Media nimeltä mmiisas – henkilöbrändistä ammatti

24-vuotias Miisa Rotola-Pukkila on uuden polven vaikuttaja, jonka tärkein työväline on älypuhelin. Nuoresta iästään huolimatta hän on onnistunut luomaan itsestään vetovoimaisen brändin, joka tunnetaan paremmin nimellä mmiisas.

Miisa on tuottanut sisältöä YouTubeen, Instagramiin ja omaan podcastiinsa ja lanseerannut YouTubeen uudenlaisen sarjakonseptin “Hyppää kyytiin”, jossa hänen vierainaan on Suomen suosituimpia artisteja.  

Kaiken tämän ohella Miisa opiskelee Tampereen yliopistossa puheviestintää ja on kehittänyt vaatemalliston yhdessä suomalaisen Ivana Helsingin kanssa. 

Miisa on myös suosittu puhuja ja vieraili Alma Median, KPMG:n ja LähiTapiolan keväällä opiskelijoille järjestämässä Future Forerunners -tapahtumassa, jonka teemana oli tulevaisuuden työ.   

- En ajatellut koskaan systemaattisesti kehittäväni uraani. Yhtäkkiä ihmiset ympärilläni vain alkoivat kommentoida, kuinka urani edistyy henkilöbrändin varassa. Vähättelen herkästi omaa osaamistani, mutta henkilöbrändiä luodessaan täytyy uskaltaa luottaa taitoihinsa ja kehua itseään rohkeasti.  

Henkilöbrändi ei synny hetkessä  

Miisa aloitti videoblogin teon YouTubeen vuonna 2013, kun vloggaaminen ei vielä ollut Suomessa ammattimaista. Videoiden kuvaaminen alkoi harrastuksesta, josta puolivahingossa kehkeytyi ammatti.  

Menestys ei kuitenkaan tullut itsestään, vaan vaati pitkäjänteistä työtä. Kun Miisa oli löytänyt oman juttunsa, jonka ympärille halusi brändinsä rakentaa, aiheiden ja sisältöjen tuottamisesta tuli helpompaa.

- Julkaisen sisältöä kaikkiin kanaviini säännöllisesti, mikä pitää seuraajat aktiivisina. Täytyy myös olla selvillä ajankohtaisista aiheista ja pysyä relevanttina. Ei pidä kangistua alan kaavoihin, vaan voi rohkeasti keksiä uusia konsepteja, joista parhaassa tapauksessa myös muut vaikuttajat inspiroituvat. 

Satojentuhansien seuraajien edessä ei voi teeskennellä, sillä ihmiset huomaavat helposti, jos yrittää vetää roolia. Siksi on välttämätöntä olla aito ja rehellinen.  

Urahaaveet näkyviin unelmakartan avulla

Miisa lupaa jatkaa vloggaamista työkseen niin pitkään kuin työ antaa enemmän kuin ottaa. Hän ei silti näe itseään tubettajana loppuelämäänsä, vaikka haluaa vaikuttaa media-alalla myös tulevaisuudessa, ajankohtaisten aiheiden parissa työskennellen.  

- Unelmakartallani on oma talk show, jossa keskustelisin pinnalla olevista aiheista mielenkiintoisten ihmisten kanssa. 

Muille omaa urapolkuaan pohtiville nuorille hänellä on yksi viesti: 

- Tärkeintä on uskaltaa yrittää. Luo itsellesi unelmakartta, joka sisältää hulluimmatkin haaveesi ja mieti, miten voit kehittää itseäsi saavuttaaksesi ne.   

 

Jutun kirjoittaja ja kuvaaja opiskelevat Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa. He osallistuivat Haaga-Helian ja Alma Median yhteistyöprojektiin, jossa ryhmä Haaga-Helian opiskelijoita avusti Alma Mediaa Future Forerunners -tapahtuman suunnittelussa ja toteutuksessa.

  • Päivämäärä: 22.5.2019, 09:15
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: Tapahtumat
  • Teksti: Eveliina Mikkonen
  • Kuvat: Lotta Andersson

Jaa artikkeli:

Lue seuraavaksi:

Suuri journalistipalkinto (SJP) suomalaisen median jaettavaksi

Suomen merkittävin journalismille vuosittain annettava tunnustus, Suuri Journalistipalkinto – Stora Journalistpriset (SJP), siirtyy suomalaisten mediatoimijoiden jaettavaksi

Tapahtumat

Ronja Salmi saa yrittäjänä valita työt arvojensa mukaan

Nuori monitaituri uskoo, että hyvin tehty työ kantaa hedelmää.

Tapahtumat
HRx 2017

Googlen [x]:n johtaja Mo Gawdat pääpuhujana HR-alan ykkösseminaarissa!

Suomen johtava HR-alan tapahtuma HRx kokoaa 21.11. Helsingin Messukeskukseen 500 HR-ammattilaista yhteen verkostoitumaan, keskustelemaan ja inspiroitumaan alan edelläkävijöiden johdolla. Tapahtuman pääteema on teknologia ja ihmiset rintarinnan – miten tekoäly, robotiikka, analytiikka ja muut teknologiat muuttavat organisaatioidentoimintaa sekä työn tekemistä.

Tapahtumat