Alma Career pyrkii ratkaisemaan työvoimapulaa CEE-maissa ja nimittää PR- ja yhteiskuntasuhdejohtajan
Alma Media Oyj Lehdistötiedote 4.7.2024
ALMA CAREER PYRKII RATKAISEMAAN TYÖVOIMAPULAA CEE-MAISSA JA NIMITTÄÄ PR- JA YHTEISKUNTASUHDEJOHTAJAN
Alma Career on nimittänyt Jozef Plskon PR-johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Jozef Plsko vastaa Alma Careerin viestinnän ja sosiaalisten suhteiden vahvistamisesta aktiivisessa vuoropuhelussa ja yhteistyössä valtiollisten tahojen, työnantajien ja työntekijöiden, kansalaisjärjestöjen ja muiden sidosryhmien kanssa keskisessä ja itäisessä Euroopassa.
Jozef Plsko on kotoisin Slovakiasta ja tulee työskentelemään Bratislavasta käsin. Plsko siirtyy Alma Careerille slovakialaisesta pankista, jossa hän on toiminut viestintäjohtajana viimeiset neljä vuotta. Hänen tehtävänään on ollut seurata lainsäädäntöprosesseja, EU-sääntelyä ja osallistua aktiivisesti kestävän kehityksen hankkeisiin EU-tasolla. Lisäksi hänen vastuualueisiinsa kuuluivat sidosryhmäsuhteet, ulkoinen ja sisäinen viestintä, yritysvastuu ja kestävyystavoitteet (ESG).
"Jozef Plskon kokemus ja asiantuntemus eduskuntatiedottamisesta, suhdetoiminnasta, sidosryhmäsuhteista ja yritysvastuusta on hyödyksi ja edesauttaa Alma Careerin tavoitteiden saavuttamissa toimintamarkkinoillamme", Vesa-Pekka Kirsi, johtaja, Alma Career.
Eurostatin mukaan yli 75 % EU:n (Euroopan unionin) yrityksistä on vaikeuksia löytää ammattiosaajia avoimiin tehtäviin. Samanaikaisesti 21 % EU:n 20–64-vuotiaista on työmarkkinoiden ulkopuolella ja tarvitsee kohdennettua tukea työmarkkinoille pääsyyn. Alma Career, joka on rekrytointipalveluiden markkinajohtaja 11 maassa Keski-Euroopassa, Baltiassa ja Balkanilla, on mukana ratkaisemassa Euroopan kasvavaa työvoimapulaa.
"Euroopassa tulee olemaan kova kysyntä työpaikoille väestön ikääntymisen myötä. Työvoimapula todennäköisesti kasvaa, kun työikäisen väestön osuus laskee EU:n ennusteiden mukaan vuoden 2022 265 miljoonasta 258 miljoonaan vuoteen 2030 mennessä. Toisin sanoen Euroopan työmarkkinoilta katoaa 7 miljoonaa työntekijää”, sanoo Vesa-Pekka Kirsi.
Inkluusio työelämässä osana ratkaisua: Profesia Lab
Alma Career on perustanut Profesia Lab -ohjelman Slovakiassa yhteistyössä Michiganin valtionyliopiston (MSU) kanssa. Ohjelman tavoitteet ovat linjassa EU-komission toimintasuunnitelman kanssa, joka vähentää työvoima- ja taitopulaa tukemalla aliedustettujen työvoimaryhmien pääsyä työmarkkinoille ja tarjoamalla tukea taitojen kehittämiseen, koulutukseen ja harjoitteluun.
"Alma Careerin rekrytointipalveluilla on ainutlaatuinen ja strateginen asema idän ja lännen muuttovirtojen välissä, kun työvoima liikkuu pääasiassa itäisemmistä Euroopan maista läntisempiin. Jatkan Profesia Lab -ohjelman kehittämistä uusien kollegoideni kanssa ja selvittelemme mahdollisuuksia laajentaa sitä Slovakiasta muihin Alma Career -maihin. Tavoitteenamme on luoda parempi työelämä kaikille", sanoo Jozef Plsko, Alma Careerin PR-johtaja.
ALMA CAREER
Alma Career on rekrytointipalvelujen markkinajohtaja, joka toimii 11:ssa itäisen Keski-Euroopan maassa. Alma Careerin palveluverkosto kattaa 1,5 miljoonaa työpaikkailmoitusta, yli 4,3 miljoonan työnhakijan CV-pankin, liki 2 miljoonaa aktiivista työpaikkavahtia ja sen työpaikkasivustoilla vierailee yli 5 miljoonaa kuukausittaista kävijää. Alma Careerin rekrytointipalvelut pohjautuvat dataan ja teknologiainnovaatioihin. Alma Careerin verkosto tavoittaa noin 80 miljoonaa itäeurooppalaista, sen liikevaihto on 110 miljoonaa euroa ja se työllistää lähes 800 rekrytointiammattilaista (2023).
Alma Career on globaali toimija, jolla on lokaali sydän; paikallinen asiakastuntemus sekä kulttuurinen ymmärrys toimimaidensa markkinoista. Alma Career toimii 11 maassa: Bosnia ja Hertsegovina, Kroatia, Latvia, Liettua, Pohjois-Makedonia, Puola, Serbia, Slovakia, Slovenia, Suomi, Tšekki ja Viro.
About Profesia Lab – Helping with heart (sosrdcom.sk) (eng.)
Alma Career – A better world of work for everyone (eng.)
Alma Career toimii Suomessa Jobly-tuotemerkillä: www.jobly.fi
Alma Career on osa Alma Media -konsernia: www.almamedia.fi
Lisätietoja: Vesa-Pekka Kirsi, johtaja, Alma Career, puh. 010 665 2587
Alma Media lyhyesti
Alma Media on kansainvälinen, voimakkaasti uudistuva, digitaaliseen mediaan, palveluihin ja markkinapaikkaliiketoimintaan keskittyvä yhtiö. Haluamme inspiroida ihmisen luontaista uteliaisuutta ja valinnanmahdollisuuksia luomalla palveluja, joissa yhdistyvät ylivoimainen sisältö, paras teknologia, aina paikallisesti merkityksellisemmällä tavalla. Suomessa tunnetuimpia brändejämme ovat muun muassa Kauppalehti, Talouselämä, Iltalehti, Jobly, Etuovi.com sekä Nettiauto. Rekrytointipalvelujamme ovat muun muassa Tšekissä prace.cz ja jobs.cz, Slovakiassa Profesia.sk sekä Kroatiassa mojposao.net.
Suomessa liiketoimintaamme kuuluvat johtavat asumisen ja autoilun markkinapaikat, talous- ja ammattimediat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut yrityksille ja ammattilaisille. Alman kansainvälinen liiketoiminta itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa koostuu rekrytointipalveluista ja toimitilojen markkinapaikasta.
Alma Mediassa työskentelee noin 1 700 ammattilaista ja yhtiö toimii 12 Euroopan maassa. Alma Median vuoden 2023 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 305 miljoonaa euroa, mistä digiliiketoiminnan osuus oli 82 %. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.
- Julkaistu: 4.7.2024, 10:00
- Kategoria: Lehdistötiedote