Alma Media > Tiedotteet > Pörssitiedote > Alma Media antaa positiivisen tulosvaroituksen alkuvuoden ennakoitua vahvemman kehityksen johdosta

Alma Media antaa positiivisen tulosvaroituksen alkuvuoden ennakoitua vahvemman kehityksen johdosta

Alma Media Oyj                                                                     Sisäpiiritieto                                     8.7.2022

ALMA MEDIA ANTAA POSITIIVISEN TULOSVAROITUKSEN ALKUVUODEN ENNAKOITUA VAHVEMMAN KEHITYKSEN JOHDOSTA

Alma Media muuttaa ohjeistustaan koskien vuoden 2022 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kehitystä. Tuloskehitystä nostaa erityisesti Alma Median rekrytointiliiketoiminnan ennakoitua vahvempi kasvu alkuvuonna.

Uusi ohjeistus

Alma Media arvioi jatkuvien toimintojen vuoden 2022 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kasvavan selvästi vuoden 2021 tasosta. Vuoden 2021 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 275,4 milj. euroa ja oikaistu liikevoitto 61,1 milj. euroa.

Aiemmassa, 16.2. tilinpäätöstiedotteen 2021 yhteydessä julkaistussa tulosohjeistuksessa, Alma Media arvioi jatkuvien toimintojen vuoden 2022 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kasvavan vuodesta 2021.

Tulosohjeistuksen noston perusteet             

Odotettua parempaan liikevaihto- ja liikevoittokehitykseen on vaikuttanut Alma Career -segmentin rekrytointiliiketoiminnan arvioitua voimakkaampi kasvu.

Kahden muun segmentin, Alma Consumer ja Alma Talent, oikaistut liikevoitot laskevat toisella vuosineljänneksellä vertailukaudesta, mutta Alma Careerin liiketoiminnan tulosparannus ylittää niiden kokeman tulosheikennyksen.

Vuoden 2022 toiselle vuosipuoliskolle kohdistuu nyt poikkeuksellisen paljon toimintaympäristön epävarmuuksia. Ukrainan sota, nouseva korkotaso ja kiihtyvä inflaatio ovat laskeneet kuluttajien luottamusta nopeasti, millä on vaikutusta erityisesti kestokulutushyödykkeiden hankintaan. Auto- ja asuntokaupan volyymien lasku vaikuttaa sekä markkinapaikkaliiketoiminnan että medialiiketoiminnan liikevaihtoa laskevasti.

Arvioimme, että Alma Career -segmentti kykenee kasvattamaan liikevaihtoaan ja oikaistua liikevoittoaan myös vuoden toisella puoliskolla vertailukauteen nähden. Alma Consumerin ja Alma Talentin kohdalla tämä voi sen sijaan osoittautua haastavaksi edellä mainituista toimintaympäristön muutosvoimista johtuen.

Alma Media julkistaa osavuosikatsauksen huhti-kesäkuulta 20.7.2022 klo 8.00.

Lisätietoja:
Talous- ja rahoitusjohtaja Juha Nuutinen, puhelin 010 665 3873

Jakelu: NASDAQ Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.almamedia.fi

Alma Media lyhyesti

Alma Media on voimakkaasti uudistuva, digitaaliseen mediaan ja palveluihin keskittyvä yhtiö. Rakennamme kestävää kasvua mediasta palveluihin tarjoten sisältöjä ja palveluja, jotka hyödyttävät käyttäjiä arjessa, työssä ja vapaa-ajalla. Suomessa tunnetuimpia brändejämme ovat muun muassa Kauppalehti, Talouselämä, Iltalehti, Etuovi.com sekä Nettiauto. Rekrytointipalvelujamme ovat muun muassa Tšekissä prace.cz ja jobs.cz, Slovakiassa Profesia.sk sekä Kroatiassa mojposao.net.

Suomessa liiketoimintaamme kuuluvat johtavat asumisen ja autoilun markkinapaikat, talous- ja ammattimediat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut yrityksille ja ammattilaisille. Alman kansainvälinen liiketoiminta itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa koostuu rekrytointipalveluista, toimitilojen markkinapaikasta ja suoramarkkinointipalveluista.

Alma Mediassa työskentelee noin 1 500 ammattilaista ja yhtiö toimii 11 Euroopan maassa. Alma Median vuoden 2021 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 275,4 miljoonaa euroa, mistä digiliiketoiminnan osuus oli 76,9 %. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

  • Julkaistu: 8.7.2022, 08:30
  • Kategoria: Pörssitiedote

Jaa artikkeli