Alma Median tilinpäätöstiedote tammi—joulukuu 2024: Viimeisen vuosineljänneksen tulos parani kaikissa liiketoimintasegmenteissä
Alma Media Oyj Tilinpäätöstiedote 5.2.2025 klo 8.00
ALMA MEDIAN TILINPÄÄTÖSTIEDOTE TAMMI—JOULUKUU 2024:
Viimeisen vuosineljänneksen tulos parani kaikissa liiketoimintasegmenteissä
Taloudellinen kehitys loka—joulukuussa 2024:
- Liikevaihto 81,2 (78,0) milj. euroa, kasvua 4,1 %.
- Digiliiketoiminnan osuus liikevaihdosta 83,6 % (81,3 %).
- Oikaistu liikevoitto 19,5 (16,7) milj. euroa, 24,0 % (21,5 %) liikevaihdosta.
- Liikevoitto 17,7 (15,8) milj. euroa, kasvua 11,5 %.
- Alma Career: Kannattavuus parani kustannusten laskun seurauksena. Oikaistu liikevoitto kasvoi 6,4 %.
- Alma Marketplaces: Liikevaihto kasvoi, oikaistu liikevoitto kasvoi 23,5 % sekä orgaanisesti että yrityskauppojen tukemana.
- Alma News Media: Liikevaihto vertailukauden tasolla, oikaistu liikevoitto kasvoi 13,3 % kulujen laskun seurauksena.
- Osakekohtainen tulos 0,15 (0,13) euroa.
Taloudellinen kehitys vuonna 2024:
- Liikevaihto 312,7 (304,9) milj. euroa, kasvua 2,5 %.
- Digiliiketoiminnan osuus liikevaihdosta 84,2 % (82,4 %).
- Oikaistu liikevoitto 76,9 (73,6) milj. euroa, 24,6 % (24,1 %) liikevaihdosta.
- Liikevoitto 73,4 (73,0) milj. euroa.
- Osakekohtainen tulos 0,64 (0,69) euroa.
- Hallituksen alustava osinkoehdotus 0,46 (0,45) euroa.
Avainlukuja
milj. euroa | 2024 10–12 |
2023 10–12 |
Muuto % |
s | 2024 1–12 |
2023 1–12 | Muutos % | |||
Liikevaihto | 81,2 | 78,0 | 4,1 | 312,7 | 304,9 | 2,5 | ||||
Luokiteltu | 29,8 | 29,6 | 0,9 | 122,2 | 122,4 | -0,1 | ||||
Mainonta | 16,5 | 18,1 | -8,4 | 60,0 | 64,9 | -7,6 | ||||
Digitaaliset palvelut | 15,1 | 10,9 | 38,8 | 57,2 | 43,9 | 30,3 | ||||
Sisältö | 13,2 | 12,7 | 3,9 | 50,6 | 50,5 | 0,3 | ||||
Muut | 6,5 | 6,7 | -4,3 | 22,6 | 23,2 | -2,7 | ||||
Digiliiketoiminnan liikevaihto | 67,9 | 63,4 | 7,0 | 263,4 | 251,2 | 4,9 | ||||
Digiliiketoiminta, % liikevaihdosta | 83,6 | 81,3 | 84,2 | 82,4 | ||||||
Oikaistut kokonaiskulut | 61,8 | 61,3 | 0,8 | 236,2 | 231,5 | 2,0 | ||||
Oikaistu käyttökate | 23,9 | 21,0 | 13,5 | 94,0 | 91,0 | 3,3 | ||||
Käyttökate | 22,5 | 20,4 | 10,4 | 91,0 | 90,6 | 0,4 | ||||
Oikaistu liikevoitto | 19,5 | 16,7 | 16,6 | 76,9 | 73,6 | 4,4 | ||||
% liikevaihdosta | 24,0 | 21,5 | 24,6 | 24,1 | ||||||
Liikevoitto/-tappio | 17,7 | 15,8 | 11,5 | 73,4 | 73,0 | 0,5 | ||||
% liikevaihdosta | 21,8 | 20,3 | 23,5 | 23,9 | ||||||
Tilikauden tulos ennen veroja | 16,5 | 11,4 | 44,5 | 67,0 | 68,5 | -2,1 | ||||
Tilikauden tulos | 12,1 | 10,6 | 13,9 | 52,6 | 56,4 | -6,7 |
Alustava voitonjakoehdotus yhtiökokoukselle
Emoyhtiön jakokelpoiset varat 31.12.2024 olivat 155 670 182 (152 095 452) euroa. Alma Median hallitus tulee ehdottamaan varsinaiselle yhtiökokoukselle, että tilikaudelta 2024 maksetaan osinkoa 0,46 euroa osaketta kohden (2023: 0,45 euroa osakkeelta). Osinko maksetaan sille, joka on merkitty osingonmaksun täsmäytyspäivänä 14.4.2025 osakkeenomistajaksi Euroclear Finland Oy:n pitämään Alma Media Oyj:n osakasluetteloon. Hallituksen alustava ehdotus on, että osinko maksetaan 23.4.2025. Tilinpäätöshetken, 31.12.2024, ulkona olevien osakkeiden lukumäärän perusteella osingon määrä on yhteensä 37 786 811 (36 932 982) euroa. Alma Media julkaisee yhtiökokouskutsun 5.3.2025, tilinpäätös ja osinkoehdotus julkaistaan 20.3.2025.
