Alma Media > Tiedotepankki > 2015 > 2015 > 2015 > Kaikki mitä mökkilomallasi tarvitset

Kaikki mitä mökkilomallasi tarvitset

Matkailu Suomessa on kasvussa, mutta matkan järjestäminen voi usein tuntua työläältä. Uusi Gofinland-palvelu tekee monimutkaisesta helpon eli kerää yhteen paikkaan kaikki Suomi-matkailuun tarvittavat tiedot. Visiona on luoda yhteisöllisiä elämyksiä, kokemuksia ja palveluja tarjoava matkailusivusto – myös Suomeen matkustaville ulkomaalaisille.

Tunnelmallinen lomamökki Lapista, rantamökki Järvi-Suomesta vai citymökki pääkaupunkiseudulta? Suomi on pullollaan upeita mökkejä, nähtävyyksiä ja aktiviteetteja. Suomalaiset rakastavat mökkilomaa. Sitä, että saunasta voi pulahtaa suoraan järveen. Tai sitä, että pitkän rinnepäivän jälkeen voi käpertyä takkatulen ääreen keskellä ei mitään.

Suomessa on noin 27 000 matkailupalveluntuottajaa, joista valtaosa on pieniä yrityksiä. Eri majoitusvaihtoehdot, nähtävyydet, aktiviteetit, reitit ja elämykset ovat hajallaan netissä, ja tiedon löytäminen voi viedä useita tunteja tai jopa useita päiviä. Vielä monimutkaisempaa on varausten ja ostojen tekeminen monessa eri palvelussa.

Gofinland on Alma Mediapartnersin uusi Suomi-lomailuun suunnattu palvelu, jonka ensimmäinen versio julkaistiin keväällä 2015. Sen tavoitteena on koota tulevaisuudessa koko kotimaan matkailu yhteen paikkaan majoituksesta nähtävyyksiin, elämyksiin ja palveluihin. Jo tällä hetkellä vuokrattavien mökkien ja loma-asuntojen tarjonta on Gofinlandissa Suomen kattavin.

”Matkailija haluaa koko lomaa koskevan tiedon vaivatta, ja tulevaisuudessa palveluiden tulee olla myös helposti ostettavissa yhdestä ja samasta paikasta. Tiedon hankkiminen on matkailijalle tällä hetkellä melkoista palapeliä. Saattaa olla, että se mielenkiintoisin elämys, sopivin majoitusvaihtoehto tai paras ruokapaikka jää harmillisesti löytymättä”, Gofinlandin liiketoimintapäällikkö Paula Jokisalo kertoo.

”Toisaalta olemme myös huomanneet, että matkailupalvelun tarjoajien resurssit ja aika saattavat olla rajallisia. Uudet tavat parantaa heidän tuotteidensa löydettävyyttä ovat enemmän kuin tervetulleita.”

Gofinlandin kova tiimi: Jarkko Kangasluoma, Riikka Toppila, Paula Jokisalo, Mikko Puula, Jens Schnabel ja Jari Lilja.

Marjo Määttä Rukan Salongista hyödyntää Gofinlandin palveluja. Hänen mukaansa yrittäjälle on erittäin tärkeää, että tilattu palvelu on laadukasta ja joustavaa.

”Gofinlandissa nämä molemmat ominaisuudet täyttyvät. Kohteemme näkyvät sivustolla hyvin. Alueemme erikoisuuden, SaunaTourin eli ohjatun saunaelämyksen kautta Kuusamo tulee hyvin esille. Laadukkaat kuvat ovat tärkeitä, kun välitämme asiakkaalle elämystuotteita. Gofinlandin kautta tilaamamme valokuvat ylittävät kaikki odotukset”, Määttä toteaa.

Rukalla katse ja mieli lepäävät.

Kohti kansainvälistä palvelua

Tarve Gofinlandin konseptin mukaiselle palvelulle on suuri niin matkailupalvelujen tuottajien kuin matkailijoidenkin näkökulmasta, eikä Suomesta löydy tällä hetkellä palvelua, joka vastaisi tähän tarpeeseen.

