Alma Media > Mainostajalle > Kävijätutkimus paljastaa autoilun markkinapaikkojen kuluttajatottumukset

Kävijätutkimus paljastaa autoilun markkinapaikkojen kuluttajatottumukset

Toteutimme maaliskuussa 2022 kävijäkyselyt Autotallissa ja Nettiautossa. Kyselyt toteutettiin pop up -kyselyinä, joihin vastaajat kutsuttiin satunnaisotannalla. Autotallin kyselyyn vastasi 311 verkkosivukävijää ja Nettiauton vastaavaan 1 600 kävijää.

Kolmanneksella Nettiauton kävijöistä enemmän kuin kaksi autoa

Autotalli ja Nettiauto kokoavat autoilevat suomalaiset yhteen. 89 % Autotallin ja 91 % Nettiauton kävijöistä kertoo omistavansa auton. Jopa 33 % Nettiauton kävijöistä kertoo omistavansa enemmän kuin kaksi autoa. Kaksi autoa löytyy 36 % Autotallin kävijöistä ja 35 % Nettiauton kävijöistä.

Mainostajalle autoilun markkinapaikat tarjoavatkin mielenkiintoisia mahdollisuuksia tavoittaa autoilevat kohderyhmät. Muun muassa vakuutus- ja rahoitusalan tai vaikkapa huoltopalveluita tarjoavat mainostajat löytävätkin uusia ja nykyisiä asiakkaita Alman autoilun verkkopalveluista.

Markkinapaikolta haetaan seuraavaa ostettavaa autoa

63 % Autotallin kävijöistä ilmoittaa tutkimuksessamme etsivänsä seuraavaa ostettavaa autoa. 40 % kävijöistä kertoo katselevansa tarjontaa ilman varsinaista ostoaietta ja 33 % seuraa yleisesti markkinaa.

Nettiauton kyselyssä seuraavaa autoa on etsimässä 58 % kävijöistä samalla kun 54 % kävijöistä katselee tarjontaa ilman aktiivista ostoaietta ja 46 % seuraa markkinaa yleisemmin.

Mikäli tarkastelemme autoa etsiviä verkkokävijämäärien avulla (lähde: FIAM vk 12/2022), Autotallissa seuraavaa autoa etsii noin 80 000 verkkokävijää viikossa.

Nettiautossa viikoittaisien seuraavaa autoa tosimielellä etsijöiden joukko on jopa noin 419 000 kävijää.

Etenkin käytetyt autot kiinnostavat

Kysyimme myös tarkemmin, millaisia autonhankintasuunnitelmia kävijöillä on. Uuden, ajamattoman auton ostamista suunnittelee 23 % Autotallin ja 12 % Nettiauton sivukävijöistä. Viikkokävijämäärinä (lähde: FIAM vk 12/2022) tämä tarkoittaa noin 30 000 Autotallin käyttäjää ja noin 87 000 Nettiauton sivukävijää.

Käytetyn auton ostamista suunnittelee noin 101 000 Autotallin viikkokävijää ja jopa noin 556 000 Nettiauton kävijää viikossa.

Autoa etsivät valmiita tekemään hankintoja nopeasti

Kyselyn vastaajat ovat valmiita tekemään hankintoja nopeasti. Noin kolmannes kertoi hankkivansa auton heti sopivan löydyttyä. Noin viidennes on hyvissä ajoin liikkeellä ja suunnittelee hankintaa vasta seuraavan vuoden aikana.

Ostopäätöksenteon tueksi haetaan tietoa monesta eri lähteestä. 56 % Autotallin ja 46 % Nettiauton kävijöistä ilmoittaa hakevansa tietoa autoilun markkinapaikoilta. Muita lähteitä ostopäätöstä tukevalle tiedolle on automerkkien tai maahantuojien verkkosivut, jälleenmyyjien verkkosivut sekä autolehdet. Myös muualta internetistä haetaan tietoa autoista ostopäätöstä tukemaan.

Käytetyt hybridi- ja plug-in hybridi -autot kiinnostavat entistä enemmän

Kysyimme markkinapaikkojen kävijöiltä kiinnostusta erilaisiin autojen käyttövoimiin. Käytettyjen autojen käyttövoimana suosituimpana jatkaa molempien sivustojen kävijöiden mukaan bensiini.

Käytettyjen dieselautojen haluttavuus on laskenut voimakkaasti vuoden 2021 syyskuussa tehdystä vastaavasta kyselystä. Tällä hetkellä 27 % Autotallin ja 40 % Nettiauton kävijöistä suunnittelee käytetyn dieselauton hankintaa. Edellisessä kyselyssä syyskuussa 2021 40 % Autotallin ja 54 % Nettiauton kävijöistä suunnitteli dieselauton hankintaa.

Hybridi- ja plug-in hybridi -autojen haluttavuus on sen sijaan kasvanut edellissyksyn kyselystä. Katso alla olevasta graafista, miten nämä käyttövoimat ovat kasvattaneet suosioitaan:

Kuva 1: Käytettyjen hybridi- ja plug-in hybridi -autojen suosio kasvanut syyskuussa 2021 toteutetusta vastaavasta kyselystä

Myös sähkö- ja esim. kaasuautojen kiinnostavuus on kasvanut edellisestä kyselystä.

Haluatko kuulla lisää autoilun markkinapaikkojen kyselyiden tuloksista?

Ota yhteyttä mediamyyntiin ja pyydä meidät kylään kyselytulosten kanssa!

Alma tarjoaa autoilun suosituimmat markkinapaikat

Autotalli on valtakunnallinen autokaupan verkkopalvelu ja autoalan kehittyvä kumppani.

Nettiauto on suosituin autojen markkinapaikka verkossa sekä kävijöiden, kohteiden että myytyjen autojen määrällä mitattuna.

  • Julkaistu: 2.5.2022, 13:08
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: Autoilu, Autoilun datakatsaus, Tutkimus

Jaa artikkeli