Alma Media > Tiedotteet > Pörssitiedote > Alma Media on päivittänyt pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteitaan

Alma Media on päivittänyt pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteitaan

Alma Media Oyj                        Sisäpiiritieto 5.2.2025 klo 8.10 

ALMA MEDIA ON PÄIVITTÄNYT PITKÄN AIKAVÄLIN TALOUDELLISIA TAVOITTEITAAN 

Alma Median hallitus on päättänyt päivittää konsernin pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteitaan, jotka liittyvät yhtiön liiketoiminnan kasvuun, kannattavuuteen ja vakavaraisuuteen. Yhtiö nostaa kannattavuustavoitettaan oikaistun liikevoittomarginaalin osalta aiemmasta yli 25 prosentin tavoitteesta yli 30 prosenttiin. Kasvun ja vakavaraisuuden osalta tavoitteet pysyvät edelleen 16.9.2021 asetetuissa tavoitteissa. 

Korkeampi oikaistun liikevoittomarginaalin tavoite heijastaa viime vuosien vahvaa kannattavuuskehitystä, jota on vauhdittanut digitaalisen liiketoiminnan kasvanut osuus sekä markkinapaikkaliiketoiminnan hyvä suhteellinen kannattavuus. 

Pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ovat: 

  1. Kasvu: liikevaihdon vuosittainen kasvu yli 5 prosenttia (muuttumaton) 
  2. Kannattavuus: Oikaistu liikevoittomarginaali yli 30 prosenttia (aiemmin: yli 25 %) 
  3. Vakavaraisuustavoite: nettovelan suhde käyttökatteeseen alle 2,5 (muuttumaton)  

Pitkän aikavälin tavoitteet ovat IFRS-laskentaperiaatteiden mukaiset. 

– Asetetut pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet heijastavat yhtiön rakennetta, strategiaa ja kunnianhimon tasoa merkittävänä digitaalisena markkinapaikka- ja mediayhtiönä Euroopassa, Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne sanoo. 

Tavoitetaso  2024 2023 2022 2021
Liikevaihdon kasvu > 5 %                         2,5 % -1,2 % 12,1 % 19,6 %
Oikaistu liikevoittomarginaali > 30 % 24,6 % 24,1 % 23,8 % 22,2 %
Nettovelan ja käyttökatteen suhde < 2,5 1,5 1,6 1,6 2,3

  

Liikevaihdon vuosittainen kasvu (yli 5 %) sisältää myös mahdolliset yritysostot. 

Alma Median osingonjakopolitiikka säilyy muuttumattomana. Yhtiön tavoitteena on jakaa osinkona yli 50 prosenttia osakekohtaisesta tuloksesta. Osinkoa ei esitetä osana yhtiön pitkänaikavälin taloudellisia tavoitteita, vaan osana erillistä yhtiön osingonjakopolitiikkaa. 

Tuloslähetys 5.2.2025 

Yhtiö esittelee tarkemmin tulostaan, strategiaansa ja päivitettyjä pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteitaan tuloslähetyksessä, joka järjestetään tänään Helsingissä klo 11.00–12.00 ja sitä voi seurata suorana: https://almamedia.videosync.fi/q4-2024/register

Lisätietoja: 

Talous- ja rahoitusjohtaja Taru Lehtinen, puhelin 010 665 3873 

Jakelu: NASDAQ Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.almamedia.fi 

Alma Media lyhyesti

Alma Media on kansainvälinen, voimakkaasti uudistuva, digitaaliseen mediaan, palveluihin ja markkinapaikkaliiketoimintaan keskittyvä yhtiö. Haluamme inspiroida ihmisen luontaista uteliaisuutta ja valinnanmahdollisuuksia luomalla palveluja, joissa yhdistyvät ylivoimainen sisältö, paras teknologia, aina paikallisesti merkityksellisemmällä tavalla. Suomessa tunnetuimpia brändejämme ovat muun muassa Kauppalehti, Talouselämä, Iltalehti, Jobly, Etuovi.com sekä Nettiauto. Rekrytointipalvelujamme ovat muun muassa Tšekissä prace.cz ja jobs.cz, Slovakiassa Profesia.sk sekä Kroatiassa mojposao.net.

Suomessa liiketoimintaamme kuuluvat johtavat asumisen ja autoilun markkinapaikat, talous- ja ammattimediat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut yrityksille ja ammattilaisille. Alman kansainvälinen liiketoiminta itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa koostuu rekrytointipalveluista ja toimitilojen markkinapaikasta.

Alma Mediassa työskentelee noin 1 700 ammattilaista ja yhtiö toimii 11 Euroopan maassa. Alma Median vuoden 2024 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 313 miljoonaa euroa, mistä digiliiketoiminnan osuus oli 84 %. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

  • Julkaistu: 5.2.2025 klo 08:10
  • Kategoria: Pörssitiedote

Jaa artikkeli