Toimintaympäristön muutosvoimat
Kuluttajakäyttäytymisen muutos, mainosmarkkinoiden pirstaloituminen, kiristyvä kilpailu sekä teknologinen kehitys ovat muuttaneet mediakulutusta ja markkinointia hyvin nopeassa tahdissa. Alle on koottu Alma Median toimintaympäristön muutosvoimia.
Kansantalous ja yhteiskunta
• Suomen kansantaloudessa myönteisiä elpymisen merkkejä, mutta myös pitkän aikavälin rakenteellisia haasteita
• Kuluttajien heikko luottamus lisääntyneen työttömyysuhan ja poliittisen epävarmuuden vuoksi ja yritysten heikko luottamus Suomessa
• Demografinen muutos Euroopassa
• Kasvavat kansantaloudet Alman itäisen Keski-Euroopan toimintamaissa
Digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan rakenteellinen muutos
• Teknologian, tekoälyn, datan ja sääntelyn aiheuttama markkinoinnin rakenteellinen muutos 
• Kasvava digitaalisten alustojen rooli koko myynnin ja markkinoinnin ekosysteemissä, osuus digitaalisesta mainoskakusta ja pyrkimys arvoketjun hallintaan
• Digimainonnan uudet muodot (esimerkiksi sisältömarkkinointi, videot ja visuaalinen haku) yhä vaikuttavampia markkinoinnissa 
• Datan ja automaation lisääntyvä käyttö; vaikutukset päätöksentekoon ja B2B-myyntiprosessien muutoksiin 
• Tekoälyn tuottaman mainossisällön kasvava osuus 
• Mainonnan taloudellisen merkityksen säilyminen mediassa, vähittäiskaupassa ja liikenteessä 
• Lainsäädäntömuutokset poliittisessa sekä pelialan ja alkoholin mainonnassa Suomessa
Muuttuva kuluttajakäyttäytyminen
• Korkeat odotukset helppoon, aikaa säästävään ja turvalliseen digitaaliseen kokemukseen sekä verkkokauppaan 
• Personoidut käyttäjäkokemukset tekoälyn ja datan hyödyntämisen kautta 
• Tekoälyn vaikutus hakukäyttäytymiseen, selaamiseen ja ostamiseen; mahdollinen vaikutus suoraan liikenteeseen alkuperäisiin tietolähteisiin 
• Agenttimallien kehitys ja vaikutus palveluiden käyttöön ja tuotantoon 
• Kielimuurien ja maarajojen poistuminen digitaalisten palveluiden käytössä; tekoälyn madaltama este rajat ylittävien palveluiden vaihtamiseen
Alustatalouden kasvu
• Alustatalouden kasvu, markkinarakenteiden muutos ja perinteisten liiketoimintamallien häiriintyminen 
• Alustajättien roolin kasvu, arvoketjujen hallinta, vaikutukset ekosysteemeihin ja kilpailuun 
• Uudet tekoälynatiivien alustahaastajat 
• Teknologia, tekoäly ja data, rakenteellisen muutoksen kiihtyminen; alustajättien miljardiluokan investoinnit tekoälyinfrastruktuuriin, skaalaedut ja ensimmäisen osapuolen datan hallinta; datan keskittyminen suurimmille toimijoille 
• Mahdollisen tekoälykuplan puhkeamisen pitkän aikavälin vaikutusten epävarmuus
Teknologia, tekoäly ja data
• Ennakoimattoman nopea teknologinen muutos ja tekoälytyökalujen kehitys 
• Tekoälyn vaikutus tuottavuuskilpailuun, toteutuksen merkitys erottavana tekijänä 
• Osaaminen, ketterät toimintamallit, kyky omaksua uutta teknologiaa ja tekoälyä 
• Asiakaskokemus (CX), liiketoiminnan innovaatio ja arvonluontikyvykkyys 
• Markkinoille tulon esteiden madaltuminen, uudet ja ketterät kilpailijat eri toimialoilla 
• Kyberturvallisuusosaaminen ja datan eettinen käyttö kuluttajaodotusten, sääntelyn ja globaalin turvallisuustilanteen vuoksi
Rekrytointi
• Kasvava pula ammattitaitoisista osaajista
• Globaali kamppailu lahjakkuuksista
• Työvoima aiempaa liikkuvampaa
• Passiivisten työnhakijoiden tavoittelun yleistyminen
• Freelancer- ja vuokratyövoiman käyttö nousussa
Liikkuminen
• Liikkumismarkkinan merkittävä muutos: talouden paineet, digitalisaatio, tekoäly, kuluttajien vaatimukset ja asenteet 
• Markkinapaikkojen siirtymä tekoälypohjaisiin alustoihin, palvelut ostajille ja myyjille listauksia laajemmin 
