Alma Media > Yhteystiedot > Asiakaspalvelu > Usein kysytyt kysymykset

Usein kysytyt kysymykset

Löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin alla olevien valikkojen alta.

  • 1 Mitä digitilaus sisältää?

    Digitilauksella voit lukea lehden uutissisältöjä sähköisesti ilman rajoituksia kaikilla laitteilla. Tilaukseen kuuluvat myös näköislehtiarkisto sekä tilaajan uutiskirje. Kauppalehden digitilaukseen kuuluvat lisäksi Inderesin yritysanalyysit, Kauppalehti Option ja Faktan näköislehdet sekä protestilista. Tekniikka&Talouden digitilauksella pääset lukemaan myös Metallitekniikan ja Tekniikan historian lehtiarkistoa. Mikrobitin digitilaukseen kuuluvat retrolehdet vuodesta 1985 alkaen. Arvopaperissa puolestaan digitilaajille on tarjolla sisäpiirin kaupat -listaus.

    Digitilauksella voit lukea sisältöjä sekä selaimella että sovelluksessa, jonka voit ladata puhelimesi tai tablettisi sovelluskaupasta. Kauppalehdestä ja Mediuutisista on tarjolla uutissovellus ja muista lehdistä voit ladata näköislehtisovelluksen. Kauppalehti Lehdet -sovellus on Applen iPad-käyttäjille tarkoitettu pelkkä näköislehtisovellus, jonka voit ostaa AppleID:n kautta ja joka myös veloittuu AppleID:n kautta. Huomaathan, että iPad-tilaus ei sisällä Kauppalehden muiden digisisältöjen tai sovellusten käyttöoikeutta eikä sitä voi tehdä Kauppalehden asiakaspalvelun kautta

  • 2 Miten lisään digipalvelun painetun lehden tilaukseen?

    Voit lisätä digipalvelun painetun lehden tilaukseesi kirjautumalla asiakasnumerollasi itsepalveluumme tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

  • 3 Miten hallinnoin uutiskirjetilausta?

    Uutiskirjeemme ovat veloituksettomia ja digitilaukseen kuuluu lehden tilaajan uutiskirje automaattisesti. Huomaathan, että digipalvelun peruuttaminen ei peru uutiskirjetilausta.

    Voit tilata veloituksettomia uutiskirjeitämme lehtien verkkosivustoilta (linkit?). Uutiskirjeen voit perua itse uutiskirjeen lopussa olevasta peruuta tilaus -linkistä. Jos haluat vaihtaa uutiskirjeen vastaanottajan sähköpostiosoitetta, voit tehdä muutoksen klikkaamalla viestin lopussa olevaa peruuta-linkkiä ja vaihtamalla vanhan sähköpostin tilalle uuden.

    Suosittelemme kirjautumaan ensin digipalveluun selaimella ja vasta tämän jälkeen klikkaamaan sähköpostissa olevan uutiskirjeen artikkelilinkkejä.

  • 4 Mikä on Alma-tunnus?

    Alma-tunnus on Alma Median palveluiden yhteinen käyttäjätunnus, joka koostuu sähköpostiosoitteestasi ja luomastasi salasanasta. Alma-tunnus on käytössä seuraavissa palveluissa: Kauppalehti, Talouselämä, Arvopaperi, Tekniikka&Talous, Tivi, Uusi Suomi, Mediuutiset ja Mikrobitti. Alma-tunnuksella pääset kirjautumaan tilaamiisi verkkosisältöihin ja palveluihin sekä hallinnoit kaikkia Alman palveluiden tilauksiasi ja maksutietojasi yhdestä paikasta. Lisäksi saat enemmän juuri sinulle kohdennettua sisältöä ja pääset käsiksi myös rajattuihin sisältöihin. Lue lisää Alma-tunnuksesta.

    Alma-tunnusta luodessa käyttäjältä vaaditaan seuraavat tiedot: etu- ja sukunimi, voimassa oleva sähköpostiosoite sekä salasana. Asiakkaan on annettava rekisteröitymisen yhteydessä kaikki pakolliseksi merkityt tiedot. Palveluun rekisteröityminen edellyttää yleensä toimivaa sähköpostiosoitetta, sillä rekisteröinnin loppuun saattaminen edellyttää Asiakkaan sähköpostiin lähetettävän vahvistusviestin käsittelyä.

  • 5 Miten kirjaudun digipalveluun?

    Kirjautumalla digipalveluun saat käyttöösi tilauksesi lukuoikeudet. Kirjautumisessa on Muista minut -toiminnallisuus, joten jatkossa verkkopalvelu tunnistaa sinut, jos käytät samaa laitetta sivuston selailuun, eikä kirjautumista tarvitse toistaa. Kirjautuminen sujuvoittaa käyttöä ja mahdollistaa personoitujen palveluiden, kuten Oman salkun käytön. Mikäli sivusto ei heti tilauksen aktivoinnin jälkeen kirjaa sinua sisään automaattisesti vaan lehden verkkosivustolla näkyy ”Kirjaudu” tai ”Tilaa”, päivitä selaimen sivu tai kirjaudu antamalla käyttäjätunnus ja salasana. Tilausta ei tarvitse tehdä uudelleen.

