Alma Media > Mainostajat > Caset > Iltalehti > Nordea

Nordea kaksinkertaisti tunnuslukusovelluksensa latausmäärät

Iltalehdessä toteutetun sisältömarkkinointikampanjan ansiosta myös sovelluksen tunnettuus kasvoi huomattavasti

Nordea toteutti loka-marraskuussa 2016 Iltalehden digikanavissa sisältömarkkinointikampanjan osana laajempaa kampanjointiaan. Kampanjan avulla haluttiin kasvattaa Nordea Tunnusluvut-sovelluksen tunnettuutta ja edistää sen käyttöä sekä henkilö- että yritysasiakkaiden keskuudessa.

Nordean Tunnusluvut-sovellus korvaa paperisen tunnuslukukortin. Se on helppokäyttöinen ja turvallinen, kulkee aina mukana, eivätkä tunnusluvut lopu käyttäjältä kesken. Sovelluksen avulla käyttäjä voi turvallisesti ja helposti tunnistautua ja vahvistaa tapahtumia verkko- ja mobiilipankissa, Nordea 24/7-asiakaspalvelussa sekä myös muiden palveluntarjoajien palveluissa. Sovelluksella voi myös turvallisesti vahvistaa verkko-ostosten maksut.

Nordea lanseerasi kesäkuussa 2015 ensimmäisenä pankkina elektronisen tunnistautumisen, tunnuslukusovelluksen. Ensimmäisen vuoden aikana sovelluksen aktiivinen markkinointi keskitettiin yrityksen omiin kanaviin. Kesällä 2016 toteutettiin ensimmäinen mainoskampanja online-medioissa, ja tällöin viestinnässä keskityttiin kehottamaan asiakkaita sovelluksen lataamiseen. Kesän kampanjan avulla tavoitettiinkin pääasiallisesti verkkopankin ja muiden digitaalisten palveluiden aktiivikäyttäjiä.

Syksyn sisältömarkkinointikokonaisuus Iltalehdessä toimi luontevana jatkona kesällä hyvin alkaneelle kampanjoinnille. Kampanjalla pyrittiin erityisesti tavoittamaan laajoja kohderyhmiä valtakunnallisesti, mihin Iltalehti osoittautui loistavaksi mediavalinnaksi. Kampanjan tulokset puhuvatkin puolestaan: sovelluksen kuukausittaiset latausmäärät kaksinkertaistuivat, ja sen tunnettuus kasvoi merkittävästi.

Kampanjan tavoitteet ja kohderyhmä

570x370almasivustolle-nordea-case

Kampanjan päätavoitteena oli Nordean Tunnusluvut-sovelluksen kuukausittaisten latausmäärien kaksinkertaistaminen lähtötilanteeseen nähden. Lisäksi haluttiin kasvattaa sovelluksen tunnettuutta henkilö- ja yritysasiakkaiden keskuudessa.

Pääkohderyhmänä olivat Nordean verkkopankkia käyttävät asiakkaat. Lisäksi pyrittiin tavoittamaan myös muita nykyisiä sekä potentiaalisia uusia Nordean asiakkaita.

Syksyn kampanjalla haluttiin erityisesti tavoittaa valtakunnallisesti laaja kohderyhmä asiakkaita, jotka kaipasivat vahvistusta ja tukea tunnuslukusovelluksen käyttöönottoon. 

Ratkaisu

Ensisijaisesti Nordean verkkopankin käyttäjille suunnattu kampanja toteutettiin julkaisemalla Iltalehden verkkosivuston Digi-osiossa neljä sisältömarkkinoinnin artikkelia. Artikkeleilla haluttiin tarkemmin avata mistä tunnuslukusovelluksessa on kyse, käsitellä asiakkaiden keskuudessa heränneitä kysymyksiä ja näin tukea asiakkaita sovelluksen käyttöönotossa. Artikkeleihin myös ohjattiin kävijöitä nostamalla niitä esiin Iltalehti.fi-etusivulla.

Sisältömarkkinointiartikkelien lisäksi toteutettiin myös koko Alma-verkoston laajuisesti desktop- ja mobiilibannerimainontaa, joka kohdennettiin sisältömarkkinoinnin artikkeleita lukeneille. Näin kampanjaviestin tehoa päästiin jatkamaan tavoittamalla aiheesta jo valmiiksi kiinnostuneet lukijat vielä uudelleen.

Lisäksi kampanjaviesti näkyi myös Nordean omissa kanavissa, sosiaalisessa mediassa sekä valtakunnallisessa printti ja online-mediassa.

Sisältömarkkinointi

  1. Näillä ohjeilla onnistut: ota tunnuslukusovellus käyttöön
  2. 10 syytä ottaa tunnuslukusovellus käyttöön – nopeuttaa laskujen maksamista
  3. Puhelimeen tai tablettiin ladattava tunnuslukusovellus peittoaa paperiset läpyskät
  4. Tunnuslukusovellus sopii mainiosti yrittäjälle: yhdellä sovelluksella hallitset monen yrityksen maksuja

Display-mainonta

  • Re-targetoituna sisältömarkkinoinnin artikkeleita lukeneille
  • Alma-verkostossa paraatikampanjat sekä desktopissa että mobiilissa

Tulokset

Sisältömarkkinointiartikkelit osoittautuivat erittäin toimivaksi kampanjaratkaisuksi, tästä kertoivat artikkeleiden saavuttamat klikkausmäärät sekä niiden parissa vietetty aika, keskimäärin 3 minuuttia. Artikkeleita myös jaettiin ahkerasti sosiaalisessa mediassa. Lisäksi ensimmäisenä julkaistuun, luonteeltaan taktisimpaan artikkeliin (”Näillä ohjeilla onnistut: ota tunnuslukusovellus käyttöön”) ohjautui runsaasti kävijäliikennettä kolmesta myöhemmin julkaistusta artikkelista.

Kampanja saavutti sille asetetun ensisijaisen tavoitteen, sillä sovelluksen latausmäärät kaksinkertaistuivat. Lisäksi tunnuslukusovelluksen tunnettuus kasvoi 10 % suhteessa kesän 2016 vertailuajankohtaan.

Kampanjan aikana Nordean Tunnusluku-sovellus sai myös ansaittua medianäkyvyyttä, kun ainakin Aamulehti, Lapin Kansa sekä Yle huomioivat sen uutisoinnissaan.

Sovellus myös palkittiin Slush-tapahtumassa Suomen parhaaksi mobiilipalveluksi vuonna 2016.

”Julkaisemamme sisältömarkkinointiartikkelit Iltalehdessä istuivat tavoittelemamme kohderyhmään kuin nenä päähän, ja niiden avulla tavoitimme juuri haluamamme yleisöt. Iltalehti oli erittäin sopiva mediavalinta tunnuslukusovelluksen markkinoimiseen, ja kampanja saavuttikin sille asettamamme tavoitteet.”

– Martina Blomqvist, Senior Marketing Partner Nordea

Sinullekin menestystarina?

Ota yhteyttä mediamyyntiimme >>

Katso lisää asiakkaidemme onnistuneita caseja >>