Alma Media > Tiedotteet > Lehdistötiedote > Työsuhdeautoilussa arvostetaan erityisesti helppoutta ja vaivattomuutta

Työsuhdeautoilussa arvostetaan erityisesti helppoutta ja vaivattomuutta

Alma Media Oyj                 Lehdistötiedote                  11.3.2025

TYÖSUHDEAUTOILUSSA ARVOSTETAAN ERITYISESTI HELPPOUTTA JA VAIVATTOMUUTTA

Alma Media toteutti yritysautoiluun liittyvän kyselyn Iltalehdessä 14.2.–28.3.2025. Kyselyssä kartoitettiin työsuhdeautoilijan näkökulmasta aiheita aina auton valinnasta ympäristövaikutuksiin ja tulevaisuuden odotuksiin. Kysely toteutettiin liittyen Alma Median pääyhteistyökumppanuuteen AUTO 25 & Mobility -tapahtuman Yritysautopäivässä 13.3.2025. 

Kyselyn keskeiset havainnot: 

  • Tärkeimmät syyt valita työsuhdeautoilu ovat helppous ja vaivattomuus, auton laadukkuus ja taloudelliset syyt. 
  • Työsuhdeautoilijat ovat tyytyväisiä, lähes 90 % vastaajista aikoo jatkaa työsuhdeauton käyttäjinä jatkossakin. 
  • Sähköautojen suosio kasvaa. Vastaajista 28,7 % käyttää sähköautoa, ja lähes puolet aikoo valita sähköauton seuraavaksi autokseen. 

Käyttövoimista sähkö ja arvokkaammat autot vetoavat työsuhdeautoilijaan 

Tärkeimmät syyt valita työsuhdeautoilu ovat helppous ja vaivattomuus (66,9 % vastaajista), auton laadukkuus (35,8 % vastaajista) ja taloudelliset syyt (34,3 % vastaajista). Sähköautojen suosio on vakaata, sillä vastaajista 28,7 %:n nykyinen työsuhdeauto on sähköinen ja 44,8 % aikoo valita seuraavaksi autokseen sähköauton. 

Alma Median työsuhdeautoilu-kyselyyn vastasi yhteensä 2858 henkilöä, joista 42,5 % ilmoitti olevansa työsuhdeautoilijoita. Kysely toteutettiin digitaalisesti Iltalehdessä 14.2.–28.3.2025. 

Yritysautot merkittävässä roolissa Suomen autokannan rakentajina 

Autotuojat ja -teollisuus ry, joka järjestää AUTO 25 & Mobility -tapahtuman Yritysautopäivää, ja edustaa automaahantuojia ja autoteollisuutta Suomessa, on aktiivinen myös yritysautoilun ja yritysautojen edunvalvonnassa. Heidän näkemyksensä mukaan yritysautoilulla on merkittävä rooli liikenteen päästöjen vähentämisessä ja autokannan uudistamisessa. 

”Merkittävä osuus Suomen markkinoille tulevista uusista autoista on työsuhdeautoja. Autokannassamme on noin 75 000 työsuhdeautoa ja yli 500 000 aiemmin työsuhdekäytössä ollutta autoa. Työsuhdeautot paitsi nuorentavat autokantaamme, myös nopeuttavat autokannan sähköistymistä”, kuvailee Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio ja jatkaa: ”Yksittäinen työsuhdeautoilija käyttää uutena hankittua työsuhdeautoa tyypillisesti kolme vuotta. Tätä kautta yhä useammalla on mahdollisuus hankkia hyvässä kunnossa oleva auto.” 

Alma Media pääyhteistyökumppanina Yritysautopäivässä 13.3.2025 

Alma Media on pääyhteistyökumppanina Autotuojat ja -teollisuus ry:n AUTO 25 & Mobility -tapahtuman ammattilaisten Yritysautopäivässä torstaina 13.3.25 klo 14–18 Helsingin Messukeskuksessa ja on rakentanut Yritysautopäivän ohjelmaa yhdessä Autotuojat ja -teollisuus ry:n kanssa. 

Alma Media kehittää autotoimialaa yhteistyössä alan eri toimijoiden kanssa hyödyntäen markkinapaikoillaan kertyvää dataa ajoneuvojen kaupasta ja ostajien mieltymyksistä. 

“Autokaupan ammattilaisille suunnattu palveluvalikoimamme on nyt laajempi ja parempi kuin koskaan. Viime vuonna Netwheels Oy liittyi yrityskaupan myötä Alma Median ajoneuvokaupan markkinapaikkojen sekä myynti- ja toiminnanohjausjärjestelmien yhteyteen, muodostaen uuden Alma Mobility -kokonaisuuden", kertoo Heikki Huttunen, Alma Marketplaces -segmentin Mobility-yksikön johtaja. 

Yritysautopäivä on suunnattu yritysten ajoneuvohankinnoista päättäville ja tapahtuman ohjelmassä käsiteltävät aiheet auttavat päättäjiä tekemään perusteltuja päätöksiä yrityksensä autopolitiikan kehittämiseksi. Tapahtumassa on myös mahdollisuus tutustua laajaan valikoimaan automalleja ja koeajamaan autouutuuksia. 

