Alma Media kasvattaa tekoälykyvykkyyksiä ja parantaa kilpailukykyään uudella AI-ohjelmalla
Alma Media hyödyntää tekoälyä laajasti ja innostaa henkilöstöään kokeilemaan uusia ratkaisuja.
Alma Media käynnisti vuoden 2024 alussa laajan AI-ohjelman, joka vahvistaa sisäisiä kyvykkyyksiä ja parantaa kilpailukykyä pitkällä tähtäimellä. Vaikka tekoälyä on hyödynnetty Alman palvelukehityksessä jo vuosia, huomioi AI-ohjelma kokonaisvaltaisemmin tekoälyn mahdollisuudet. Almalla on parhaillaan menossa noin 50 tekoälyyn liittyvää kehityshanketta sekä Suomessa että ulkomailla. Painopiste on myös osaamisen kasvattamisessa.
Mikä on AI-ohjelma?
AI-ohjelma on koko Alma Media -konsernin laajuinen strateginen hanke. Sen tavoitteena on erityisesti kasvattaa jokaisen almalaisen osaamista sekä pidemmällä tähtäimellä parantaa kilpailukykyämme.
Ohjelma muodostuu striimeistä, jotka ovat koko yhtiön läpi leikkaavia kokonaisuuksia. Yhdessä keskitytään esimerkiksi ohjelmistokehittämisen tuottavuuden ja kehittäjäkokemuksen parantamiseen. Toisessa kokonaisuudessa keskitytään journalistiseen työhön ja sisällöntuotantoon. Kolmannessa kokonaisuudessa panostetaan laajasti AI-työkaluihin, kuten Copilot for Microsoft 365:n pilotointiin. Jokaisella striimillä on omat vastuuhenkilönsä, jotka edistävät kehityshankkeita omalla alueellaan.
– Ohjelman ensimmäisessä vaiheessa olemme panostaneet erityisesti osaamisen kehittämiseen ja tarjonneet AI-työkaluja almalaisille. Lisäksi innovoimme ja kehitämme tekoälyavusteisia tuotteita sisäiseen käyttöön. Tekoälyä on hyödynnetty myös asiakkaiden palvelukokemuksen parantamiseksi tuotteissa ja palveluissamme. Seuraavaksi keskitymme uusien, kaupallisten tuotteiden kehitykseen. Kaikkein kunnianhimoisin tavoite onkin pystyä tunnistamaan täysin uusia liiketoimintamahdollisuuksia, yrityksen teknologiajohtaja Antti Koivisto kertoo.
Ohjelmalla on myös omat KPI-mittarit, joista raportoidaan johdolle.
Tekoäly osaksi almalaisten arkea
Almalla on asetettu kunnianhimoiset tavoitteet tekoälyn hyödyntämisestä jokaisen työntekijän omassa työssä. Viestintä- ja brändijohtaja Elina Kukkosen mukaan tavoitteena on, että jokainen almalainen, tiimi ja liiketoiminto kokeilevat tekoälyä vuoden 2024 loppuun mennessä. Tätä tavoitetta tukemaan on muun muassa perustettu AI-ohjelma, tarjottu koulutusta sekä lisätty viestintää tekoälyn mahdollisuuksista.
Almalaiset ovatkin jo innokkaasti tarttuneet AI-haasteeseen, kun yli 700 työntekijää on lähtenyt suorittamaan sisäistä verkkovalmennusta, AI Challengea. Kyseessä on kansainvälinen koulutus, jossa almalaiset jakavat tietoa toisilleen. Kurssin suorittaja oppii tekoälyn käytön perusteita, kuten Copilotin käyttöä. Lisäksi kurssista saa hyvän käsityksen, mitä Almalla on jo tehty tekoälyn parissa.
Kukkonen korostaa, että generatiivinen tekoäly mullistaa työnteon ja avaa jokaiselle työntekijälle uusia mahdollisuuksia.
– Tekoälyä kannattaa lähestyä avoimin mielin ja kokeilla, miten se voi auttaa omassa työssä, Kukkonen muistuttaa.
Kuva: Teknologiajohtaja Antti Koiviston vastuulla on mm. yhteisten toimintojen data- ja sovelluskehitys sekä Alman strateginen AI-ohjelma.
- Julkaistu: 13.9.2024, 10:50
- Kategoria: Uutinen
- Teema: Almassa tapahtuu