Alma Media > Mainostajalle > Pysy autoilevien kohderyhmien pulssilla – kävijätutkimuksesta dataa kysynnästä

Pysy autoilevien kohderyhmien pulssilla – kävijätutkimuksesta dataa kysynnästä

Mitkä ovat suosituimmat käyttövoimat auton ostoa harkitsevien keskuudessa? Miten vallitseva taloustilanne on vaikuttanut auton hankinta-aikeisiin? Milloin uuden auton ostaminen on ajankohtaista? Me kysyimme suosittujen autojen markkinapaikkojen Nettiauton ja Autotallin kävijöiltä ja he vastasivat. Tutustu sivustojen kävijätutkimusten keskeisiin tuloksiin.

Nettiauto ja Autotalli ovat Suomen suosituimpia autojen markkinapaikkoja, jotka keräävät yhteen ostoaikeissa olevat autoilijat sekä muuten autoista kiinnostuneet. Palveluissa ostetaan ja myydään sekä uusia, että käytettyjä autoja. Nettiautossa autoja myyvät autoliikkeiden lisäksi myös yksityishenkilöt. Autotalli sen sijaan on keskittynyt autoliikkeiden ilmoituksiin ja palvelusta löytyy kattavasti tietoa myös leasing-autoilusta.

Kävijätutkimuksilla tietoa markkinasta

Markkinapaikat keräävät dataa kuluttajien käyttäytymisestä, kysynnästä sekä kertovat kaupankäynnin trendeistä. Tätä mittavaa dataa täydennämme säännöllisillä kuluttajakyselyillä, jotka osaltaan kertovat tunnelmista markkinalla ja auttavat meitä ja mainostaja-asiakkaitamme pysymään autoilevien suomalaisten pulssilla.

Tässä artikkelissa tutustumme Nettiautossa ja Autotallissa toteutettujen kuluttajakyselyiden keskeisiin tuloksiin. Kyselyihin vastaajat on kutsuttu satunnaisotannalla palveluissa helmikuun 2023 aikana.Nettiauton kyselyyn vastasi 1 408 henkilöä ja Autotallin kyselyyn saatiin 1 015 vastausta.

Kummankin kyselyn vastaajissa painottuvat miehet. Nettiauton kyselyn vastaajista 92 % on miehiä ja noin 7 % naisia. Autotallin kyselyn vastaajista 82 % on miehiä ja noin 17 % naisia.

Nettiauton kyselyyn on vastannut käyttäjiä tasaisesti eri ikäryhmistä. Reilut 60 % vastaajista on vähintään 40-vuotiaita. Autotallin vastaajissa korostuvat hieman iäkkäämmät, sillä yli 90 % vastaajista on vähintään 40-vuotiaita.

Markkinapaikat kokoavat autoista kiinnostuneet

Nettiauto ja Autotalli houkuttelevat autoharrastajat ja autoista kiinnostuneet yhteen. Siitä kertoo osaltaan se, että 31 % Nettiauton kyselyyn vastanneista kertoo taloutensa autojen määräksi enemmän kuin kaksi autoa. Kahden auton talouksia vastaajien joukossa on 33 % ja yhden auton talouksia 35 %. Autotallin kyselyyn vastaajissa painottuvat yhden auton taloudet (48 %).

Kysyttäessä tärkeintä syytä tulla sivustolle 64 % Nettiauton ja 53 % Autotallin kävijöistä kertoo etsivänsä seuraavaa autoa. Autotarjonnan katselu ja markkinan seuraaminen ovat myös verkkokävijöille tärkeitä syitä vierailla sivustoilla.

Valtaosa vastaajista suunnittelee auton hankintaa

Epävarma taloustilanne ja esimerkiksi haasteet autojen saatavuudessa ovat heijastuneet myös autokauppaan. Kysyntää autoille kuitenkin tuntuu löytyvän ja autoilun markkinapaikat kokoavat auton ostoaikeissa olevat kuluttajat yhteen.

