Alma Media > Mainostajalle > Alma Talk > Alma Talk: Näin Suomi bidaa ja kohdentaa
Alma Talk: Näin Suomi bidaa ja kohdentaa

Alma Talk: Näin Suomi bidaa ja kohdentaa

Ohjelmallinen on kasvanut nopeasti yhdestä tärkeimmistä digitaalisen mainonnan ostotavoista. Sen avulla mainonnasta on tullut tehokkaampaa ja nopeampaa. Kuten kaikki mainonta, myös ohjelmallinen tarvitsee toimiakseen yleisöjä. Mistä yleisöjä saa?

Mainostajan arki, mitä se nykypäivänä on?

Vuoden 2023 ensimmäinen Alma Talk -webinaari käsitteli monelle mainonnan ostajalle tuttua ja kuumaakin aihetta: miten kohdentaa, kun kolmannen osapuolen evästeitä ei ole? Lisäksi tilaisuudessa käytiin läpi vuosittaisen kyselytutkimuksen tuloksia, jotka kertovat ohjelmallisen mainonnan markkinatilanteesta suomalaisten ammattiostajien näkökulmasta.

Katso Alma Talk -tallenne tämän artikkelin lopusta.


Suomalaisten ammattiostajien näkemyksiä vuonna 2023

Tanja Jaatinen avaa Alma Talkin käymällä läpi Näin Suomi bidaa -kyselyn tuloksia. Puheenvuoron lopussa kuulet, mikä tutkimustuloksissa yllätti. Lisäksi Tanja antaa vinkit ohjelmallisen mainonnan ostajille vuodelle 2023.

Evästekato vaikuttaa jo tällä hetkellä ostajien arjessa ohjelmallisen mainonnan kampanjasuunnitteluun. Tänä päivänä saatavilla oleva kanavavalikko on kuitenkin hyvin laaja, mikä mahdollistaa eri kampanjatyyppien tekemisen ohjelmallisesti. Liikkuvan kuvan ratkaisut, suuren huomioarvon formaatit sekä evästeettömän ympäristön hyödyntäminen tulevat kasvattamaan mainonnan tehoa entisestään.

Tanja Jaatinen
Tanja Jaatinen, ohjelmallisen mainonnan tiiminvetäjä käy läpi Näin Suomi bidaa -kyselyn tuloksia.

Uusia kohdennustapoja testataan, näitä pidettiin tärkeimpinä

Tärkeimmiksi kohdennuskeinoiksi ostajien keskuudessa nousivat kontekstuaalinen kohdentaminen, eri medioiden tarjoaman kiinnostusaluedatan käyttö, retargetointi, ostoaiedata sekä mainostajan oma asiakasdata. Mainostajan dataa voi hyödyntää kohdentamisessa esimerkiksi Alma Data Cleanroom -palvelun avulla.

Nyt käytetään monipuolisempia mittareita – ”Yksi mittari ei kerro kaikkea”

Kyselyssä nousi esiin, että ohjelmallisessa mainonnassa käytetään monipuolisempia mittareita sekä brändillisessä että taktisessa tekemisessä. Mainonnan mittaamisen ja optimoinnin vaatimukset kasvavat, mikä tulee tarkoittamaan myös muun muassa huomioarvon merkityksen kasvamista. Vaikka datan määrä vähenee, mainostaja pystyy jatkossakin kohdentamaan tehokkaasti, ja ehkä jopa laadukkaammin kuin aiemmin.

Tärkeimpinä mittareina pidetään tavoittavuutta (reach), kustannustehokkuutta mittaavaa konversion hintaa (CPA) sekä tuottoa suhteessa mainonnan kuluihin (ROAS).


Miten huomioarvo tulee ottaa huomioon digitaalisessa mainonnassa?

Elias Hokkanen kertoo, mitkä neljä asiaa tutkitusti vaikuttavat mainoksen huomioarvoon, joten ota vinkeistä vaarin – tai huomioarvo.

Taistelu käyttäjien huomiosta on kovaa. Jokainen mainostaja pohtii, miten erottua mainostulvassa näyttävästi ja vaikuttavasti. Perinteiset mittarit, kuten viewability ja klikit, ovat vain osa totuutta.