Yhtiön taloudellisessa asemassa ei tilikauden päättymisen jälkeen ole tapahtunut olennaisia muutoksia. Ehdotettu voitonjako ei hallituksen näkemyksen mukaan vaaranna yhtiön maksukykyä.
Toimitusjohtajan katsaus: Toiminta tehostui vaimeassa toimintaympäristössä
Alma Median liiketoiminta kehittyi viimeisellä vuosineljänneksellä suotuisasti. Liikevaihto kasvoi 4,1 % 81,2 milj. euroon. Liikevaihto sai tukea yrityskaupoista, mutta heikentynyt Tšekin koruna hidasti liikevaihdon kehitystä. Konsernin mainosmyynti laski 8,4 %.
Oikaistu liikevoitto kasvoi selvästi 16,6 % 19,5 milj. euroon, 24,0 %:iin liikevaihdosta. Digiliiketoiminnan osuus liikevaihdosta oli 83,6 %. Jatkoimme panostuksia palveluiden kehitykseen erityisesti Career- ja Marketplaces-segmenteissä. Kannattavuus oli koko vuoden osalta 24,6 % ja nousi pitkän ajan tavoitteemme 25 %:n tuntumaan.
Markkinoilla on havaittavissa positiivisia signaaleja ja kansantalouksien odotetaan piristyvän, mutta globaalin talouden heilahtelut saattavat edelleen vaikuttaa markkinoiden kehitykseen. Inflaatio on laskenut huipuistaan ja EKP:n aloittamat ohjauskoron laskut ovat osaltaan vahvistaneet kuluttajien luottamusta omaan talouteensa edesauttaen näin kotitalouksien mahdollisuuksia toteuttaa kestokulutushankintojaan, kuten asuntoja ja autoja.
Vauhditimme panostuksia tuotekehitykseen
Alma Career -segmentin liikevaihto laski 2,5 % 26,3 milj. euroon. Oikaistu liikevoitto kasvoi 6,4 % 10,6 milj. euroon, ollen 40,4 % liikevaihdosta. Paikallisin valuutoin liikevaihto laski 1,0 % ja oikaistu liikevoitto kasvoi 6,8 %. Viimeisellä kvartaalilla laskutuksen kehitys paikallisin valuutoin oli vertailukauden tasolla. Segmentin yhteisen alustan kehityskustannukset painoivat kannattavuutta.
Segmentin toimintamaissa työmarkkinasuhdanteet vaihtelivat edelleen huomattavasti. Merkittävistä toimintamaista Tšekissä ja Slovakiassa hyvä työllisyystilanne jatkui ja sen myötä työvoiman kysyntä pysyi vakaana. Erityisesti pienten ja keskisuurten asiakkaiden segmenteissä rekrytoinnit kasvoivat, mutta osa suuremmista asiakkaista lykkäsi edelleen rekrytointeja tulevaisuuteen. Myös Kroatiassa työmarkkina jatkoi hyvässä vedossa työttömyysasteen laskiessa ensimmäistä kertaa alle 5 %:n. Baltiassa ja Suomessa tilanne ei vieläkään parantunut.
