Alma Media > Mainostajalle > Ohjelmallinen mainonta > Just bidding: Mainostaja, post cookie  -strategian aika on (aivan viimeistään) nyt!

Just bidding: Mainostaja, post cookie  -strategian aika on (aivan viimeistään) nyt!

Saisinpa aina euron, kun joku mainitsee samassa lauseessa Googlen, Chromen ja aikataulun. Googlen ainainen viivyttely Chromen kolmannen osapuolen evästeiden poistumisen suhteen on varmaankin saanut ison osan meistä digimainonnan ammattilaista laittamaan jalan tahtomattakin jarrupolkimelle uusien ratkaisujen testaamisen ja luomisen suhteen.

Nyt ei kuitenkaan ole enää aika hidastella tai jahkailla. Poisti Chrome sitten kolmannen osapuolen evästeet käytöstä tänään tai kahden vuoden kuluttua, meillä on isoja yleisöjä, jotka jo nyt jäävät tavoittamatta näiden evästeiden puuttumisen takia.

Tosiasia on, että tämän päivän digitaalinen mainonta pyörii kolmannen osapuolen evästeiden voimalla. Tilanne on jo nyt kaikkea muuta kuin ideaali mainonnan toimivuuden, mittaamisen ja tavoittamisen näkökulmasta – ja kun lattia murenaa lopullisesti alta, kannattaa olla valmiina.

Mainostajat, joilla on selkeä evästeettömän ajan strategia, tulevat selviytymään voittajina. Mutta miten lähteä liikkeelle? Etsimällä vastaukset seuraaviin kysymyksiin pääsee jo hyvään alkuun.

  1. Mitkä kaikki toimintoni nojaavat kolmannen osapuolen evästeisiin – mainonnassa tai mainonnan ulkopuolella?
    Kerää yrityksesi asiantuntijat yhteen ja muodosta lista osa-alueista, joihin evästeiden puuttuminen vaikuttaa.
  2. Mikä liiketoimintani osa-alueista tulevat kärsimään eniten kolmannen osapuolen evästeiden laajemmasta puuttumisesta?
    Priorisoi haasteet ja niiden ratkaiseminen tärkeysjärjestykseen. Aseta aikataulu.
  3. Mitkä haasteet pystyn ratkaisemaan itse ja mihin tarvitsen ulkopuolista apua? Mahdollisuuksia kannattaa lähteä katsomaan mahdollisimman laaja-alaisesti, kolmannen osapuolen evästeiden korvaaminen tulee tapahtumaan useilla eri ratkaisuilla.
  4. Millaisia evästeettömiä ratkaisuja nykyiset yhteistyökumppanini tarjoavat? Vastaavatko ratkaisut omaan prioriteettilistaani?
    Evästeettömän maailman ratkaisut ovat parhaimmillaan yksinkertaisia ymmärtää ja pahimmillaan vaaditaan Mensan jäsenyys ja kovaa ammattitaitoa hyvin spesifiltä osa-alueelta. Julkaisijoiden ja mediatoimistojen osaamista kannattaa hyödyntää. Ja myös haastaa: vastauksia vaikeisiin kysymyksiin on lupa vaatia.
  5. Ja lopulta: mikä on post-cookie strategiani?
    Älä jätä kysymystä ilmaan, vaan kirjoita strategia ylös. Mitä toimenpiteitä ja missä ajassa teen kolmannen osapuolen evästeiden poistumisen suhteen? Mitkä asiat ovat prioriteettilistani kärjessä? Mitä ratkaisuja lähden testaamaan, ja millä aikataululla? Kuka strategiaani toteuttaa käytännössä? Miltä digimainonnan tekemiseni näyttää vuoden 2024 lopussa?

Googlen aikataulun perään tuijottavien jahkailijoiden laivaan on helppo astua. Vielä helpompi on katsella laivasta, kun kilpailijat jäävät rannalle ruikuttamaan kolmannen osapuolen evästeisiin nojaavien ratkaisujensa kanssa.

Seuraa Alman Asiaa evästeistä -julkaisuja, ja pysyt mukana evästeettömän maailman mahdollisuuksissa. Parhaimmillaan löydät sopivat palaset vastaamaan oman yrityksesi post cookie -strategian avoimiin kysymyksiin.

  • Julkaistu: 22.2.2024, 11:30
  • Kategoria: Ohjelmallinen mainonta
  • Teema: Just bidding

Just bidding – blogi ohjelmallisen mainonnan asiantuntijoille

Luet Alma Mediaratkaisujen ohjelmallisen mainonnan asiantuntijoiden ylläpitämää blogia.

Just bidding -blogi käsittelee ohjelmallisen mainonnan markkinatilannetta, trendejä ja tulevaisuuden näkymiä.

Tämän blogipostauksen on kirjoittanut Maarit Toivonen, joka toimii Alma Mediaratkaisuissa ohjelmallisen mainonnan tiimin vetäjänä.

Jaa artikkeli