Alma Media > Uutinen > Ajankohtaista autokaupasta: autokauppa sähköistyy vauhdilla

Ajankohtaista autokaupasta: autokauppa sähköistyy vauhdilla

Autokauppa elää isoa murrosta, jossa ostokäyttäytyminen, käyttövoimavalinnat ja myynnin käytännöt muuttuvat. Miten? Tätä käsiteltiin toukokuussa 2025 Alma Median Ajankohtaista autokaupasta -webinaarisarjan tuoreimmassa jaksossa. Asiantuntijoina Alman Erno Kalalahti ja Eemil Hartikainen.

Autokauppa sähköistyy, ja monelle ostajalle sähköauto on ensisijainen vaihtoehto. Nettiauton alkuvuoden 2025 tilastojen mukaan käytettyjen sähköautojen myytyjen kappaleiden määrä on kasvanut lähes 60 prosenttia samalla kun tarjolla on yhä useamman merkkisiä ja hintaluokan sähköautoja.

Nettiauton pulssikyselyn mukaan lähes joka viides harkitsee sähköauton hankintaa. Jos viime vuosi oli hybridiautojen vuosi, tänä vuonna sähköauto on mennyt suosiossaan niiden ohi, ja suunta näyttää vain jatkuvan.

Ulkomailta tuodaan jonkin verran Suomeen käytettyjä autoja, ja myös niiden käyttövoima heijastelee kysyntää: ensimmäistä kertaa viime vuoden lopussa sähköautoja tuotiin maahan määrällisesti enemmän kuin lataushybridejä, ja suunta jatkuu samanlaisena.

Sähköautot ovat nousseet suosituimmaksi vaihtoehdoksi myös uusien työsuhdeautojen joukossa. Lisäksi, kun tarkastelemme yritysten omistuksessa olevia autoja, peräti viisi kymmenestä suosituimmasta automallista on täyssähköisiä.

Sopiva auto kuluttajan tarpeeseen

Myös polttomoottoriautoilla on edelleen kannattajansa. Bensiiniauto pitää pintansa niiden ostajien keskuudessa, jotka arvostavat polttomoottorin tuttuutta, varmuutta ja tankkaamisen helppoutta. Dieselautot puolestaan kiinnostavat edelleen esimerkiksi mökkeilijöitä ja veneilijöitä niiden pitkän toimintamatkan ja vetokyvyn vuoksi.

Kuluttajakäyttäytymisessä on noussut esiin mielenkiintoinen muutos: ostospäätökset tehdään nopeasti ja digitaalisesti. Valtaosa auton ostajista päättää kaupasta kahden kuukauden sisällä etsinnän aloittamisesta, ja auto saatetaan ostaa jopa ilman koeajoa. Webinaarissa selviää, millainen vaikutus etäisyydellä on autokaupalle ja mikä tekee autoilmoituksesta houkuttelevan ja kiinnostavan.

Mitkä ovat tilastojen mukaan halutuimmat vaihtoautomallit, ja onko Teslan suosio oikeasti hiipunut? Entä miltä näyttää loppuvuoden markkina sähköautojen osalta, ohittaako sähkö lopullisesti hybridit? Millaisia vinkkejä asiantuntijat antavat automyyjille? Nämä ja monet muut kiinnostavat havainnot selviävät katsomalla webinaaritallenteen.

Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari

Lisää autokaupasta myös Nettiauton ja Autotallin huhtikuussa 2025 valmistuneesta kuluttajien ostokäyttäytymisen tutkimuksesta.

Alma Median autoilun markkinapaikoilla käydyn kaupan ja liikenteen myötä kertyvästä datasta on löydettävissä ainutlaatuista tietoa ajoneuvojen kaupasta, ostajien mieltymyksistä ja hakutavoista sekä markkinoiden kehityksestä. Ajankohtaista autokaupasta –webinaarit pureutuvat tämän datan pohjalta autokaupan trendeihin ja kuluttajakäyttäytymiseen.

  • Julkaistu: 21.5.2025 klo 09:35
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: Almassa tapahtuu, Autoilu

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Jo yli puolet asuntokaupoista solmitaan sähköisesti 

Asuntokaupan digitalisaatio on saavuttanut merkittävän virstanpylvään. Huhtikuussa 2025 ensimmäistä kertaa…

Almassa tapahtuu

Alma Media syventää yhteistyötään Hilla Villasin kanssa ja sijoittaa kasvavaan Lapin lomahuvila-alustaan

Alma Media on sopinut laajentavansa yhteistyötä laadukkaisiin Lapin ja pohjoisen…

Almassa tapahtuu

Iltalehti voitti arvostetun kansainvälisen palkinnon tekoälyratkaisullaan

Iltalehti on voittanut ykköspalkinnon arvostetussa INMA Global Media Awardsissa. Palkinto…

Almassa tapahtuu