Alma Marketplaces -segmentissä liikevaihto kasvoi Netwheels-hankinnan vauhdittamana Q4:lla 18,1 % 25,9 milj. euroon. Oikaistu liikevoitto nousi 23,5 % 6,9 milj. euroon ja oli 26,6 % liikevaihdosta. Liikevaihdon orgaaninen kasvu oli 5,6 %. Yrityskauppojen myötä kulut nousivat 16,2 %. Jatkoimme heikosta markkinatilanteesta huolimatta kehitysprojekteja erityisesti autoilun ja asumisen digitaalisissa palveluissa transaktionaalisen liiketoiminnan kehitykseen keskittyen. Mobility-liiketoiminnan liikevaihto kasvoi 52,7 % 9,0 milj. euroon. Ilman yrityskauppojen vaikutusta liikevaihdon kasvu oli 6,1 %. Asuntomarkkinan piristymisestä saatiin lisää signaaleja erityisesti käytettyjen asuntojen osalta. Real estate -liiketoiminta-alueen liikevaihto kasvoi 7,8 % 9,4 milj. euroon.
Alma News Media -segmentin liikevaihto pysyi vertailukauden tasolla, mutta aktiivisen kuluhallinnan johdosta oikaistut kulut laskivat 2,4 % ja oikaistu liikevoitto vahvistui 13,3 %, 17,5 %:iin liikevaihdosta. Tämä on kansainvälisesti korkea taso medialiiketoiminnassa.
Pitkän aikavälin kilpailukyvyn varmistamiseksi segmentissä käytiin muutosneuvottelut. Niiden seurauksena Kauppalehden painettujen liitelehtien Option ja Faktan sekä Mediuutiset-lehden ilmestyminen loppui ja henkilöstön määrä väheni 20 henkilötyövuodella.
Kotimaiselle medialle suhdanne ei ollut helppo, vaikka kiinnostus uutisiin säilyi korkealla tasolla. Mainonnan myynti laski 2,8 %. Digitaalisen liiketoiminnan osuus liikevaihdosta nousi 61,5 %:iin. Digisisältöliikevaihto kasvoi 14,1 %. Digitilauksia on nyt 207 000 kappaletta.
Tekoäly kehittyy nopeasti – niin mekin
Strategiamme keskittyy liiketoiminnan kehittämiseen, kasvuun ja skaalaamiseen uusinta tekoälyteknologiaa hyödyntäen. Haluamme parantaa ketteryyttä ja nopeuttaa tuote- ja palvelukehitystä sekä uusien tuotteiden tuomista markkinoille. Vastataksemme asiakkaidemme ja kumppaneidemme muuttuviin tarpeisiin, teemme tarvittavat investoinnit osaamiseen ja teknologiaan tuottaaksemme tekoälyä hyödyntäviä ja prosesseja parantavia ratkaisuja asiakkaidemme arvoketjuissa. Meiltä löytyy jatkuvaan uudistumiseen tarvittava valmius-, kyvykkyys- ja motivaatiotaso.
Almassa on käynnissä kymmeniä tekoälyhankkeita, joilla parannamme tuottavuutta ja tehokkuutta nykyisissä prosesseissa, täydennämme olemassa olevia palveluitamme tekoälyä hyödyntävillä komponenteilla, ja viime kädessä tuomme markkinoille täysin uusia tekoälypohjaisia liiketoimintakonsepteja.
Kai Telanne
Toimitusjohtaja
Toimintaympäristö
Euroopan komissio arvioi tuoreimmassa ennusteessaan 15.11.2024 EU:n vuoden 2024 talouskasvuksi 0,9 prosenttia ja inflaation hidastuneen 2,6 prosenttiin. Vuonna 2024 siirryttiin laskevien korkojen aikakauteen. Taustalla vaikuttivat erityisesti Euroopan heikompi taloustilanne ja laskenut inflaatiotaso, jotka antoivat EKP:lle tilaa aloittaa koronlaskunsa.
Vuodelle 2025 komissio odottaa EU:n talouden kasvavan 1,5 % ja inflaation hidastuvan 2,4 %:iin. Työttömyyden komissio arvioi EU:ssa laskevan vuoden 2024 6,1 %:sta 5,9:iin. Markkinat odottavat keskuspankin jatkavan tänä vuonna koronlaskuja. Samalla riskit globaalissa kauppapolitiikassa ja geopolitiikassa ovat kasvaneet ja epävarmuus odotuksissa on lisääntynyt, mikä voi heijastua talouskehitykseen.
