Alma Media > Mainostajalle > Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin vastausta finanssitutkimuksessa.


Loppuvuodesta 2024 toteutetussa finanssitutkimuksessa saatiin mielenkiintoisia löydöksiä sijoittamisen ajankohtaisesta tilanteesta ja Alman talousmedioiden lukijoiden sijoittajatyypeistä. Moni asia pysyi maailman myllerryksestä huolimatta entisellään, mutta myös uusia kiinnostavia yksityiskohtia nousi esiin.

”Tutkimuksen tavoitteena oli syventää ymmärrystä finanssialasta, mistä hyötyvät sekä Alma Mediaratkaisut itse että toimialan asiakkaamme”, kertoo Insight Manager Kati Heinänen-Rautee Alma Mediaratkaisuista.

“Halusimme kartoittaa Alman talousmedioiden lukijoiden sijoituskäyttäytymistä ja saada käsityksen siitä, millä perusteella päätöksiä tehdään ja millaisia sijoituspalveluita käytetään. Lisäksi pyrimme luomaan ajankuvan sijoittamisen trendeistä, tiedon ja inspiraationlähteistä sekä haasteista.”

Tutkimuksen avulla selvitettiin myös, minkälainen sijoittamiseen liittyvä sisältö lukijoitamme kiinnostaa.

Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Iro Researchin kanssa ja siinä hyödynnettiin Alma Businessmedioiden lukijapaneelia ja verkkosivukyselyitä. Vastauksia saatiin yhteensä 1063, ja näytteen laadukkuus varmistettiin vastaamaan talousmedioiden lukijoiden profiilia eri tekijöiden, kuten iän, sukupuolen ja maantieteen, osalta. Vastaajissa korostuivat isojen sijoitussalkkujen omistajat.


Keskeiset löydökset

Tutkimus osoitti, että sijoittamisen kenttä elää jatkuvassa murroksessa. Geopoliittiset riskit, talouden epävakaus ja inflaatio lisäävät huolta, mikä ohjaa osaa sijoittajista perinteisiin ratkaisuihin. Toisaalta rohkeammat sijoittajat etsivät uusia mahdollisuuksia, kuten kryptovaluuttaa.

Heinänen-Rautee nostaa tutkimuksen tärkeimmät löydökset:

Varainhoidossa piilevä suuri potentiaali: Henkilökohtaista varainhoitoa hyödynnetään edelleen suhteellisen vähän – vain kolmasosa yli 500 000 euron sijoitussalkun omistajista käyttää palvelua.

Vastuullisuuden merkitys: Vastuullisuus sijoituskohteiden valinnassa säilyttää asemansa merkittävänä tekijänä.

Haasteet sijoituskohteiden valinnassa: Sijoituskohteiden runsas määrä sekä talouden epävakaus vaikeuttavat valintaa. Moni kaipaa vinkkejä ja selkeitä sisältöjä päätöksenteon tueksi.

Kotimaiset talousmediat sijoittajien tärkeimpänä tiedonlähteenä: Ostoputkessa kulkiessaan sijoittajan tärkein tiedon tai inspiraation lähde ovat kotimaiset talousmediat.

Luotto tunnettuihin toimijoihin: Sijoituspalveluiden valinnassa suositaan tunnettuja toimijoita ja brändejä.

Nuorten sijoittajien mielenkiinto ETF:iin ja rahastoihin: Vaikka suorat osakesijoitukset ovat yhä tärkein sijoitusmuoto, nuoremman sukupolven sijoittajat korostavat ETF-tuotteita ja rahastoja sijoitussalkuissaan.

“Finanssitutkimus tarjoamaa arvokasta dataa voidaan hyödyntää monipuolisesti alan kehitystyössä, kuten sisällön suunnittelussa, mainonnan kohdentamisessa ja sijoittajapalveluiden kehittämisessä”, Heinänen-Rautee sanoo.