• Sähköisen kaupankäynnin kasvu uusien ja käytettyjen autojen osalta 
• Sähköistymisen eteneminen, valmistajien epäilyt sääntelymuutosten vauhdista; politiikan vaikutus kysyntään, infrastruktuurin kriittisyys 
• Agenttimallit ja perinteisten jakelukanavien haastaminen; käytetyn autokaupan merkityksen kasvu; kilpailu ostajista ja uudet liiketoimintamallit 
• Liikkumismallien monipuolistuminen: vaihtoehtoiset omistus- ja rahoitusmallit (leasing, käyttöperusteiset mallit) 
• Datatarpeen kasvu ostajien ja myyjien päätöksenteon tueksi 
• Tekoälypohjaisten hakukoneiden markkinaosuuden kasvu, suoran liikenteen väheneminen markkinapaikoille
Kiinteistöt ja asuminen
• Kiinteistöekosysteemien ja osto-/myyntitoimintojen digitalisaatio, siirtymä perinteisistä listauspalveluista tekoälypohjaisiin alustoihin ja uudet proptech-ratkaisut 
• Datapohjainen päätöksenteko, toimialan tehokkuuden keskiössä; tekoälyn hyödyntäminen sisäisissä prosesseissa, välittäjäpalveluissa ja asiakaskokemuksessa 
• Tekoälypohjaisten hakukoneiden markkinaosuuden kasvu, suoran liikenteen väheneminen markkinapaikoille 
• Kestävyys ja energiatehokkuus, sääntelyn ja markkinapreferenssien perusvaatimukset 
• Vuokra-asumisen suosion kasvu, alueellisesti epätasainen kehitys 
• Alueellinen eriytyminen Suomessa, kiinteistöarvojen lasku suurten kaupunkien ulkopuolella; ikääntyvä väestö ja rakennuskanta, korjausvelka, vakuussääntelyn vaikutukset markkinoiden hidastumiseen 5–10 vuoden aikajänteellä 
• Toimistotarpeiden ja -vaatimusten muutos etä- ja hybridityön nousun myötä; sijoittajien ja johtajien salkkujen painotus kestävämpiin kasvusektoreihin
Media
• Tekoälyn, erityisesti kielimallien kehityksen vaikutus uutismediaan ja journalistiseen työhön; työnkulkujen tehostaminen, tuottavuuden kasvu, tuotteiden ja asiakaskokemusten parantaminen 
• Digitaalisen median vahva asema, erityisesti iltapäivälehtipohjaiset julkaisut; tilaajapohjaisen digitaalisen median kasvu 
• Mediankäyttötottumusten nopea muutos; multimodaalinen sisältö (teksti, ääni, video) eri alustoilla; inspiroiva tarinankerronta ja laajempi julkaisualustojen kirjo 
• Automatisoitu ääni- ja videotuotanto; tekoälyn mahdollistama sisällön helppo muuntaminen eri formaatteihin (“liquid content”) 
• Mediakategorioiden rajojen hämärtyminen multimodaalisuuden ja tekoälyn vuoksi; kilpailun kasvu tilaus- ja mainosmarkkinoilla 
• Journalismin etiikan ja luotettavuuden merkityksen kasvu teknologisen kehityksen ja yhteiskunnallisen polarisaation rinnalla 
• Tekoälyllä tehostettujen alustojen roolin muutos liikenteen lähteenä; suoran liikenteen ja sitoutuneiden yleisöjen merkityksen kasvu 
• Datan keruun lisääntyminen; tiukan tekijänoikeuksien valvonnan tarve 
• Suomen alueellisen ja paikallismedian vaikea tilanne; mahdollisuudet alueellisen mainonnan ja kohdennetun yleisön kautta
Sääntely & sääntöjen ja standardien noudattaminen (compliance)
• Monimutkaistuva sääntely-ympäristö ja kasvava digitaalinen lainsäädäntö 
• EU-tason yliregulaatio ja heikentynyt kilpailukyky muihin markkinoihin verrattuna 
• Digitaalisten palveluiden suosio, datan määrän kasvu, tietosuoja ja kuluttajansuoja 
• Tekoälyasetuksen tulkinnan ja soveltamisen alkuvaiheet 
Geopoliittiset jännitteet ja globaali talousturbulenssi
• Epävarmuus poliittisesta ja taloudellisesta kehityksestä 
• Ukrainan sodan jatkuminen ja kansainväliset poliittiset jännitteet 
• Hybridivaikuttamisen muodot: rajahäiriöt, disinformaation levittäminen, vaikutukset yhteiskuntiin 
• Yhdysvaltain kauppapolitiikan muutokset, globaalin talouden epävarmuus, tullineuvottelujen eteneminen ja kasvunäkymien vahvistuminen 
• Euroopan talousalueen jakautuminen itään ja länteen