Rohkeus kasvaa yhdessä.

Strategia

Alma Median strategian perustan muodostavat 1) transformaatio, 2) kasvu, ja 3) skaalautuvuus.

Strategian kulmakivet

1.  TRANSFORMAATIO

  • Tehostamme asiakkaidemme prosesseja yhdistämällä palveluita alustoiksi.
  • Valjastamme tekoälyn tuote- ja palvelukehityksen tueksi.
  • Parannamme ketteryyttä, jotta uusien tuotteiden markkinoille pääsy nopeutuu.

2. KASVU

  • Monipuolistamme ja kehitämme uusia tulovirtoja uusilla palveluilla.
  • Kehitämme parhaat inhimilliset ja teknologiset kyvykkyydet.
  • Kiihdytämme kasvua yritysostoin.

3. SKAALAUTUVUUS

  • Hyödynnämme parhaat voimavaramme uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseksi.
  • Laajennumme uusille maantieteellisille alueille.
  • Parannamme yhteistyötä konsernin sisällä.

Muuntautumisemme painetun lehden liiketoimintaan nojaavasta liiketoiminnasta digipalveluja tarjoavaksi yhtiöksi on ollut hyvässä vauhdissa jo pitkään.

Medialiiketoiminnan transformaatiota on tehty parikymmentä vuotta. Se alkoi, kun yhtiössä päätettiin viedä kustannusliiketoiminta tulevaisuuteen kääntämällä painettu media digitaaliseksi. Investoinnit digitaaliseen mediaan ja palveluihin alkoivat 1990-luvun puolivälissä ja Kauppalehden ja Iltalehden verkkosivustot olivat pystyssä jo 1990-luvun lopulla. Siihen aikaan digitaalisen liiketoiminnan osuus liikevaihdosta oli muutaman prosentin luokkaa. Samaan aikaan, kun työ mediamurroksen parissa alkoi, investoinnit markkinapaikkoihin alkoivat.

Strategiaamme on piirretty kattava suunnitelma liiketoimintamme kehittämiseksi, kasvattamiseksi ja skaalaamiseksi
Jatkamme strategista transformaatiotamme mediaa ja palveluita tarjoavasta yhtiöstä kohti kehittyneitä alustaratkaisuja tarjoavaa yhtiötä markkinapaikkojen, median ja informaatiopalvelujen alueilla. Keskeiset liiketoiminta-alueemme ovat rekrytointi, liikkuminen, asuminen ja toimitilat, informaatiopalvelut ja uutismedia. Keskitymme liiketoimintoihin, joissa meillä on kykyä luoda loppuasiakkaalle lisäarvoa ja joissa kilpailuetumme mahdollistaa meille kannattavan kasvun. Yhdistämme omat ja asiakkaidemme tekniset ja kaupalliset alustat saumattomiksi palvelukokonaisuuksiksi, jotka parantavat palveluidemme käyttäjien asiakaskokemusta ja tehostavat yritysasiakkaidemme digitaalisia prosesseja, kuten markkinapaikkaliiketoiminnassa myynti- ja ostoprosesseja. Haemme kasvua täydentämällä tarjontaamme keskeisten liiketoiminta-alueidemme arvoketjujen alueilla. Kasvua vauhditetaan yritysostoin ja jatkamme liiketoimintamme kansainvälistymistä myös uusille maantieteellisille alueille. Kehitämme sekä teknologia- että osaamiskyvykyyksiämme kasvun ja transformaation mahdollistamiseksi.

Konsernin kaikille liiketoiminnoille yhteiset strategiset painopisteet ovat tekoäly ja yleisöt. Tekoälyn nopea kehitys tulee vaikuttamaan laajasti toimintaympäristöömme ja liiketoimintaamme tulevaisuudessa.

