Alma Media > Mainostajalle > Puhuvatko myynti ja markkinointi vieläkään keskenään?
Puhuvatko myynti ja markkinointi vieläkään keskenään?

Puhuvatko myynti ja markkinointi vieläkään keskenään?

Kun onnistutaan, myynti saa kiitosta. Kun tulee takkiin, syyttävä sormi osoittaa markkinointia. Näinkö se menee?

Myynti myy, markkinointi markkinoi

Kitka myynnin ja markkinoinnin välillä vaikuttaa asiakaskokemukseen, mikä taas voi vaikuttaa suoraan asiakkaan ostopäätökseen. Tämä iänikuinen vastakkainasettelu näkyy viivan alla, mikäli yhteistyötä ei saada sujumaan. Myynti ja markkinointi – mikä mättää?

Elämme 2020-lukua, asiakkaiden odotukset ovat muuttuneet ja vaatimukset koventuneet. Nykypäivän asiakkaat toivovat enemmän yhteistyötä ja odottavat, että heidän tarpeisiinsa mukaudutaan. Asiantuntijuutta kaivataan jokaisessa kohtaamisessa eli niin myynnin, markkinoinnin kuin minkä tahansa asiakaskohtaamisen tasolta odotetaan aitoa ongelmanratkaisua sekä lisäarvon tuottamista.

Mistä erilaiset näkemykset johtuvat?

Myynnillä ja markkinoinnilla on selkeästi erilaiset roolit ja vastuut. Myös onnistumisen mittarit ovat erilaiset. Mutta harmillisen usein puolin ja toisin puuttuu ymmärrys toisen roolista ja työstä.

Ymmärryksen puute on omiaan rakentamaan siltoja, joiden yli ei päästä sitten millään. Tarvitaanko myynnille markkinoinnin koulutusta ja markkinoinnille myyntikoulutusta? Ei varmasti huono ajatus sekään, mutta ihan villinä ajatuksena heitettäköön ilmoille: mitäs jos myynti ja markkinointi puhuisivat keskenään ja alkaisivat oikeasti tekemään työtä samaan pussiin? Se vaatii ponnisteluja, yhteensovittamista, kompromisseja, paljon keskustelua ja ymmärrystä, mutta lopputulos on varmasti sen arvoinen.

Olisiko aika alkaa tosissaan hitsaamaan myyntiä ja markkinointia yhteen?

Miten parempi yhteistyö rakennetaan?

Vinkit myynnin ja markkinoinnin yhteistyön kehittämiseen tarjoilee Henna Niiranen, Chief Business Officer, Vincit. Katso lokakuun Alma Talk -tilaisuus tallenteelta.

Alma Talk: B2B-markkinoinnin trendit

Tervetuloa Alma Talkiin
Sampo Koskinen, Markkinointijohtaja, Alma Mediaratkaisut

B2B-markkinoinnin trendit
Vesa Siitari, tutkimuspäällikkö, Alma Mediaratkaisut

Markkinoinnin ja bisneksen välinen yhteistyö
Henna Niiranen, Chief Business Officer, Vincit Oyj

Keskustelu
Sampo Koskinen, Markkinointijohtaja, Alma Media
Henna Niiranen, Chief Business Officer, Vincit
Kari Tervonen, Roadmap Director, Omnicom Media Group

Katso tallenne alta.

[jwp-video n=”1″]

  • Julkaistu: 14.11.2022, 10:48
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: B2B-markkinointi

Jaa artikkeli