Lisätiedot työsuhdeautoilijoiden kyselystä: 
Liiketoimintapäällikkö Erno Kalalahti, +358 40 840 0723, erno.kalalahti@almamedia.fi

Lisätiedot Yritysautopäivästä:
https://auto.messukeskus.com/yritysautopaiva/

Yritysautopäivän ohjelma: 

klo 14.15–14.30  
Käyttövoimien ennuste: Mitä tulevaisuus tuo tullessaan yritysautoilulle?   
Autoalan etujärjestöjen käyttövoimaennusteet kuvaavat eri käyttövoimien tulevaa kehitystä; mitä signaalit tarkoittavat yritysautopäättäjän työn kannalta?  
Tero Kallio, toimitusjohtaja, Autotuojat- ja teollisuus ry   

klo 14.30–14.45    
Ajankohtaista autokaupasta: Alkuvuoden luvut paljastavat markkinatrendit  

Suosittu Ajankohtaista autokaupasta -katsaus kertoo missä autokauppa menee juuri nyt perustuen Suomen suurimpien autoilun markkinapaikkojen Nettiauton ja Autotalli.comin dataan sekä Netwheels Mittariston automarkkinatietoon.   
Erno Kalalahti, liiketoimintapäällikkö ja Eemil Hartikainen, Business Development Manager, Alma Media  

klo 14.45–15.15    
Vastakkainasettelusta ratkaisuihin: pöydällä yritysautoilun kiistakysymyksiä   
Keskustelussa lähestytään yritysautoilun suuria vastakkainasetteluja positiivisen kautta ja pyritään antamaan näkökulmia molempiin suuntiin. Aiheina mm. leasing vs. omistaminen, sähköautot vs. polttomoottorit.   

Keskustelijat:  

Sari Koskela, Car Fleet Manager Suomi ja Baltia, KONE  

Erik Kanerva, myyntijohtaja, Pohjois-Eurooppa, Kempower  

Markus Markkanen, tekninen asiantuntija, Autotuojat ja -teollisuus ry    

klo 15.15–15.45    
Yritysautopolitiikan kehittäminen muuttuvassa maailmassa   
Tässä keskustelussa pöydälle nostetaan aiheet ja kysymykset, jotka pohdituttavat molemmilla puolilla yritysautoilua: hankintapäättäjää sekä leasing-yhtiöitä. Aiheina mm. kokonaiskustannusten optimointi, vähäpäästöisyyteen eteneminen ja vastuullisuusvaateet. 

Keskustelijat:   

Anna Storm, yhteiskuntasuhdejohtaja, Posti  

Jarkko Ahlbom, Director, Global Category Group, Procurement, Konecranes  

Matias Henkola CEO, Founder, Secto  

Vesa Kalske, Commercial Director/ kaupallinen johtaja, Drivalia  

klo 15.45–16.15    
Suomen yritysautokanta, sen arvo ja kehitys  
Aalto-yliopisto tekee kattavaa taloustieteellistä tutkimusta kotimaisesta liikenteestä, sen päästöistä ja yhteiskunnallisista ilmiöistä. Puheenvuorossa tarkastellaan etenkin Suomen yritysautokannan arvoa ja sen sähköistymistä sekä autokannan omistusrakenteita yrityksissä.  

Eero Nurmi, tutkija, Aalto-yliopisto 

Alma Media lyhyesti

Alma Media on kansainvälinen, voimakkaasti uudistuva, digitaaliseen mediaan, palveluihin ja markkinapaikkaliiketoimintaan keskittyvä yhtiö. Haluamme inspiroida ihmisen luontaista uteliaisuutta ja valinnanmahdollisuuksia luomalla palveluja, joissa yhdistyvät ylivoimainen sisältö, paras teknologia, aina paikallisesti merkityksellisemmällä tavalla. Suomessa tunnetuimpia brändejämme ovat muun muassa Kauppalehti, Talouselämä, Iltalehti, Jobly, Etuovi.com sekä Nettiauto. Rekrytointipalvelujamme ovat muun muassa Tšekissä prace.cz ja jobs.cz, Slovakiassa Profesia.sk sekä Kroatiassa mojposao.net.

Suomessa liiketoimintaamme kuuluvat johtavat asumisen ja autoilun markkinapaikat, talous- ja ammattimediat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut yrityksille ja ammattilaisille. Alman kansainvälinen liiketoiminta itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa koostuu rekrytointipalveluista ja toimitilojen markkinapaikasta.

Alma Mediassa työskentelee noin 1 700 ammattilaista ja yhtiö toimii 11 Euroopan maassa. Alma Median vuoden 2024 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 313 miljoonaa euroa, mistä digiliiketoiminnan osuus oli 84 %. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

  • Julkaistu: 11.3.2025 klo 09:00
  • Kategoria: Lehdistötiedote

Jaa artikkeli