Hyödynnämme tekoälyn luomat mahdollisuudet tuotteidemme ja palvelujemme kehittämisessä, keskeisten prosessiemme tehostamisessa ja jokaisen työntekijän työn kehittämisessä. Tavoitteenamme on tekoälyn avulla nopeuttaa tuotteidemme markkinoille saattamista ja tehdä toiminnastamme yhä ketterämpää. Palveluitamme käyttävän yleisön kasvu, käyttäjien sitoutumisen lisääminen, palveluidemme kirjautunut käyttö ja personoidummat palvelut ovat olennaisia kaikille liiketoiminnoillemme. Synergiaa haemme yhteistyöstä eri segmenttiemme ja liiketoimintojemme välillä mm. ohjaamalla liikennettä palveluidemme välillä yleisöjen kasvattamiseksi, keräämällä, jalostamalla ja kaupallistamalla dataa sekä hyödyntämällä yhteistä teknologiaa, alustoja, osaamista ja toimintoja sekä panostamalla yhteiseen mediamyyntiin Suomessa.

Käyttäjien kiinnostus asiointiin ja kaupankäyntiin verkossa kasvaa, myös kotitalouksien suurempien hankintojen osalta. Ostoprosessien digitalisoituessa otamme strategisia askeleita kehittääksemme markkinapaikkojamme luokitellun listausilmoittelun palveluista kehittyneiksi digitaalisiksi alustoiksi. Tavoitteena on auttaa sekä loppukäyttäjiämme että B2B-kumppaneitamme asioimaan vaivatta ja sujuvasti verkossa ja tarjota lisäpalveluita asiointiprosessin eri vaiheissa. Kuluttaja voi esimerkiksi viedä auto- tai asuntokaupan loppuun asti rahoitusjärjestelyjä myöten uusilla kaupankäyntialustoilla. Tähän tarvitaan loppukeväästä 2023 Alma Median saamaa toimilupaa hoitaa maksuvälitystä. Esimerkkejä uusista palveluista ovat liikkumisen osalta muun muassa autokaupan dokumentaatio ja maksaminen sähköisesti, älypuhelimella hoituvat Helpot kaupat -malli ja helmikuussa 2023 aloittanut digitaalinen käytettyjen autojen huutokauppa Baana. Asumisen osalta vastaaviin esimerkkeihin kuuluvat OviPro-palvelukokonaisuus, sähköiset työkalut asuntokaupan kaikkiin vaiheisiin, asunto– ja kiinteistökauppohin sekä Asuntoneuvos, eli vuokrasuhteen digitalisoinnin työkalut ja ajantasainen markkinatieto asuntosijoittamisen tueksi. DOKS-palvelu auttaa yrityksiä digitaalisella työkalulla rahanpesuvelvoitteiden hoidossa, pakoteseurannassa sekä yleisesti asiakkaan tunnistamisessa ja tuntemisessa.

Alma Career United -hanke on vuoden 2021 lopusta lähtien lisännyt suunnitelmien mukaisesti yhteistyötä tuotekehityksessä, myynnissä ja markkinoinnissa, yhtenäistänyt teknologiaa ja toimintamalleja ja rakentanut kansainvälisesti entistä kilpailukykyisempiä palveluita. Hanke tuottaa vahvempaa synergiaa palvelun tuottamisessa yritysasiakkaille ja laajempien yli toimintamaiden rajojen ulottuvien rekrytointiratkaisujen kehittämiseen. Etenemiselle keskeistä on eri toimintamaissa yhteisen tuotekehityksen mahdollistavan teknologian ja palvelualustojen yhtenäistäminen sekä talouden, HR:n ja juridisten prosessien asteittainen tuominen osaksi konsernin prosesseja. Myös yritysasiakkaille lanseerattu B2B-brändi, Alma Career, mahdollistaa samojen tuotteiden ja palveluiden ostamisen ja myymisen kaikissa Career-maissa ja laajemmin Euroopassa.