Alma Median päätoimintamaissa odotukset talouden kehitykselle vuonna 2025 ovat pääosin positiivisia. Suomessa näkymiä kuvataan varovaisiksi ja suhdanteiden odotetaan kohentuvan hitaasti. Komissio odottaa kuluvalle vuodelle kuitenkin viime vuotta nopeampaa 1,5 %:n kasvua. Inflaatioksi odotetaan 2,0 % ja työttömyysasteeksi 7,9 %. Odotuksena on, että rahoituksen hinta laskee asteittain tukien kotitalouksien kestokulutushyödykkeiden hankintaa ja yritysten investointihalukkuutta. Asuntorakentamisen ennakoidaan elpyvän hitaasti.
Suomen lisäksi Alma Median päämarkkinamaat ovat itäisessä Keski-Euroopassa Tšekki ja Slovakia sekä Kroatia Etelä-Euroopassa. Komissio arvioi, että Tšekin BKT:n kasvuvauhti nousisi vuoden 2024 1,0 %:sta 2,4 %:iin tänä vuonna, Slovakiassa 2,2 %:sta 2,3 %:iin ja Kroatiassa hidastuvan 3,6 %:sta 3,3 %:iin. Komissio ennakoi Tšekin työttömyysasteeksi tälle vuodelle 2,7 %, Slovakian 5,3 % ja Kroatian 4,7 %. Alman päätoimintamaat ovat riippuvaisia ulkomaankaupasta ja kasvanut epävarmuus maailmanpolitiikassa varjostaa positiivisia ajureita.
Näkymät vuodelle 2025
Alma Media arvioi vuoden 2025 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton olevan vuoden 2024 tasolla. Vuoden 2024 liikevaihto oli 312,7 milj. euroa ja oikaistu liikevoitto 76,9 milj. euroa.
Taustaa näkymille
Näkymien taustalla on arvio, jonka perusteella yhtiön päämarkkina-alueilla kansantalouksien odotetaan piristyvän, mutta epävarmuus markkinoilla jatkuu. Globaalin talouden heilahtelut saattavat vaikuttaa markkinoiden kehitykseen.
Kotimaan hitaan kasvun kauden ennakoidaan jatkuvan ja mainontaan sisältyy edelleen epävarmuutta. Yrityshankinnat kasvattavat yhtiön liikevaihtoa ja liikevoittoa. Konsernin liiketoiminnan hajautuminen sekä maantieteellisesti usealle markkinalle että eri liiketoiminta-alueille, sekä kustannusten määrätietoinen hallinta vakauttavat yhtiön näkymiä haastavissakin markkinaolosuhteissa.
Markkinatilanne Suomen päämarkkina-alueilla
Autoilun markkinakehitys
Autoalan tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit laskivat Suomessa vuonna 2024 15,4 % vuoden takaisesta. Vaihtoautojen myynti kasvoi autoliikkeissä viitisen prosenttia.
Asumisen markkinakehitys
Kiinteistövälitysalan keskusliiton (KVKL) mukaan vuonna 2024 käytettyjen asuntojen kauppoja tehtiin Suomessa 50 388 kappaletta, eli 1,5 % edellisvuotta vähemmän. Käytettyjen asuntojen myyntimäärä (15 698 kappaletta) oli vuoden viimeisellä neljänneksellä edellisvuoden vastaavan ajanjakson tasolla ja 11,2 % viiden vuoden keskiarvon alapuolella. Uusien asuntojen myyntimäärä (770 kappaletta) oli -4,1 % edellisvuodesta ja -69,1 % viiden vuoden keskiarvosta. Kokonaismyyntimäärä (16 468 kpl) oli -0,4 % edellisvuodesta ja -18,3 % viiden vuoden keskiarvosta.