Nyt on tarve lisätä ymmärrystä mainonnan vaikuttavuudesta ja tehokkuudesta.

Elias Hokkanen, ohjelmallisen mainonnan asiantuntija kertoo huomioarvosta.

Huomioarvo mittaa sitä, miten mainokset huomataan

Huomioarvoon perustuvat mittarit eivät nojaa evästeisiin, vaan useaan eri metodologiaan, kuten muun muassa tekoälyyn, interaktioihin (hiiren osoittimen liikkuminen, videon pysäyttäminen tai klikkaaminen jne.) ja silmänliikepaneeleihin.

Parempaa mainontaa käyttäjille

Korkean huomioarvon eli niin sanotut high impact -mainosformaatit ovat tulleet Suomen markkinaan viime vuosina rytinällä. Kun mainoksia optimoidaan käyttäjien huomioarvon perusteella, teoriassa käyttäjien näkemien mainosten laatu paranee, ja mainostajan saama kustannustehokkuus kasvaa.

Lue myös blogi: Attention! Huomio huomioarvoon


Alman ratkaisut mainonnan kohdentamiseen
– myös evästeettömässä maailmassa

Jenna Kärki kruunaa tilaisuuden kohdentamisella. Kuuntele puheenvuoron lopussa vinkkejä, miten Jenna kannustaa kohdentamaan vuonna 2023.

Miten mainontaa kohdennetaan Almalla ilman evästeitä?

Mainontaa voi kohdentaa esimerkiksi 14 yleisökategoriaan:

autoilu, asuminen, business, teknologia, ura, viihde, ruoka ja juoma, elämäntyyli, henkilökohtainen talous, urheilu, harrastukset, demografiat, matkailu, sesongit.

Jenna Kärki, kohdentamisen tuotepäällikkö kertoo, miten Almalla voi kohdentaa mainontaa.

Näin me Almalla ratkomme kohdentamisen tulevaisuutta

  • Tunnisteiden käsittely. Emme ole riippuvaisia kolmansien osapuolten evästeistä, vaan pystymme käsittelemään tunnisteita monipuolisesti.
  • Reaaliaikainen profilointi. Data käsitellään suoraan käyttäjän laitteessa, joten pystymme profiloimaan kävijöitä reaaliaikaisesti ilman viivettä.
  • Kirjautunut käyttö. Olemme panostaneet kirjautuneen käytön kasvattamiseen.
  • Monipuoliset segmentointikyvykkyydet. Analysoimme monipuolisemmin kävijöiden käyttäytymistä älykkäillä ratkaisuilla.
  • Kontekstuaalinen mainonta. Kehitämme jatkuvasti kontekstuaalista mainontaa ja panostamme laadukkaisiin sisältöihin.
  • Datakumppanuuksien hyödyntäminen, kuten Alma Data Cleanroom.

Tutustu lisää: Alma Data Cleanroom

Katso Alma Talk -tallenne:
Näin Suomi bidaa ja kohdentaa

Haluatko hyödyntää huomioarvoa paremmin mainonnassa? Haluatko tavoittaa paremmin kohderyhmäsi kohdentamalla? Ota yhteyttä, niin kerromme mainonnan ratkaisuistamme!

  • Antamiasi tietoja käytetään vain tähän yhteydenottopyyntöön vastaamiseen. Tietosi poistetaan järjestelmästämme automaattisesti 12 kuukauden kuluttua.

  • Julkaistu: 21.3.2023, 10:08
  • Kategoria: Alma Talk, Mainostajalle
  • Teema: Alma Talk, Kohdentaminen, Ohjelmallinen mainonta, Tutkimus

Katso aiempien Alma Talk -tilaisuuksien tallenteet webinaarikirjastosta >>

 

Näin Suomi bidaa -kyselystä nousi esiin neljä teemaa:

    1. Evästekato ja sen vaikutukset näkyvät juuri nyt.
    2. Ohjelmallinen ostotapa on vakiinnuttanut asemansa.
    3. Kohdennustavat monipuolistuvat.
    4. Mainonnan mittaamisen ja optimoinnin vaatimukset kasvavat.

Jaa artikkeli