Alma Media > Uutinen > Almalaisten sitoutuneisuus toimialan keskiarvon yläpuolella

Almalaisten sitoutuneisuus toimialan keskiarvon yläpuolella

Almalla on käytössä Alma Voice -kysely, jolla mitataan säännöllisesti henkilöstön sitoutuneisuutta, suositteluhalukkuutta ja tyytyväisyyttä työn eri osa-alueisiin. Kyselyn mukaan Alman vahvuuksina ovat erityisesti suhteet työkavereihin sekä esihenkilötyön eri osa-alueet.

Viimeisin Alma Voice -kierros on toteutettu huhtikuussa 2025 ja silloin kyselyyn vastasi 83% almalaisista. Kysely otettiin käyttöön viime vuonna ja se on käytössä globaalisti Alman kaikissa toimintamaissa.

– Alma Voice -kyselyn myötä olemme saaneet yhtenäistettyä henkilöstökyselyt eri Alma maissa. Tämä auttaa meitä vertailemaan tuloksia myös muihin yrityksiin kansainvälisellä tasolla. Lisäksi pystymme seuraamaan ja raportoimaan henkilöstödataa aiempaa paremmin, kertoo Alma Median henkilöstöjohtaja Merja Ristilä.

    Kyselyn perusteella seurataan henkilöstön tyytyväisyyttä ja sitoutuneisuutta vuoden aikana. Tulosten perusteella suunnitellaan ja toteutetaan sekä koko Alman laajuisia ja toimintokohtaisia kehitysaskeleita.

    Toisaalta tulokset toimivat myös erinomaisena välineenä esihenkilöille oman tiimin arvioimiseen ja kehittämiseen.

    Almalaisten sitoutuneisuus hyvällä tasolla, erityisenä vahvuutena suhteet työkavereihin ja esihenkilötyö

    Viimeisimmän henkilöstökyselyn mukaan almalaisten sitoutuneisuus konsernitasolla on 7,7, (asteikolla 1-10) joka on hieman keskiarvoa korkeampi verrattuna muihin samankaltaisiin yrityksiin. Käytämme verrokkina teknologiasektorin yrityksiä.

    Erityisinä almalaisina vahvuuksina kyselyn perusteella nousevat esiin suhteet työkavereihin (9,1) sekä mahdollisuus olla oma itsensä (8,4).

    Myös esihenkilötyön eri osa-alueet, kuten esihenkilön avoimuus (8,7), tuki muutostilanteissa (8,5) sekä tavoitteiden asetanta (8,5) ja työntekijän ymmärrys oman työn merkityksestä tiimin tavoitteisiin (8,8) nousevat tutkimuksesta esiin vahvuuksina.

    Kehityskohteisiin jo tartuttu

    Kyselystä tunnistetut kehityskohteet liittyvät palkitsemiseen ja sen avoimuuteen, sekä strategiaviestintään.

    Palkitsemisen prosessien kehittämiseen on jo tartuttu ja sen eteen tehdään määrätietoisia kehitystoimenpiteitä koko Alman tasolla.

    Strategian viestintään kiinnitetään jatkossa myös entistä enemmän huomioita. Ensimmäinen askel on ollut uuden strategiavideon tekeminen, jossa toimitusjohtajamme Kai Telanne kuvaa, mihin Alma on menossa, miksi ja miten. Videon voit katsoa Sijoittajille-sivuiltamme.

    • Julkaistu: 5.6.2025 klo 14:06
    • Kategoria: Uutinen
    • Teema: Töissä Almalla

    Jaa artikkeli

    Lue seuraavaksi:

    Tuotepäällikkö Mira: Almalla rohkeus näkyy arjessa

    Mira Vaurula aloitti Alma Medialla tuotepäällikkönä muutama kuukausi sitten. Lue…

    Töissä Almalla

    Ystävällinen kulttuuri luo pohjan inklusiivisuudelle

    Miten kuvailisit Alman kulttuuria yhdellä sanalla? Tätä olemme kysyneet useana…

    Vastuullisuus

    Kesätyö Almassa voi olla alku pidemmälle matkalle

    Touko-kesäkuun vaihteessa Alma Median toimituksissa on käynyt iloinen kuhina, kun…

    Töissä Almalla