Alma Media > Mainostajalle > Toimitilatutkimus: päättäjistä 39 % harkitsee uusien tilojen hankkimista
Toimitilatutkimus: Uusia toimitiloja harkitsee 39 % toimitilapäättäjistä

Toimitilatutkimus: päättäjistä 39 % harkitsee uusien tilojen hankkimista

Toimitilat Kauppalehti ja Alma Talentin mediamyynti toteuttivat yhteistyössä Norstat Finlandin kanssa toimitilatutkimuksen. Koko Suomen kattava tutkimus selvitti suomalaisten toimitilapäättäjien ajatuksia muun muassa nykyisten tilojen toimivuudesta ja riittävyydestä tämänhetkisiin tarpeisiin. Tutkimuksesta selviää myös mitkä toimitilabrändit nousivat esille tunnettuudessa.

Vaikka etätyö on tullut monelle alalle jäädäkseen, erilaisia toimitiloja toki tarvitaan tulevaisuudessakin, sillä jatkossakin työtä tehdään paikan päällä, tuotteille tarvitaan valmistus- ja varastointitiloja ja erilaiset huoltotyöt, harrasteet ja edustukset vaativat tietynlaisia tiloja. Vastaajista jopa 39 % on hankkimassa tai harkitsemassa uusia toimitiloja yritykselleen.

Avoimissa vastauksissa nousi esiin monenlaisia syitä, miksi uusia toimitiloja harkitaan: etätyön myötä tyhjillään olevat tilat, kustannussyyt, ympäristöasiat ja energiatehokkuus, sijainti, sisäilmaan liittyvät asiat sekä tilojen muunneltavuuden tarve.

Liiketoiminnan kasvu ja sitä myötä lisääntynyt tilantarve oli yksi tärkeimmistä syistä, miksi yrityksissä harkitaan uusia toimitiloja.

Tärkeä kriteeri uusia toimitiloja hankittaessa on vastuullisuus

Muuttuvat työskentelytavat ja nykyajan vaatimukset vaikuttavat myös toimitilatarpeisiin. Tiloilta halutaan muunneltavuutta ja joustavuutta, ja lisäksi vastauksissa nousee esiin energiatehokkuus. Erityisesti suuremmissa yrityksissä on keskitytty toimitiloja koskevaan vastuullisuussuunnitelmaan.

Kun yrityksissä mietitään toimitilojen hankkimista, vuokraamista tai rakennuttamista, jopa kaksi kolmasosa vastaajista pitää merkittävänä valintakriteerinä vastuullisuuteen liittyviä seikkoja, kuten toimitilojen ympäristökuormitusta ja energiaratkaisuja. Myös hyvät kierrätysmahdollisuudet ovat valintakriteerien listalla.

Vastuullinen toimitila on muutakin kuin energiatehokas. Vastuulliseen toimitilaan liittyvät muun muassa työntekijöiden hyvinvointi, sisäilma-asiat ja työmatkojen hiilijalanjälki eli toimitilan sijainti, jotka ovat osa kokonaisuutta.

Toimitilamarkkinoilla seurataan aktiivisesti uutis- ja taloussisältöjä

Suurin osa toimitilatutkimukseen vastanneista kuuluu ikähaarukkaan 40–59 vuotta. Juuri tämä ikäryhmä seuraa aktiivisesti muun muassa talouteen liittyviä sisältöjä eri medioista. Kun toimitilojen hankinta on ajankohtaista, 72 % vastaajista pitää tärkeänä seurata toimitilojen markkinapaikkoja. Tämä on tärkeä tieto mainostajalle, joka pohtii näkyvyyttä ja sopivia medioita toimitilamarkkinoilla.

Tutkimuksessa selvisi, että toimitila-alalla toimivia brändejä muistetaan spontaanisti heikosti. Olisikin olennaista, että oma brändi on ensimmäisten joukossa mielessä silloin, kun toimitiloihin liittyvät asiat ovat yrityksissä ajankohtaisia. Kannattaa siis varmistaa näkyvyys juuri niissä medioissa, joissa olennainen yleisö on tavoitettavissa.

Näin tavoitat Uudellamaalla jopa 69 % toimitilojen hankinnasta vastaavaa päättäjää kahden viikon kampanjalla:

Esimerkkikampanjan tavoittavuus

(Alma Businessmedioiden digiverkosto 2 viikkoa sekä Kauppalehti + Talouselämä 2 kpl.)
Lähde: Kantar, PäättäjäMind 2023

Ota yhteyttä, niin kuulet ensimmäisten joukossa tutkimuksen kohokohdat

Jätä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella tai kysy lisää suoraan omalta yhteyshenkilöltäsi.

  • Antamiasi tietoja käytetään vain tähän yhteydenottopyyntöön vastaamiseen. Tietosi poistetaan järjestelmästämme automaattisesti 12 kuukauden kuluttua.

Täällä on lisää mielenkiintoisia tutkimuksia ja ajankohtaista luettavaa!

Katso kaikki mainostajan uutiset >

  • Julkaistu: 6.3.2024, 08:28
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: Alma tutkii

Alma tutkii

Toimitilatutkimus 2023

Tutkimuksessa selvitettiin:

-tämänhetkisiä näkemyksiä toimitilamarkkinasta
-vastuullisuutta toimialalla
-etätyöskentelyn vaikutuksia
-alalla toimivien yritysten muistamista ja tunnettuutta
-uutis- ja taloussisältöjen merkitystä sekä
-mediakäyttöä.

Vastaajat:

Toimitilahankintoihin osallistuvat päättäjät satunnaispoimintana yli 10 työntekijän yrityksissä Suur-Helsingin ja muun Suomen isompien kaupunkien alueella. Loka–joulukuussa 2023 tehtiin yhtensä 205 puhelinhaastattelua.

Osalla vastaajista on käytössään useita erilaisia toimitiloja.

Toimitilat, jotka vastaajilla on tällä hetkellä käytössään (% vastaajista):

toimistotiloja (93 %)
varastotiloja (62 %)
tuotantotiloja (31 %)
liiketilaa (23 %)
muita tiloja (15 %)
kuten korjaamotiloja, opetustiloja, edustustiloja, liikuntatiloja, hallitilaa, näyttelytilaa tai vuokrattavaa varastotilaa.

Tutkimuksen toteutti Norstat Finland Toimitilat Kauppalehden ja Alma Talentin mediamyynnin toimeksiannosta.

Toimitilat Kauppalehti on Suomen johtava vuokrattavien ja myytävien toimitilojen markkinapaikka verkossa, joka tavoittaa juuri oikean kohderyhmän, kun haluat löytää ostajan tai vuokralaisen.

Toimitilat Kauppalehti

Jaa artikkeli