Strategian toteuttaminen vuonna 2025
Alma Media edistyi vahvasti tekoälyn hyödyntämisessä palveluissaan. Merkittäviä lanseerauksia olivat Q3:lla mm. semanttinen haku Etuovi.comissa, Iltalehden tekoälychat ja -podcast, Sophi niminen AI-järjestelmä Kauppalehden maksumuurin optimointiin, ja AI Moderator moderointiin. Yrityspuolella Edilex AI parantaa oikeudellisen tiedon hakua, kun taas Teamio ja Seduo tuottavat tekoälyn avulla urasisältöä. Atmoskop tiivistää työntekijäpalautteen
automaattisesti, ja Autohuuto lisää plussat ja miinukset autolistauksiin tekoälyperusteisesti.
Alma Career -segmentin sisäistä yhteistyötä vahvistava ja tuottavuutta parantava Career United -hanke jatkui ja yhteisen järjestelmäarkkitehtuurin sekä taustajärjestelmien uudistusprojektit etenivät suunnitellusti. Eri järjestelmien uudistus jatkuu vaiheittain ja vuoden 2026 loppuun mennessä valmistuu siirtymä pilvipalveluihin, jonka jälkeen päällekkäiset kapasiteettikustannukset alkavat suunnitellusti vähentyä. Maarajat ylittävä tuoteorganisaatio on
tehostanut tuotekehitystä, mahdollistanut alustajärjestelmien yhtenäistämisen ja parantanut tuoteportfolion hallintaa. Osana järjestelmäuudistuksia CV-tietokannat on yhdistetty Baltian maiden, Tšekin ja Slovakian osalta ja vuoden loppuun mennessä myös Kroatian ja Bosnian tietokannat liittyvät mukaan, jonka jälkeen työnantajilla on mahdollisuus hyödyntää seitsemän maan yhteistä CV-tietokantaa rekrytointien yhteydessä.
Tekoälypohjaisen työnhakuteknologian kehitystä jatkettiin ja Slovakiassa jo käytössä oleva teknologia tuotiin mukaan myös Baltian maiden työnhakupalveluihin. Loppuvuoden aikana sama teknologia otetaan käyttöön myös Tšekin ja Kroatian palveluissa. Käyttökokemusten perusteella tekoälypohjainen teknologia on merkittävästi parantanut työnantajien ja työnhakijoiden kohtaamista. Suomessa lanseerattiin Jobly Vibes, uusi
videopohjainen kesätyöhakupalvelu nuoria työnhakijoita varten.
Vuoden 2024 lopussa hankitun tšekkiläisen start-up-yrityksen Nelisa s.r.o.:n päätuote, ohjelmallinen rekrytointimainonnan ostaminen, otettiin osaksi Tšekin tuoteportfoliota sekä laajennettiin onnistuneesti Slovakian markkinalle. Saatujen kokemusten perusteella Nelisan tuotteet tullaan viemään myös
muille markkina-alueille vuoden 2026 aikana.
Tuote- ja näkyvyyspakettien uudistuksia jatkettiin, jotta eri asiakassegmenttien rekrytointitarpeiseen pystytään vastaamaan parhaalla mahdollisella tavalla.
Alma Marketplaces keskittyi tarjooman laajentamiseen, palvelu- ja järjestelmäuudistuksiin sekä tekoälyn hyödyntämiseen asiakasratkaisuissa ja sisäisissä prosesseissa. Asuntokaupan digipalveluissa DIAS-alustalla otettiin käyttöön digitaalisten osakekirjojen suostumuspalvelu, Vuokraovi.com siirrettiin Etuovi.comin kanssa yhteiselle teknologia-alustalle ja OviProssa jatkettiin järjestelmän kehitystä ja asiakaskäyttöönottoja.