    Digipalveluun kirjaudutaan käyttäjätunnuksella ja salasanalla.

    Voit kirjautua ulos sivun tai sovelluksen oikeassa yläkulmassa olevasta Kirjaudu ulos -linkistä. Uloskirjautuminen on tärkeää varsinkin, jos käytät palvelua yhteiskäytössä olevalta tietokoneelta esim. oppilaitoksessa tai kirjastossa.

    Tuemme seuraavia selaimia: Safari, Firefox, Chrome ja Edge. Emme tue Internet Explorer -selainta. Suosittelemme käyttämään uusimpia selainversioita, niillä palvelumme toimivat parhaiten.

  • 6 Minkälainen salasanan tulee olla ja miten hallinnoin salasanoja?

    Salasanan on oltava vähintään kahdeksan merkkiä pitkä, ja siinä on oltava vähintään yksi iso kirjain ja numero. Isoja kirjaimia ovat esimerkiksi ABC ja numeroita 0123. Erikoismerkit ja ääkköset eivät valitettavasti toimi salasanassa.  Mikäli käytät salasanojen hallinnointiohjelmistoa, otathan huomioon, että sen antamat salasanat saattavat olla liian pitkiä tai ne voivat sisältää erikoismerkkejä.

    Salasanojen hallinnointi eri selaimilla:

    Chromella avaa asetukset, valitse automaattinen täyttö – salasanat.

    Safarilla salasanoja hallinnoidaan avainnipun avulla.

    Edgellä avaa asetukset, valitse salasanat.

    Firefoxilla avaa asetukset, valitse tietosuoja ja turvallisuus/käyttäjätunnukset ja salasanat.

    Bravella avaa asetukset, valitse lisäasetukset/automaattinen täyttö/salasanat.

    Unohtuneen salasanan päivityslinkin voit tilata rekisteröitymisen yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitteeseen osoitteessa https://tunnus.almatalent.fi/unohtunut-salasana/. Salasanan pääset vaihtamaan myös kirjautumalla sivustolle ja menemällä Omat tiedot -osioon sivun oikeasta ylälaidasta.

     

  • 7 Miten hallinnoin salasanoja sovelluksissa?

    Jos käytät Kauppalehden uutissovellusta tai näköislehtisovelluksia, huomioi alla olevat seikat.

     

    Mikäli käytössäsi on jokin tietoturvaohjelma kuten F-Secure, saattavat tämän asetukset estää palvelun käytön. Salasanojen hallinnointiohjelmassa salasanat saattavat olla liian pitkiä ja niissä saattaa olla erikoismerkkejä sekä ääkkösiä, jotka estävät palveluun kirjautumisen.

     

    Kun olet kirjautumassa sovellukseen ja annat sähköpostiosoitteen tai käyttäjätunnuksen alkua, tarkista tuleeko näkyviin valinta ylläpidä salasanoja. Mikäli tulee, valitse tämä vaihtoehto ja valitse Tarkista salasanat ja vastaukseksi pitäisi tulla ei vaarantuneita salasanoja. Tämän jälkeen tee seuraavat toimenpiteet:

     

    Kauppalehden sovellus: valitse asetukset – Google – henkilökohtainen tai työ (kumpi sinulla on käytössä)- automaattinen täyttö – Googlen automaattinen täyttö – salasana. Tarkista listasta mitkä tietot on tallennettuna kauppalehti.fi palveluun. Silmän kuvasta näet tallennetun salasanan ja voit muuttaa näitä tietoja klikkaamalla kyseisen kentän kohdalla.

    Näköislehtisovellus: kirjaudu tai anna sähköpostiosoite ja klikkaa salasanakenttään – valitse salasanat – ylläpidä salasanoja. Tarkista listasta mitkä tiedot on tallennettuna kauppalehti.fi palveluun, silmän kuvasta näet tallennetun salasanan ja voit muuttaa näitä tietoja klikkaamalla kyseisen kentän kohdalla.

  • 8 Miksi kirjautuminen ei onnistu?

    Varmista ensin, että käyttäjätunnuksesi ja salasanasi on kirjoitettu oikein eikä caps lock ole päällä tai käyttäjätunnusrivillä ole ylimääräisiä välilyöntejä. Tarkista myös, että Alma-tunnuksen vahvistaminen on tehty ja että tilauksen maksun on mennyt läpi. Tilauksesi on kunnossa, jos olet saanut sähköpostiisi tilausvahvistuksen.

    Tarkista myös, että evästeet ovat käytössä selainohjelmassasi. Kirjautuminen Kauppalehden verkkopalveluihin vaatii selainevästeiden hyväksymisen.

    Jos käytössäsi on jokin tietoturvaohjelma (F-Secure tms.), sallithan Kauppalehden verkkosivujen evästeet myös tietoturvaohjelman asetuksista.

  • 9 Miten hallinnoin itsepalvelussa maksettua tilausta?

