Alma Media > Mainostajalle > Ohjelmallinen mainonta > Alma Spotlight – Dina Abdel-Hamid, Dentsu: Huomion pitäisi olla lähtökohta kaikentyyppisessä mainonnan tekemisessä ja mittaamisessa

Alma Spotlight – Dina Abdel-Hamid, Dentsu: Huomion pitäisi olla lähtökohta kaikentyyppisessä mainonnan tekemisessä ja mittaamisessa

Alma Spotlightin kolmannessa asiantuntijahaastattelussa aiheena on mainonnan huomio (attention) sekä sen mittaaminen ja optimointi ohjelmallisen mainonnan näkökulmasta. Alma Spotlight julkaistaan tällä kertaa podcastina. Kuuntele siis asiantuntijan mietteet ohessa.

Alman ohjelmallisen tiimin vieraana aiheesta kävi juttelemassa Dina Abdel-Hamid, joka vastaa ohjelmallisesta mainonnasta Dentsussa. Almasta mukana olivat ohjelmallisen mainonnan asiantuntijat Elias Hokkanen ja Tanja Jaatinen.



Huomion renessanssi

Huomio on ollut yksi mainonnan keskeisimmistä mittareista vuosikymmenien ajan, mutta nyt se on noussut taas ajankohtaiseksi teemaksi digitaalisessa mainonnassa ja erityisesti ohjelmallisesti ostetussa mainonnassa. Suuntausta on vauhdittanut muun muassa evästeiden poistuminen ja mainonnan määrän kasvaminen sekä samanaikainen mainonnan muistamisen laskeminen.


Dinan tärpit mainonnan huomion parantamiseksi

  1. Mainonnan luova toteutus vaikuttaa merkittävästi mainonnan huomaamiseen ja varsinkin liikkuvalla kuvalla voidaan parantaa sitä.
  2. Julkaisijan formaattitarjonnan on syytä olla monipuolinen, jotta erilaisille luoville toteutuksille on saatavilla formaatteja, joihin käyttäjän huomio voi entistä paremmin kiinnittyä.
  3. Huomion mittaamiseen ja sen optimoinnin ohjelmallisessa mainonnassa tulee olla osa ns. perustekemistä. Markkina vaatii standardeja ja ajatustavan muutosta kohti parempaa mainonnan huomaamista.


Mitä hyötyä mainonnan huomion optimoinnista on?

Kun mainonnalla saavutetaan mahdollisimman optimaalinen kohderyhmän huomio, mainoseurot tuottavat paremmin ja investointeja voidaan lisätä oikeisiin toimenpiteisiin ja kanaviin.

Dina Abdel-Hamid kertoo:

”Mainospanostuksien tuottosuhteen parantaminen ei koske pelkästään ohjelmallisesti ostettua mainontaa vaan mainontaa ylipäänsä. Huomion nostaminen ykköstavoitteeksi mahdollistaa mainostajien investointien maksimaalisen hyödyntämisen ja yleisesti vähentää digimainonnan ns. kohinaa.”


Muutosmatkalla kohti parempaa huomioarvoa

Monet teknologian tarjoajat panostavat tällä hetkellä tuotekehitykseen, jotta huomiota voisi mitata ja optimoida monipuolisemmin suoraan ostojärjestelmissä. Markkinalla on myös koko ajan enemmän mahdollisuuksia ottaa huomion optimointi suunnittelussa käyttöön, ja myös algoritmipohjaista optimointia on jo päästy kokeilemaan. Lisäksi esimerkiksi IAB Europe on myös aloittanut huomion mittaamisen standardisoinnin, joten muutos on jo alkanut.

Kuuntele Alma Spotlight podcastista, mikä saa Dinan hikikarpalot kirpoamaan tällä muutosmatkalla, ja mitkä ovat tähän mennessä parhaimmat opit ja näkemykset kohti parempaa huomiota. Entä milloin saadaan huomion optimointialgoritmit DSP:hin vai onko niitä siellä jo? Podin lopussa selviää, mitä Dina tekisi työkseen, jos ei olisi digimainonnan rautainen ammattilainen.  


  • Julkaistu: 15.12.2023, 10:51
  • Kategoria: Ohjelmallinen mainonta
  • Teema: Alma Spotlight

Alma Spotlight

Alma Spotlight on artikkelisarja, jossa päästämme asiakkaamme ääneen.

Kuulemme muun muassa siitä, mikä on kuuminta juuri nyt ohjelmallisen mainonnan tai laajemmin digimarkkinoinnin piirissä.

Millaisten asioiden parissa ohjelmallisen mainonnan ostajat toimistoissa juuri nyt työskentelevät ja mitkä ilmiöt puhuttavat alalla?  Alma Spotlight myös haastaa ja haluaa aikaansaada keskustelua – vakavista aiheista, mutta ei välttämättä vakavissaan.

”Huomio pitäisi olla lähtökohta kaikentyyppisessä mainonnan tekemisessä. Ensin asetetaan tavoitteet ja keinot mainonnan huomaamiselle ja sen jälkeen mukaan tulevat perinteiset mainonnan mittarit”

-Dina Abdel-Hamid, Programmatic Director, Dentsu

Kuuntele Alma Spotlight podcast Spotifyssä
tai yhdellä seuraavista alustoista:

Jaa artikkeli