Alma Media > Mainostajalle > Ohjelmallinen mainonta > Asiaa evästeistä: Google ei poista kolmannen osapuolen evästeitä, vaan siirtää päätöksen käyttäjälle

Asiaa evästeistä: Google ei poista kolmannen osapuolen evästeitä, vaan siirtää päätöksen käyttäjälle

Keskustelu kolmannen osapuolen evästeiden ympärillä on jatkunut pitkään ja erityisesti muutoksia Chrome-selaimen ympärillä on seurattu tarkkaan. Viimeisin käänne nähtiin heinäkuussa 2024, kun Google tiedotti, että evästeitä ei tulla poistamaan. Kokosimme tähän viimeisimmät käänteet evästeisiin liittyen. 

Google ilmoitti heinäkuun 2024 lopussa, ettei se aio poistaa kolmannen osapuolen evästeitä Chromesta. Googlen sanojen mukaan he ”esittelevät Chromessa uuden kokemuksen, joka antaa ihmisille mahdollisuuden tehdä tietoon perustuvan valinnan, joka koskee heidän koko verkkoselailuaan, ja he voivat muuttaa tätä milloin tahansa.” Tähän mennessä Google on kertonut lisätietoa muutoksen yksityiskohdista hyvin vähän. Google jatkaa edelleen Privacy Sandboxin kehittämistä, joka on vaihtoehtoinen ratkaisu kolmannen osapuolen evästeiden poistumiselle.

Käytännössä Googlen tapa toteuttaa evästeisiin liittyvä muutos voi olla hyvin saman tyylinen kuin Applen tapa estää kolmannen osapuolen evästeet. Applen tapauksessa käyttäjä näkee sovelluksen avatessaan ponnahdusikkunan, jossa pyydetään suostumusta käyttäjän datan hyödyntämiseen esimerkiksi mainonnan tarkoituksiin.


Evästeettömyys on jo nyt arkea

Suunnanmuutoksen syiksi on spekuloitu CMA:n tyytymättömyyttä Googlen Privacy Sandboxin kehitykseen (lue lisää täältä), ja toisaalta toimialalla tehtyjä testejä Privacy Sandboxin osalta. Yksi tunnetuimmista on Criteon kesäkuun lopussa julkaisema testi, jossa he totesivat julkaisijoiden tulojen laskevan jopa 60 % Chromen osalta verrattuna inventaariin, jossa evästeitä voi hyödyntää mainosnäyttöjä myydessä.

Markkina on ottanut uutiset vastaan rauhallisesti. Vaikka kyseessä onkin iso muutos Googlen toteuttamistavassa, tulee lopputulos luultavasti olemaan entisenlainen. Todennäköisesti iso osa käyttäjistä kieltää Chromessa kolmannen osapuolen evästeet.

Lisäksi jo tällä hetkellä iso osa käyttäjistä on kolmannen osapuolen evästeiden ulkopuolella ja esimerkiksi Emarketer ennustaa, että pitkällä aikavälillä lähes 90 % selaimista tulee toimimaan ilman evästeitä Yhdysvaltojen markkinoilla. Evästeettömien ratkaisujen kehittäminen tuleekin jatkumaan, sillä tarve niille ei ainakaan tule vähenemään.  

  • Julkaistu: 20.8.2024, 13:01
  • Kategoria: Ohjelmallinen mainonta
  • Teema: Kohdentaminen

Jaa artikkeli