Finanssitutkimus: Sijoittajayleisö luottaa kotimaisiin talousmedioihin
Alman kotimaiset talousmediat, kuten Kauppalehti, Talouselämä, Arvopaperi ja Optio, ovat vuosivertailussa säilyttäneet ykkössijansa sijoittajien tiedon ja inspiraation lähteenä.
IRO Research toteutti marraskuussa 2023 Finanssitutkimuksen Alma Businessmedioiden Päättäjäyhteisön jäsenille. Edellisen kerran vastaava tutkimus tehtiin vuonna 2019, joten nyt on saatavilla mielenkiintoista vertailudataa neljän vuoden takaa. Tutkimus tarkastelee muun muassa millaisia sijoittajaprofiileita Alman medioissa voi tavoittaa.
Varakas sijoittajayleisö viihtyy Alman talousmedioiden parissa
Finanssitutkimuksesta selviää, että Alma Businessmedioiden yleisöstä löytyvät isojen sijoitussalkkujen omistajat: yli puolen miljoonan euron sijoitussalkun sanoo omistavansa 14 % vastaajista, ja 42 % vastaajista sanoo salkkunsa koon olevan yli 100 000 €.
Kun sijoittaja etsii ja vertailee sijoituskohteita tai hakee tukea päätöksilleen, hän luottaa tiedonlähteenä kotimaisiin talousmedioihin. Sijoittajayleisölle suunnattu sisältö tavoittaa tehokkaasti suurten salkkujen omistajat Alman talousmedioissa. Merkitystä tiedonlähteenä ovat nostaneet kaupankäyntipalvelut, analyytikkopalvelut, some sekä verkkotapahtumat ja webinaarit.
Alman talousmediat: Kauppalehti, Talouselämä, Arvopaperi, Optio
Neljän vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna sijoittajat kokevat, että sijoituskohteiden valinta on vaikeutunut, mutta kohteita kuitenkin haetaan entistä enemmän. Mitä siis sijoituskohteita tarjoavan pitäisi tehdä?
Vinkit sijoittajamainontaan
1. Sijoituspalveluiden valinnassa suositaan tunnettuja toimijoita ja brändejä. Tunnettuutta voit rakentaa pitämällä brändisi näkyvissä ja mielessä esimerkiksi jatkuvalla mainonnalla.
2. Tarjoile vinkkejä ja kerro sijoituskohteistasi avoimesti. Avaa sijoituskohteita syvemmin esimerkiksi sisältömarkkinoinnilla ja laadukkailla sisällöillä.
3. Valitse sisällöillesi arvostetuimmat talousmediat, joista tietoa etsitään. Alman talousmedioista tavoitat varakkaan sijoittajayleisön.
Tunnetut klassikot kuten Kauppalehti ja Talouselämä sekä muut Alman talousmediat tavoittavat lähes 1,25 miljoonaa suomalaista joka viikko.
Lähde: KMT 2023 (printit x 1 ja digit x 1 vko ja KL x 5).
Talousuutisilla on tärkeä merkitys yhteiskunnassa
Kauppalehden toimituksessa tehdään joka päivä kunnianhimoisesti töitä sen eteen, että meillä on talouden saralta sekä kaikki tärkeimmät uutiset että kiinnostavia syventäviä ja taustoittavia juttuja. Talousuutisten tarve ja merkitys on viime vuosina yhteiskunnassa lisääntynyt, ja talouden aiheet ovat kiinteä osa jokapäiväistä keskustelua. Kauppalehden journalismilla on siis tässä ajassa erittäin tärkeä paikka.
Riina Nevalainen, Kauppalehden päätoimittaja
Finanssitutkimuksen saat vain meiltä
Jos haluat yksityiskohtaisemman esittelyn Finanssitutkimuksen tuloksista, ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella tai voit olla yhteydessä mediamyyntiimme.
- Julkaistu: 24.1.2024, 11:00
- Kategoria: Mainostajalle
- Teema: Alma tutkii
Finanssitutkimus 2023
Tutkimuksen toteutti IRO Research marraskuussa 2023. Edellisen kerran vastaava tutkimus tehtiin vuonna 2019.
Vastaajina olivat Alma Businessmedioiden Päättäjäyhteisön jäsenet. Kyseessä on IRO Researchin hallinnoima paneeli.
Kauppalehden, Talouselämän ja Arvopaperin digiyleisö (pop-up-kysely).
Vastaajia oli 972, joista 550 paneelista ja 422 sivustoilta.
Vastaajakunta painotettiin vastaamaan Alma Businessmedioiden jakaumaa KMT 2023:n mukaan iän ja sukupuolen suhteen.