Alma Media > Tiedotteet > Lehdistötiedote > Jopa 40 % työntekijöistä harkitsee paremmin palkattuja töitä ja 58 % ei halua suositella työnantajaansa selviää kansainvälisestä tutkimuksesta

Jopa 40 % työntekijöistä harkitsee paremmin palkattuja töitä ja 58 % ei halua suositella työnantajaansa selviää kansainvälisestä tutkimuksesta

Alma Media Oyj                      Lehdistötiedote                 28.6.2023 klo 10

JOPA 40 % TYÖNTEKIJÖISTÄ HARKITSEE PAREMMIN PALKATTUJA TÖITÄ JA 58 % EI HALUA SUOSITELLA TYÖNANTAJAANSA SELVIÄÄ KANSAINVÄLISESTÄ TUTKIMUKSESTA

Alma Median kansainvälinen rekrytointipalveluihin keskittyvä liiketoimintayksikkö, Alma Career, koordinoi kansainvälisen palkkatyytyväisyyskyselyn, johon vastasi yli 61 000 osallistujaa itäisen Keski-Euroopan maista. Kyselyn mukaan vain noin neljännes on tyytyväinen palkkaansa ja peräti 58 % ei suosittelisi omaa työnantajaansa.

Kyselyn mukaan vain noin yksi neljästä (27 %) on tyytyväinen tai täysin tyytyväinen nykyiseen palkkaansa. Huomattava osa vastaajista (32 %) ilmoitti olevansa tyytymätön tuloihinsa, ja 41 prosentilla oli neutraali näkemys. Kyselyssä selvisi myös, että yli puolet vastaajista (53 %) koki olevansa aliarvostettu palkkansa perusteella, ja vain yksi prosentti piti itseään yliarvostettuna. Osallistujista 26 % piti nykyistä palkkaansa kohtuullisena.

Kun osallistujilta kysyttiin palkkatasoa, johon he olisivat tyytyväisiä, merkittävä osa vastaajista (33 %) ilmoitti, että he olisivat tyytyväisiä 11–20 prosentin palkankorotukseen. Toinen kolmannes (31 %) halusi korotusta 20–50 prosentin välillä, ja 13 % ilmoitti, että 6–10 prosentin korotus olisi riittävä. Lisäksi viisi prosenttia osallistujista toivoi nykyisen palkkansa kaksinkertaistuvan. Pienituloisemmat vastaajat toivoivat suurempia palkankorotuksia.

Suosittelevatko työntekijät työnantajaansa muille?

Huomattava osa, 58 %, kyselyyn vastanneista ei suosittelisi omaa työnantajaansa työpaikkana, ainoastaan 17 % olisi valmis suosittelemaan aktiivisesti työnantajaansa. Haluttomuus suositella omaa työnantajaa korostui matalan palkkaluokan vastaajissa. Työntekijöiden antama suositteluindeksi, NPS-luku (Net Promoter Score) saatiin kysymällä vastaajilta, kuinka todennäköisesti he suosittelisivat työnantajaansa perheen tai ystävien työpaikaksi.

Kysely vahvistaa, että tyytymättömyys palkkaan korreloi haluun vaihtaa työpaikkaa. Palkkaansa tyytymättömistä vastaajista 40 % prosenttia ilmoitti haluavansa vaihtaa työpaikkaa seuraavien 6 kuukauden aikana. Lisäksi 39 % vastaajista oli epävarmoja pysyäkö nykyisessä työpaikassa vai vaihtaako uuteen. 21 % ilmoitti pysyvänsä nykyisessä työpaikassaan. Halu vaihtaa työpaikkaa korostui alhaisemman palkkaluokan vastaajissa.

Kyselyn tulokset heijastavat palkan merkitystä työantajaan sitoutumisessa. Nykyisessä työmarkkinatilanteessa työvoiman kysyntä ylittää usein työvoiman saatavuuden, joten organisaatioiden tulisi varmistaa palkan ja palkitsemisen kilpailukykyisyys. Myös työnantajamielikuvalla sekä vertaissuosituksilla on merkittävä rooli työpaikkaa hakiessa ja työnantajaa valittaessa.

Kysely tehtiin 12 Alma Career -maassa, joita ovat: Bosnia ja Hertsegovina, Kroatia, Latvia, Liettua, Pohjois-Makedonia, Puola, Serbia, Slovakia, Slovenia, Suomi, Tšekki ja Viro. Lisäksi tietoja kerättiin Unkarista, jossa Alma Career toimii yhteistyökumppaneiden kanssa. Alma Career toimii Suomessa Jobly-tuotemerkillä. Suomessa kyselyyn osallistui 200 vastaajaa.

Alma Career

Alma Career on rekrytointipalvelujen markkinajohtaja, joka toimii 12:ssa itäisen Keski-Euroopan maassa. Alma Careerin palveluverkosto kattaa 1,5 miljoonaa työpaikkailmoitusta, yli 4,3 miljoonan työnhakijan CV-pankin, liki 2 miljoonaa aktiivista työpaikkavahtia ja sen työpaikkasivustoilla vierailee yli 5 miljoonaa kuukausittaista kävijää. Alma Careerin rekrytointipalvelut pohjautuvat dataan ja teknologiainnovaatioihin. Alma Careerin verkosto tavoittaa noin 80 miljoonaa itäeurooppalaista, sen liikevaihto on 109 miljoonaa euroa ja se työllistää lähes 800 rekrytointiammattilaista (2022).

Alma Career on globaali toimija, jolla on lokaali sydän; paikallinen asiakastuntemus sekä kulttuurinen ymmärrys toimimaidensa markkinoista. Alma Career toimii 12 maassa: Bosnia ja Hertsegovina, Kroatia, Latvia, Liettua, Pohjois-Makedonia, Puola, Serbia, Slovakia, Slovenia, Suomi, Tšekki ja Viro.

Alma Career toimii Suomessa Jobly-tuotemerkillä: www.jobly.fi

Alma Career on osa Alma Media -konsernia: www.almamedia.fi

Lisätietoja: Vesa-Pekka Kirsi, liiketoimintajohtaja, Alma Career, puh. 010 665 2587

  • Julkaistu: 28.6.2023, 10:00
  • Kategoria: Lehdistötiedote

Jaa artikkeli