Viisi vinkkiä sijoitusalan toimijoille

  1. Suuri osa kokee sijoituskohteiden valinnan vaikeaksi. Kerro vinkkejä ja avaa sijoituskohteita vaikkapa sisältömarkkinoinnilla.
  2. Henkilökohtaisen varainhoidon piirissä on vasta noin kolmasosa kaikkein suurimpien (yli 500 000 euroa) sijoitussalkkujen omistajista. Palveluiden käytöllä on siis kasvunvaraa.
  3. Videomuotoiset tapahtumat ja -sisällöt ovat käytettyjä: 64 % vastaajista seuraa näitä säännöllisesti. Hyödynnä videoympäristö sijoittajakontekstissa.
  4. Sijoituksiin liittyvät kulut ovat suurin yksittäinen sijoituspäätöksiin vaikuttava tekijä. Kommunikoi näistä selkeästi ja avoimesti.
  5. Sijoituspalveluiden valinnassa suositaan tunnettuja toimijoita ja brändejä. Pidä brändisi sijoittajayleisön mielessä.

Näistä asioista sijoittajat haluavat kuulla lisää

Tutkimuksen vastaajat kertoivat, mistä asioista ovat kiinnostuneita kuulemaan lisää juuri nyt.​

Sodan riskien välttäminen: Miten sijoittaja voi suojautua geopoliittisilta riskeiltä.​

Hajauttaminen: Järkevä hajauttaminen eri omaisuusluokkiin ja markkinoille.​

Korkojen kehitys: Korkojen vaikutus sijoituksiin ja talouteen.​

Sijoituskohteet sodan jälkeen: Hyvät sijoituskohteet Ukrainan sodan päätyttyä ja rauhan palattua Eurooppaan.​

Kryptovaluutat: Kryptovaluuttojen tulevaisuus ja riskit.​

Osakemarkkinoiden näkymät: Arviot osakkeiden tulevasta kehityksestä ja mahdollisista romahduksista.​

ETF-tuotteet: Erilaisten ETF-tuotteiden hyödyt ja riskit.​

Yritysanalyysit: Yritysten tulevaisuudennäkymät ja analyysit.

Makrotalouden vaikutukset: Makrotalouden epävakauden vaikutukset sijoituksiin.​

Verotus ja kustannukset: Verotuksen ja sijoittamisen kustannusten vaikutukset tuottoihin.

Haluatko kuulla tutkimuksesta lisää ja ymmärtää paremmin, miten sinä voisit hyödyntää tutkimuksen tuloksia omassa kehitystyössäsi.

Keskustele Alma Mediaratkaisujen asiantuntijan kanssa

  • Julkaistu: 14.5.2025 klo 15:49
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: Alma tutkii

Näistä asioista sijoittajat haluavat kuulla lisää

Tutkimuksen vastaajat kertoivat, mistä asioista ovat kiinnostuneita kuulemaan lisää juuri nyt.​

Sodan riskien välttäminen: Miten sijoittaja voi suojautua geopoliittisilta riskeiltä.​

Hajauttaminen: Järkevä hajauttaminen eri omaisuusluokkiin ja markkinoille.​

Korkojen kehitys: Korkojen vaikutus sijoituksiin ja talouteen.​

Sijoituskohteet sodan jälkeen: Hyvät sijoituskohteet Ukrainan sodan päätyttyä ja rauhan palattua Eurooppaan.​

Kryptovaluutat: Kryptovaluuttojen tulevaisuus ja riskit.​

Osakemarkkinoiden näkymät: Arviot osakkeiden tulevasta kehityksestä ja mahdollisista romahduksista.​

ETF-tuotteet: Erilaisten ETF-tuotteiden hyödyt ja riskit.​

Yritysanalyysit: Yritysten tulevaisuudennäkymät ja analyysit.

Makrotalouden vaikutukset: Makrotalouden epävakauden vaikutukset sijoituksiin.​

Verotus ja kustannukset: Verotuksen ja sijoittamisen kustannusten vaikutukset tuottoihin.

Haluatko kuulla tutkimuksesta lisää ja ymmärtää paremmin, miten sinä voisit hyödyntää tutkimuksen tuloksia omassa kehitystyössäsi.

Keskustele Alma Mediaratkaisujen asiantuntijan kanssa

Jaa artikkeli