Edistykselliset rekrytointialustat auttavat ratkaisemaan työvoimapulaa
Alma Median Alma Career -yksikkö toimii rekrytointialalla itäisessä Keski-Euroopassa ja Suomessa. Sen tehtävänä on tuottaa parhaita mahdollisia rekrytointeja, sekä työnantajien että työnhakijoiden eduksi. Työelämä on siirtymässä suurelta osin pois perinteisistä työskentelytavoista ja -malleista, ja modernin työelämän vaatimukset ottavat vallan nopeasti digitalisoituvassa yhteiskunnassa.
Perinteisesti työmarkkinat ovat olleet hyvin paikallisia, missä työpaikkoja on haettu työnhakijan kotikaupungista tai lähialueilta, tai työnantajat ovat etsineet työntekijöitä tiettyyn kaupunkiin sijoittuvaan toimistoonsa.
”Muuttuvan työelämän myötä toimistossa työskentelemisestä siirrytään erilaisiin etä- ja hybridityökulttuureihin, mikä laajentaa työmarkkinoita paikallisista alueellisiksi ja jopa globaaleiksi. Lisäksi työn arvot ja käyttäytyminen muuttuvat; työn ja vapaa-ajan tasapaino, merkityksellisyys, yrityksen arvot ja kulttuurin sopivuus ovat työnhakijoille entistä tärkeämpiä. Ihmiset ovat myös valmiimpia vaihtamaan työpaikkaa, erityisesti kun he eivät ole sidottuja välittömään ympäristöönsä”, kommentoi Alma Careerin johtaja Vesa-Pekka Kirsi.
Vaadittavat työelämätaidot ovat myös muutoksessa. Työelämä kohtaa osaamisvajeen nopean teknologisen kehityksen vuoksi, ja työntekijöiden on pystyttävä uudelleenkouluttamaan itseään useammin selviytyäkseen digitaalisessa työympäristössä.
Työperusteinen maahanmuutto muuttaa Euroopan työmarkkinoita
Osaamisvajeen ja työvoiman nopean ikääntymisen vuoksi Euroopassa pyritään lisäämään työhön liittyvää maahanmuuttoa. EU:ssa on jo monia virastoja, jotka erikoistuvat ihmisten sijoitteluun kansainvälisesti. Työhön liittyvä maahanmuutto tarkoittaa sitä, että yritysten on rekrytoitava ja löydettävä asiantuntemusta työvoiman löytämiseksi omien maantieteellisten alueidensa ulkopuolelta.
”Yhteisen Alma Career alustan avulla kansainväliset rekrytoijat voivat päästä käsiksi työnhakijoihin useilla markkinoilla yhdellä työpaikkailmoituksella. Esimerkiksi autonvalmistaja, joka perustaa uuden tehtaan Eurooppaan, voi etsiä satoja uusia työntekijöitä useista maista yhdellä työpaikka-alustalla”, kommentoi Kirsi.
Vastaavasti Alma Careerin portaalissa työnhakijat voivat saada ansioluettelonsa näkyviin Euroopan työmarkkinoilla luomalla vain yhden profiilin sen sijaan, että he olisivat näkyvissä vain oman maansa rekrytointialustalla.
Alma Careerin edistyksellinen alusta voi auttaa rekrytoijia monin tavoin. Ansioluetteloiden optimointi ja automaattiset rekrytointijärjelmät (ATS eli Applicant Tracking System) voivat auttaa rekrytoijia hallitsemaan työpaikkailmoituksia, seuraamaan hakijamäärien kehittymistä ja virtaviivaistamaan seulonta- ja haastatteluprosessia. Tekoäly voi auttaa rekrytoijia automatisoimaan seulontaprosesseja analysoimalla ansioluetteloita, tunnistamalla relevantteja taitoja ja kokemusta sekä valitsemalla ehdokkaita ennalta määriteltyjen kriteerien perusteella.
”Rekrytointimarkkinoilla tekoäly on asetettu parantamaan palveluja sekä työnhakijoille että työnantajille, yksinkertaistaen hakemus- ja työpaikkaprosesseja parhaiden vastaavuuksien löytämiseksi. Yhteistyö kansainvälisten rekrytointialustojen, kuten The Networkin kanssa, mahdollistaa näkyvyyden globaalien rekrytoijien ja työnhakijoiden parissa. Rekrytoijat voivat julkaista työpaikkailmoituksia, etsiä ehdokkaita ja tarkastella heidän profiilejaan löytääkseen parhaat osaajat organisaatiolleen. Lisäksi sosiaalinen media ja videohaastattelut ovat tulleet hyödyllisiksi työnantajille”, kertoo Kirsi.
Hyödyntämällä näitä kehittyneitä alustoja rekrytoijat voivat säästää aikaa, tavoittaa laajemman ehdokasjoukon ja tehdä datavetoisia päätöksiä löytääkseen oikean osaamisen organisaatioilleen. Samoin työnhakijat voivat valmistella ansioluettelonsa tai työhakemuksensa tekoälyn avulla ja hyödyntää esimerkiksi The Networkia globaaliin työnhakuun.
Alma Career on valmis tulevaisuuteen
Rekrytointiala kohtaa yhteisen haasteen Euroopassa: hakijapulan ikääntyvän työvoiman vuoksi. Työhön liittyvä maahanmuutto on kasvussa ja sillä pyritään vastaamaan ikääntyvän väestön luomaan työvoimavajeeseen. Uusien sukupolvien myötä työelämä muuttuu, kun työnhakijat asettavat etusijalle kulttuuri- ja arvosopivat roolit ja hybridi- ja etätyömahdollisuuksien kautta pyritään löytämään parempi työn ja vapaa-ajan tasapaino.
Tiukassa työnhakijamarkkinassa työnantajabrändi tulee entistä tärkeämmäksi, mikä pakottaa yrityksiä kehittämään yrityskulttuuriaan, arvojaan ja työskentelytapojaan. On olennaista esitellä ja tarjota mahdollisuuksia uudelleenkoulutukseen, erityisesti tekoälyn nopean kehitykseen liittyen. Yritysten kannattaa tuoda muun muassa näitä koulutusmahdollisuuksia esiin työnantajamarkkinoinnissaan.
Alma Career on johtava työmarkkinapaikkatoimija itäisen Keski-Euroopan alueella (CEE), ja keskeisessä asemassa 11 maan työmarkkinoilla. Alma Careerin paikalliset toimistot palvelevat sekä työnantajia että työnhakijoita paikallisten markkinoiden tarpeiden mukaisesti. Kansainvälisenä rekrytointipalveluntarjoajana Alma Career pitää kiinni paikallisesta sydämestään.
Rekrytointialan kehittyneet alustat tarkoittavat työelämän laajentamista paikallisesta globaaliin. Tämä tarjoaa rekrytoijille ja työnhakijoille valtavia mahdollisuuksia, jotka voivat tehdä työelämästä paremman sekä ammatillisesti että henkilökohtaisesti. Alma Career suuntaa tulevaisuuteen uudella B2B-brändilupauksellaan:
Better world of work for everyone. Inspired by people. Powered by technology.
Lue lisää Alma Careerin nettisivuilta.
- Julkaistu: 8.8.2024, 10:18
- Kategoria: Uutinen
- Teema: Almassa tapahtuu