Medialiiketoiminnan markkinakehitys
Kantar TNS:n mukaan vuonna 2024 mediamainontaan käytettiin yhteensä MEUR 1 302, missä oli 1,3 % laskua edellisvuoteen verrattuna. Vähittäiskaupan 25 %:n (MEUR 188 milj.) osuuden lisäksi suuria toimialoja olivat elintarvikkeet (MEUR 79) ja autot (MEUR 63). Kun kokonaispotista jätetään pois sosiaalinen media ja hakumainonta, mediamainonnan määrä vähentyi yhteensä 3,3 %. Toimialoista mediamainontaansa lisäsivät eniten kosmetiikka, telepalvelut ja elintarvikkeet ja eniten laski rakennusalan mainonta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu väheni joulukuussa 30,9 %.
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Kai Telanne, puhelin 010 665 3500
Talous- ja rahoitusjohtaja Taru Lehtinen, puhelin 010 665 3609
Tiedotustilaisuus ja webcast
Alma Media julkistaa tilikauden 2024 tilinpäätöstiedotteensa keskiviikkona 5.2.2025 noin klo 8.00. Englanninkielinen yhdistetty tiedotustilaisuus ja webcast analyytikoille, sijoittajille ja medialle järjestetään samana päivänä klo 11.00–12.00. Tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Kai Telanne ja talous- ja rahoitusjohtaja Taru Lehtinen.
Tiedotustilaisuus pidetään Alma-talossa, Alvar Aallon katu 3 C, Helsinki. Pyydämme ystävällisesti ilmoittautumaan Alma-talossa pidettävään tilaisuuteen etukäteen sähköpostitse osoitteeseen kutsut@almamedia.fi.
Suoraa webcast-lähetystä voi seurata osoitteessa: https://almamedia.videosync.fi/q4-2024/register. Kysymyksiä voi esittää webcast-alustan chat-toiminnon kautta.
Tallenne tiedotustilaisuudesta ja tilaisuuden esitysaineisto on saatavilla saman päivän aikana osoitteessa www.almamedia.fi/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/esitykset.
Alma Median taloudellinen kalenteri vuonna 2025
- Osavuosikatsaus tammi—maaliskuulta 2025 perjantaina 25.4.2025 noin klo 8.00
- Osavuosikatsaus tammi—kesäkuulta 2025 torstaina 17.7.2025 noin klo 8.00
- Osavuosikatsaus tammi—syyskuulta 2025 perjantaina 31.10.2025 noin klo 8.00
- Tilinpäätös, toimintakertomus ja tilintarkastuskertomus sekä selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmästä (Corporate Governance Statement) tilivuodelta 2024 julkaistaan torstaihin 20.3.2025 mennessä.
- Varsinainen yhtiökokous on suunniteltu pidettäväksi torstaina 10.4.2025. Yhtiökokoukseen liittyvät aineistot kootaan Alma Median verkkosivuille.
ALMA MEDIA OYJ
Hallitus
Jakelu: NASDAQ Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.almamedia.fi
Alma Media lyhyesti
Alma Media on kansainvälinen, voimakkaasti uudistuva, digitaaliseen mediaan, palveluihin ja markkinapaikkaliiketoimintaan keskittyvä yhtiö. Haluamme inspiroida ihmisen luontaista uteliaisuutta ja valinnanmahdollisuuksia luomalla palveluja, joissa yhdistyvät ylivoimainen sisältö, paras teknologia, aina paikallisesti merkityksellisemmällä tavalla. Suomessa tunnetuimpia brändejämme ovat muun muassa Kauppalehti, Talouselämä, Iltalehti, Jobly, Etuovi.com sekä Nettiauto. Rekrytointipalvelujamme ovat muun muassa Tšekissä prace.cz ja jobs.cz, Slovakiassa Profesia.sk sekä Kroatiassa mojposao.net.
Suomessa liiketoimintaamme kuuluvat johtavat asumisen ja autoilun markkinapaikat, talous- ja ammattimediat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut yrityksille ja ammattilaisille. Alman kansainvälinen liiketoiminta itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa koostuu rekrytointipalveluista ja toimitilojen markkinapaikasta.
Alma Mediassa työskentelee noin 1 700 ammattilaista ja yhtiö toimii 11 Euroopan maassa. Alma Median vuoden 2024 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 313 miljoonaa euroa, mistä digiliiketoiminnan osuus oli 84 %. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.
- Julkaistu: 5.2.2025 klo 08:00
- Kategoria: Pörssitiedote