    Maksukortilta veloitettava jatkuva tilaus on voimassa toistaiseksi. Voit tehdä peruutuksen milloin tahansa kuitenkin siten, että tilaus päättyy veloitetun kauden loppuun. Kuitit veloituksista löytyvät Omat tilaukset -osiosta, jonne pääset kirjautumalla lehden verkkopalveluun. Kuitissa on merkitty myös seuraavan veloituksen veloitusajankohta.

    Maksukortilla maksetun tilauksen peruutuksen voit tehdä kirjautumalla lehden digipalveluun ja valitsemalla kirjautumisikkunasta Omat Digitilaukset -osion. Maksukortilta veloitetun jatkuvan tilauksen perutaan aina veloitetun kauden loppuun. Jos perut tilauksen asiakaspalvelun kautta, peruutus on kuitenkin tehtävä vähintään 7 vuorokautta ennen seuraavaa veloitusajankohtaa, jotta asiakaspalvelu pystyy varmistamaan, ettei seuraavaa veloitusta tehdä asiakkaan maksukortilta. Sopimusehtojemme mukaan laskun maksamatta jättäminen tai Palvelun käyttämättä jättäminen eivät muodosta sopimuksen irtisanomista eivätkä ole peruste Palvelun välittömällä irtisanomiselle ja tilausmaksun palauttamiselle.

    Jos uusasiakas on saanut kokeiltavakseen maksuttoman kokeilujakson, maksukortilta tehtävä 0,50 euron katevaraus varmistaa maksukortin hyväksyttävyyden maksuvälineenä. Katevaraus poistuu automaattisesti kortilta muutaman arkipäivän kuluessa. Mikäli korttia ei voida hyväksyä maksuvälineeksi, tilaus ei astu voimaan. Maksukortin päivityksen yhteydessä kortin keloisuus tarkistetaan myös katevarauksella, joka palautetaan asiakkaalle.

    Yleisin syy tilauksen epäonnistumiseen johtuu maksukorteista, joiden ominaisuuksista on erikseen rajattu pois verkossa tehtävät ostokset. Voit ottaa yhteyttä maksukortin tarjoavaan pankkiin ja tiedustella muutosta. Mikäli olet varma, että maksukortillasi voi tehdä verkko-ostoksia, saattaa ongelma johtua siitä, että käytät ulkomaista maksukorttia. Kauppalehti ei voi taata ulkomaisten maksukorttien toimivuutta palvelussaan. Mikäli käytät maksukortin debit-puolta, saatat joutua pyytämään pankistasi mahdollisuutta käyttää korttia verkon maksuveloitusten tekemiseen.

    Maksamisen turvallisuuden varmistamiseksi Kauppalehti ei säilytä maksukorttitietoja itsellään. Kauppalehti käyttää varmennettua PayEx -maksupalvelua maksujen käsittelyyn.

    Jos olet tehnyt Kauppalehden digitilauksen AppleID:lla, tilausta hallinnoidaan myös AppleID:n kautta. Otathan yhteyttä Applen asiakaspalveluun tarvittaessa.

  • 10 Miten hallinnoin liiton jäsenetuna saatavaa tilausta?

    Alma Talent tekee yhteistyötä eri ammattiliittojen ja järjestöjen kanssa. Tarkista liittosi jäsenpalvelusta mitkä lehdet tai digipalvelut sinulle kuuluvat ja tee muutokset ja uudet tilaukset liittoetuihisi liittosi jäsenpalvelun kautta.

  • 11 Voinko tilata digitilauksen useammalle henkilölle?

    Tarjoamme mielellämme lehtiemme digipalveluita isommille ryhmille. Ratkaisumyyntimme tekee tarjouksen yrityksenne tarpeita vastaavasta ratkaisusta. Lue lisää täältä.

    Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, puh 010 665 8110 (ark. klo 8.30-16.30), kl.asiakaspalvelu@almamedia.fi.

  • 12 Miten teen asiakastietojen poisto- ja tarkastuspyynnön?

    Jos haluat poistaa asiakastietosi tai tarkastaa mitä tietoja sinusta on kerätty Alma Talentin asiakasrekistereihin, toimi Alma Median tietosuojaohjeistuksen mukaisesti mukaisesti

     

  • 13 Miten voin osallistua kommentointiin ja keskusteluun?

    Nimimerkki muodostuu Alma-tunnuksessa olevasta etu- ja sukunimestä. Lue lisää Kauppalehden keskusteluista ja Uuden Suomen blogeista.

  • 14 Mikä on Oma Salkku ja Pörssi?

    Voit luoda veloituksetta Oma Salkkuja, kun olet kirjautunut Alma-tunnuksella Kauppalehden verkkosivuille Pörssi-osioon. Oma Salkku –palvelu on näppärä apuri kurssikehitysten seurantaan ja sisältää kattavat työkalut omistusten analysointiin.

    Tilaamalla yksityissijoittajana maksullisen Sijoittajapaketin saat Oma Salkun ja Kauppalehden pörssiosion kattavat reaalikaiset kurssitiedot sekä laajan valikoiman analyysityökaluja.

Päivitetty 1.4.2022