Alma Media > Mainostajalle > Kysely paljastaa: suomalainen valitsee lomansa hinta edellä
Matkailun pulssi 2023

Kysely paljastaa: suomalainen valitsee lomansa hinta edellä

Loppuvuodesta 2023 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan noin 50 % aikoo matkustaa seuraavan 6 kuukauden aikana ulkomaille lentäen. Taktinen tarjousmainonta voi olla monelle ratkaiseva tekijä, kun matkakohteita valitaan. Lomahaaveilijat ovat ehkä parhaillaan sormi näppäimellä suunnittelemassa matkojaan, joten mainostaja: nyt on aika tavoittaa heidät.

Tällainen on suomalaisten matkustusinto juuri nyt

Lokakuussa 2023 tehdyn kyselyn mukaan noin 50 % aikoo matkustaa ulkomaille lentäen seuraavan 6 kk aikana. Kohta käsillä olevan talviloman ja tulevan kevään matkoja siis suunnitellaan taloudellisesta tilanteesta huolimatta mukavasti.

Yleisesti matkailutottumuksista kysyttäessä jopa 44 % vastaajista sanoo matkustavansa ulkomaille lomalle kerran tai useammin vuodessa.

Miten suomalaiset matkustavat vuonna 2024?

Matkustushalukkuuteen vaikuttaa oma taloudellinen tilanne

Matkailun pulssikyselystä selviää, että suomalaisilta löytyy lomasuunnitelmia laidasta laitaan. Lomaa aiotaan viettää kotona, mökkeillen, auringossa palmujen alla ja talviaktiviteeteissä sekä Suomessa että ulkomaan kohteissa.

Vastaajat, jotka eivät aio matkustaa ulkomaille seuraavan 6 kuukauden aikana, sanovat oman taloudellisen tilanteen suurimmaksi syyksi olla matkustamatta.

Omatoimimatka vai pakettimatka?

Kukapa ei helppoutta arvostaisi. Nykypäivänä matkojen etsiminen, retkien ja aktiviteettien suunnittelu, hintojen vertaileminen ja matkan omatoiminen ostaminen on helppoa, mikä varmasti näkyy omatoimimatkailijoiden määrässä. Hinnalla on suuri merkitys, kun suomalainen suunnittelee lomamatkaa.

  • Noin 39 % sanoo olevansa omatoimimatkalaisia eli ostavat lennon ja majoituksen itse.
  • Noin 23 % vastaajista luottaa valmismatkaan, sillä paketin valinnassa haetaan myös suunnittelun vaivattomuutta ja ajan säästöä sekä edullisia pakettitarjouksia.
  • Jopa 68 % vastaajista voisi harkita omatoimimatkan vaihtoehtona pakettimatkaa (lento+hotelli), mikäli kiinnostavaan matkakohteeseen hinta olisi edullisempi kuin erikseen ostettaessa.
Ovatko suomalaiset omatoimimatkailijoita vai pakettimatkailijoita?

Vinkit matkailumainontaan

Hienoinen positiivinen vire suomalaisten matkusteluinnossa näkyy taloudellisesta tilanteesta ja maailmantilanteen epävarmuudesta huolimatta. Kuluttajien ostopäätökseen vaikuttaa matkan hinnan lisäksi moni asia, kuten kohdemaan hintataso ja tarjolla olevat aktiviteetit.

Matkailumainonnassa kannattaa tuoda hinta esiin selkeästi ja tarjota rohkeasti vaihtoehtoja erilaisten kohteiden, aktiviteettien ja elämysten etsijöille.

Haluatko kuulla Matkailun pulssikyselyn tulokset kokonaisuudessaan?

Matkailun pulssikysely antaa arvokasta tietoa muun muassa siitä, kuinka paljon rahaa matkustamiseen ollaan valmiita panostamaan, mitkä ovat suomalaisten suosikkilomakohteet sekä suurimmat ostopäätökseen vaikuttavat tekijät. Jos haluat vinkkejä, miten sinä voit hyödyntää tuloksia mainontasi suunnittelussa, tuloksia käy kanssasi läpi asiakkuusjohtaja Petra Vilhunen puh. 010 665 3011. Tai voit jättää yhteystietosi alla olevalla lomakkeella niin me olemme yhteydessä sinuun.

  • Antamiasi tietoja käytetään vain tähän yhteydenottopyyntöön vastaamiseen. Tietosi poistetaan järjestelmästämme automaattisesti 12 kuukauden kuluttua.

  • Julkaistu: 15.1.2024, 14:37
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: Alma tutkii

Alma tutkii


Matkailun pulssikysely 2023

Kysely tehtiin pop-up-kyselynä ​Iltalehdessä ​18.–20.10.2023​​

Vastaajamäärä: 954​

Vastaajaprofiili​​: miehet 53 %, naiset 46 %, muu 1 %​

Jaa artikkeli