Jokisalon mukaan palvelun nimi on valittu niin, että sen löydettävyys myös Suomen rajojen ulkopuolella on mahdollisimman hyvä. Kansainvälisiä matkailijoita palvelevat Gofinlandin kieliversiot toteutetaan lähitulevaisuudessa.

”Olemme suomalainen palvelu, jonka tarkoitus on Suomi-matkailun lisääminen ja tukeminen. Kansainvälisessä kilpailussa tarvitaan uusia innovatiivisia tuotteita, joita toteutetaan yhteistyössä alan toimijoiden kanssa koko valtakunnan alueella”, Jokisalo sanoo.

Kilpailu käydään tällä hetkellä ulkomaisia toimijoita vastaan, mutta täysin samaan tarpeeseen eivät nekään vastaa. Mm. Booking.com, Tipadvisor ja Airbnb ovat kansainvälisiä jättejä, mutta ne eivät toimi Suomen matkailun eduksi eikä mikään näistä ole profiloitunut suomalaiseen mökkilomailuun.

”Gofinlandin ydinaluetta on suomalainen mökkimajoitus ja muut loma-asunnot, jotka eivät ole hotelleja mutteivät myöskään yksityishenkilön koteja. Kun palvelu vielä tulevaisuudessa laajentuu tarjoamaan tietoa Suomen upeista elämystuotteista, sillä on etulyöntiasema kilpailijoihinsa nähden.”

Yhteisöllisyys kantavaksi voimaksi

Jokisalo uskoo, että maantieteellisesti laajan kattavuuden lisäksi Gofinland-palvelun yksi kantavista voimista tulee olemaan yhteisöllisyys. Palvelussa on aikanaan mahdollista tutustua käyttäjien antamiin arvioihin, kommentteihin, palautteisiin ja suosituksiin. Muiden matkaajien jakamien kokemusten todistusvoima on valtava, mutta tällä hetkellä arvioita suomalaisista matkailupalveluista ja -tuotteista ei löydy mistään.

Yhteisöllisyys näkyy myös palvelun kehittämisessä. Asiakkaat, heidän kokemuksensa ja tarpeensa sekä matkailupalveluiden tarjoajat ja monet muut eri sidosryhmät on otettu alusta saakka huomioon. Asiakkaita ja sidosryhmiä on kuunneltu, ja heidän kanssaan on jaettu tietoa ja kokemuksia.

Puhtaalta pöydältä aloittava palvelukehitys on mahdollistanut sen, että Gofinlandissa on pystytty keskittymään vain käyttäjille tärkeimpiin asioihin. Pureutuminen tarpeisiin aloitettiin haastattelemalla mökkimatkailijoita.

”Selvitimme mahdollisimman laajasti, miten mökkimatkaa yleensä suunnitellaan. Verkkosivustoa on rakennettu niin, että se vastaa parhaalla mahdollisella tavalla niihin käyttäytymismalleihin, joita löysimme käyttäjätutkimuksessa. Hyvänä apuna ovat olleet myös muista Alman palveluista kertyneet kokemukset”, Jokisalo sanoo.

Tavoitteena on pystyä reagoimaan käyttäjien ja asiakkaiden tarpeisiin mahdollisimman joustavasti. Sivuston käyttöliittymä ja ominaisuudet ovat jatkuvassa liikkeessä, kun niistä hiotaan entistä parempia.

”Koska tekemistä on paljon, projektin hallinta on tärkeässä roolissa. Pää on pidettävä kylmänä ja asioita täytyy pystyä priorisoimaan tarkasti. Hötkyily joka suuntaan ei ole mahdollista. Kehitysprosessin täytyy kuitenkin myös joustaa eli nopeitakin muutoksia täytyy pystyä hallitsemaan.”

Päätelaitteella kuin päätelaitteella.