Pitää lanseerata uusia palveluja ja katsoa mitä niistä kehittyy.”

 
  • Julkaistu: 18.12.2017, 10:30
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: Trendit

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Teknologia vauhdittaa Alman matkaa kohti kehittyneitä kaupankäyntialustoja

Digitaalisuus on ollut Alma Median strategian ytimessä jo vuosia. Alma…

Trendit

Viisi markkinoinnin trendiä 2022 – näistä vielä puhutaan

Trendikatsaukset tehdään tyypillisesti alkuvuonna, mutta maailman ja trendien muovautuessa yhä…

Trendit

Kolme neljästä fyysisen kaupan asiakkaasta tulee kauppaan valmiiksi tiedolla ja inspiraatiolla varustettuna

Alle 25-vuotiaista enää vain 9 % tekee ostoksia ainoastaan kivijalkakaupassa,…

Trendit