Alma Media > Uutinen > Iltalehti vahvistaa autoilun ja liikkumisen uutisointia kuluttajille ja perustaa uuden autotoimituksen

Iltalehti vahvistaa autoilun ja liikkumisen uutisointia kuluttajille ja perustaa uuden autotoimituksen

Iltalehti on viime vuosina kasvanut Suomen suurimmaksi digitaaliseksi uutismediaksi tavoittaen noin kolme miljoonaa suomalaista joka viikko. Iltalehti on päivittänyt sisällön painopistealueitaan ja muun muassa autoilun ja liikkumisen uutisoinnin osuus kasvaa. Painopistealueet on valittu perustuen lukijoiden kiinnostukseen ja aiheiden merkityksellisyyteen suomalaisten kuluttajien elämässä. 

Iltalehti, Nettiauto ja Autotalli tiivistävät sisällöllistä yhteistyötä ja perustavat yhteisen autotoimituksen, joka keskittyy autoilevan kuluttajan kannalta toimialan keskeisiin muutoksiin. Uudet käyttövoimat valtaavat sijaa perinteisiltä, autoilun hinta, verotus ja päästötavoitteet ohjaavat kuluttajan päätöksiä etenkin uuden auton hankinnassa. Autoilun toimiala sähköistyy, teknologia ja data ovat nousseet merkittävään rooliin myös autoilevan kuluttajan arjessa. Suomen autokanta on Pohjoismaiden vanhin, ja sähköistymisestä huolimatta monet ajavat polttomoottoriautoilla vielä vuonna 2030. 

– Juuri näihin suurin muutoksiin ja niiden vaikutuksiin autoilijoiden arkeen haluamme paneutua ja auttaa kuluttajia tekemään omaan tilanteeseensa peilaten parhaita valintoja. Sen sijaan, että Iltalehti, Nettiauto ja Autotalli tekisivät kaikki omia sisältöjä sivuilleen, muodostetaan yhteinen autotoimitus, jonka tiiviimpi yhteistyö mahdollistaa autoilun uusiin teemoihin, kuten esimerkiksi sähköautot, syventymisen.  Iltalehti Sähköautot -osio julkaistiin helmikuussa ja se seuraa autokannan sähköistymisen kehitystä keskitetysti, sanoo Iltalehden päätoimittaja Perttu Kauppinen

Auton ostaminen on yksi kotitalouden suurista investoinneista ja sen ylläpito yksi suurimmista kulueristä.  

– Kuluttajat tarvitsevat apua niin auton hankintaan kuin ylläpitoon liittyvissä asioissa ja voimme tarjota heille faktapohjaista tietoa ja vaihtoehtoja, mikä tukee heitä ostopäätöksen tekemisessä, sanoo Kauppinen.  

Uusi autotoimitus hyödyntää muun muassa Nettiauton ja Autotallin käyttäjädataa 

Uusi keskitetty autotoimitus vähentää päällekkäisen työn määrää ja mahdollistaa resurssien suuntaamisen uusille alueille, kuten toimialan tutkimuksen ja autoilun markkinapaikkojen datan hyödyntämiseen uutisoinnin pohjana. Myös piileviin autoilun ilmiöihin ja puheenaiheisiin päästään tarttumaan entistä kattavammin ja kantaaottavammin. Iltalehden riippumattomuus mahdollistaa rohkeat, mutta perustellut, näkemykset autoiluun liittyen. 

–  Nettiauto ja Autotalli ovat Suomen suurimmat autojen kauppapaikat, joista saamme arvokasta dataa kuluttajien käyttäytymisestä auton hankinnan eri vaiheissa, esimerkiksi mitkä käyttövoimat, automerkit ja rahoitusratkaisut kiinnostavat ja missä hintakategorioissa liikutaan. Voimme syventyä myös omistamisen kasvaviin vaihtoehtoihin kuten yksityis-leasing-sopimuksiin tai yhteiskäyttöautoiluun ja eri mahdollisuuksiin vähentää autoilun ympäristövaikutuksia, kertoo uuden autotoimituksen vetäjä Mikko Räsänen.  

Uuden autotoimituksen toimittajiksi on palkattu Arttu Toivonen ja Henri Posa, joilla molemmilla on vuosien työkokemus valtakunnallisista automedioista. 

Iltalehti Sähköautot: https://www.iltalehti.fi/sahkoautot 

  • Julkaistu: 31.3.2022, 09:40
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: almassa-tapahtuu, journalismi

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Politiikan toimittaja Lauri Nurmi: Minulle merkityksellistä on eteenpäin katsova journalismi

Iltalehden palkittu politiikan toimittaja Lauri Nurmi kertoo lukijoille niistäkin asioista,…

Töissä Almalla

Lukijoiden luottamuksen säilyttäminen on median elinehto

Vastuullinen journalismi antaa totuudenmukaista tietoa siitä, mitä maailmassa tapahtuu, jotta…

Vastuullisuus

”Välillä on hyvä pysähtyä miettimään, miten toimittajana käyttää saamaansa valtaa ja vastuuta”

Iltalehden terveystoimittajan Heljän Salosen mielestä työ voi olla energisoivaa, kunhan…

Töissä Almalla