Toteutetut palvelu-uudistukset parantavat suorituskykyä, asiakaskokemusta ja tietoturvaa sekä tukevat yhtiön tavoitetta rakentaa asuntokaupan kattavin digitaalinen ekosysteemi. Lisäksi toimitilapalveluissa käynnistettiin teknologia-alustan uudistus.
Edilex Lakitiedon integrointi osaksi Legal Insights -liiketoimintayksikköä jatkui. Edilex AI -palvelua, joka hyödyntää generatiivista tekoälyä tarjoten
nopeita, täsmällisiä ja luotettaviin lähteisiin perustuvia vastauksia juridisiin kysymyksiin, tullaan laajentamaan uusilla sisältökokonaisuuksilla. Lisäksi Legal Insightsin oikeuskirjallisuudelle julkaistaan kumppanuusohjelma aineistojen hyödyntämiseksi kolmansien osapuolien tekoälyalustoilla.
Yhtiö hankki Q3:lla Decade of Action Oy:ltä ESG-raportointipalvelun, jonka pohjalta tullaan lanseeraamaan yritysten uusi palvelu yritysten vastuullisuuden ja toimittajariskien arvioinnin tueksi ja marraskuussa 2025 DirectionLab Oy:ltä Climatrix-liiketoiminnan, joka tarjoaa digitaalisia työkaluja fyysisten ilmastoriskien arviointiin ja raportointiin.
Mobility-liiketoimintayksikössä ajoneuvokaupan järjestelmäkehitystä vietiin Q3:lla eteenpäin WebSales Cloud -hankkeessa sekä modernisoitiin
ja jatkokehitettiin datapalveluja. Lisäksi jatkettiin markkinapaikkojen tuotteistuksen kehittämistä.
Comparison Services -liiketoimintayksikössä jatkettiin tekoälypohjaisten ominaisuuksien tuomista osaksi palveluja. Tarjoomaa laajennettiin yritysjärjestelyillä hankkimalla Effortia Oy Q3:lla (Sähkövertailu.fi, VertaaEnsin.fi, Asuntojenmyynti.fi ja Neliöhinta.fi).
Alma News Mediassa jatkettiin Q3:lla digitaalisten palveluiden kehitystä ja vahvistettiin tekoälyn hyödyntämistä liiketoiminnassa. AI-avusteisia
työkaluja otettiin laajasti käyttöön muun muassa toimituksellisissa prosesseissa ja juttujen moderoinnissa. Tekoälyä hyödynnetään
myös Kysy Kauppalehdeltä -palvelussa sekä dynaamisessa Sophi maksumuurissa, jotka otettiin käyttöön Kauppalehdessä. Lisäksi
lanseerattiin uusia sisältökonsepteja: Kauppalehti Talousaamu on suorana lähetettävä ajankohtaisohjelma, joka tarttuu päivän
kiinnostavimpiin talous- ja pörssiuutisiin; ja Kauppalehti Teknologia on Kauppalehden uusi sisältökokonaisuus, jossa julkaistaan uutisia
ja syventäviä juttuja erityisesti digitalisaatiosta ja tekoälystä. Pörssipeli Unelmasalkku toistettiin syksyllä.
Sisältöliiketoiminnan kehitys on edennyt vuonna 2025 suunnitellusti kohti kestävää, jatkuvaan sisältöliikevaihtoon perustuvaa digitaalista mallia.
Uudet pörssilistautumiset sekä Helsingin pörssin hyvä kehitys ovat lisänneet mielenkiintoa sijoitussisältöihin. Segmentin digiaste nousi Q3:lla
62,8 %:iin..