84 % Nettiauton kävijöistä suunnittelee auton hankintaan ja yli 60 %:lle näistä auton hankinta on ajankohtaista seuraavan puolen vuoden sisään. Autotallin kävijöistä jopa 86 % suunnittelee autonhankintaa ja näistä 17 % on kiinnostunut leasing-auton hankinnasta.

Kyselyn vastaajat suunnittelevat auton hankintaa lähitulevaisuudessa

Nämä ovat suosituimmat käyttövoimat

Autojen käyttövoimat pohdituttavat ja puhuttavat autonostajia. Sähkö- ja hybridiautojen suosio on ollut kasvussa jo hyvän aikaa. Nopeat vaihtelut niin polttoaineiden kuin sähkön hinnassa ovat vaikuttaneet käyttövoimien suosioon ja kuluttajien valintoihin.

Nettiauton kävijöiden suosituimmat uusien tai työsuhdeautojen käyttövoimat:

  • Ladattava hybridi       46 %
  • Bensiini                        45 %
  • Sähkö                           44 %

Autotallin kävijöiden suosituimmat uusien tai työsuhdeautojen käyttövoimat:

  • Ladattava hybridi       43 %
  • Bensiini                        42 %
  • Sähkö                           37 %

            Kalliimmat autot kiinnostavat

            Uuden auton tai työsuhdeauton hankintaa suunnittelevilta kysyttiin myös hankittavan auton hintaluokkaa. Etenkin Nettiauton kävijöiden keskuudessa 50 000 euroa tai enemmän maksavat autot kiinnostavat.

            Näin verkkosivukävijät vastasivat kysymykseen: Minkä hintaluokan uuden auton tai työsuhdeauton olet ajatellut hankkia?

            Miten markkina reagoi?

            Osana kävijätutkimusta halusimme selvittää miten vallitseva taloustilanne ja muut poliittiset syyt ovat vaikuttaneet auton hankintasuunnitelmiin. Näitä kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi Venäjän hyökkäyssota, korkojen nousu, inflaatio sekä polttoaineen ja energian hinta.

            Nettiauton kävijöistä 33 % ja Autotallin kävijöistä 28 % kertoo, että edellä mainitut tekijät ovat vaikuttaneet auton hankintasuunnitelmiin. Esimerkiksi auton hankinnan lykkääminen myöhemmäksi, vähemmän kuluttavien, hankintahinnaltaan tai käyttökuluiltaan edullisempien vaihtoehtojen etsiminen korostuvat reagointina muuttuneeseen tilanteeseen. Myös erilaisten käyttövoimien harkinta tai leasingauton hankinnan miettiminen ovat suosittuja keinoja vastata epävarmaan tilanteeseen.

            Toisaalta 40 % Nettiauton kävijöistä ja 41 % Autotallin kävijöistä kertoo, että edellä mainituilla tekijöillä ei ole ollut vaikutusta autonhankintaan. Hankalista ajoista huolimatta autoille riittää siis kysyntää ja tarvetta.

              Kiinnostuitko Alman autoilun ja liikkumisen palvelujen mainosratkaisuista?

              Pyydä meidät kylään ja käydään yhdessä läpi autoalan kuulumiset ja suositukset markkinointiin.

              • Antamiasi tietoja käytetään vain tähän yhteydenottopyyntöön vastaamiseen. Tietosi poistetaan järjestelmästämme automaattisesti 12 kuukauden kuluttua.

              • Julkaistu: 10.3.2023, 10:11
              • Kategoria: Mainostajalle
              • Teema: Autoilu, Autoilun datakatsaus, Tutkimus

              Tavoita autoilevat suomalaiset

              • Nettiautossa vierailee noin 723 000 ja Autotallissa noin 99 000 verkkokävijää viikossa (Lähde: Viikot 1-9/2023, FIAM)
              • Alman autoilun ja liikkumisen kokonaisuus tarjoaa mainostajalle parhaat markkinapaikat, journalistiset sisällöt ja mainosratkaisut
              • Seuraa automarkkinaa Autoilun datakatsaus -sivulla

              Jaa artikkeli