Tutustu Alma Median pitkän aikavälin taloudellisiin tavoitteisiin

Liiketoimintamalli

Alma Medialla on liiketoimintaa kolmessa liiketoiminta- ja raportointisegmentissä:

  • Alma Career
  • Alma Marketplaces
  • Alma News Media

Alma Median pääasialliset liikevaihdon lähteet ovat:

  • luokiteltu ilmoittelu,
  • mainonta,
  • digitaaliset palvelut,
  • sisällöt,
  • muu myynti.

Liiketoimintamallin kuvaus

Digitaalisen transformaation edetessä Alma Median liiketoiminnan yhä keskeisemmäksi osaksi ovat muodostuneet digitaaliset markkinapaikat, muun muassa rekrytointiliiketoimintaan sekä asumiseen ja liikkumiseen liittyvät palvelut. Alma Median digitaalisten palveluiden asiakkaita ovat sekä yritykset että kuluttajat. Digitaalisten palveluiden liiketoimintamalli perustuu niin sanotun luokitellun ilmoittelun kohdeilmoituksista perittäviin maksuihin, näkyvyysilmoitteluun palveluissa, palvelumyyntiin, hyötysisällöistä ja/tai palvelun käyttäjille suunnatusta mainonnasta kertyviin tulovirtoihin, tilausmaksuihin ja lisenssimaksuihin tietojärjestelmien käytöstä.

Medialiiketoiminta pitää sisällään esimerkiksi ammatti- ja talousmedia kuin myös valtakunnallinen monikanavamedia Iltalehti. Medialiiketoiminta perustuu sisällön kautta muodostuvaan suhteeseen lukijan kanssa. Median kehittyessä lukijasuhde muotoutuu moniulotteiseksi mediabrändin asiakkuudeksi, jonka lujuus vaihtelee satunnaisesta kävijästä tai irtonumeron ostajasta säännölliseen verkkopalvelujen hyödyntämiseen maksavana ja rekisteröityneenä käyttäjänä tai painetun lehden kestotilaajana.

Palveluitamme ovat myös mm. kirjankustannus, tietopalvelut, koulutus-, tapahtuma- ja suoramarkkinointiliiketoiminta.

Lukijat ja verkkokävijät muodostavat kullekin välineelle ominaiset kohderyhmät, jotka ovat puolestaan mainosmyynnin perusta. Näitä kohderyhmäkontakteja myydään media- tai välinekohtaisesti sekä yleisösegmentteinä digitaalisesta Alma-verkostosta mainostajille. Mainostajalle tämä merkitsee mahdollisuutta tavoittaa kohdennetusti oman alansa yritykset, asiantuntijat, päättäjät, yrittäjät tai kuluttajat. Datan, analytiikan ja koneoppimisen hyödyntäminen on yhä keskeisempää mainostaja-asiakkaiden tuote- ja palvelutarjooman parantamisessa ja loppukäyttäjien palvelujen rikastamisessa. Data ja markkinoinnin automaatio mahdollistavat yhä laadukkaampien, toimivampien sekä vaikuttavampien ratkaisujen tarjoamisen mainostajille.

Brändin vetovoima ja sen ylläpitämiseksi tehtävä markkinointi on digitaalisessa ympäristössä ratkaisevan tärkeää. Alma Median palvelut ovat oman segmenttinsä tunnetuimpia brändejä Suomessa ja konsernin toimintamaissa itäisessä Keski-Euroopassa.

Palvelujen suosio käyttäjien keskuudessa pohjautuu hyvään käytettävyyteen, sisältöjen ainutlaatuisuuteen ja monessa tapauksessa myös yhteisöllisyyden voimaan. Keskeistä on myös kyky reagoida paikallisiin asiakastarpeisiin paikallisesti räätälöidyillä tuotteilla ja palveluilla.

Arvonluonti

Alma Median arvonluonnissa asiakkaille, osakkeenomistajille ja yhteiskunnalle avainroolissa ovat henkilöstön vahva journalismin, markkinoinnin ja teknologian osaaminen, vahvat tuote- ja palvelubrändit, asiakasdata, parhaat kumppanit, tehokas tuotanto- ja jakeluverkosto sekä vakaa taloudellinen asema. Näitä on kuvattu tarkemmin arvonluontia kuvaavassa kaaviossa.