Alma Media > Uutinen > Read Hour innostaa lukemaan – ja lisää yhteiskunnallista keskustelua lukemisen tärkeydestä

Read Hour innostaa lukemaan – ja lisää yhteiskunnallista keskustelua lukemisen tärkeydestä

Lasten ja nuorten säätiön kehittämä Read Hour innostaa lapsia ja nuoria lukemaan. Myös Alma Media on mukana kampanjoimassa lukutaidon ja medialukutaidon merkityksen puolesta. Read Hourille on tarvetta, sillä lukutaito auttaa tunnistamaan faktat disinformaation keskeltä.

Suomalaiset ovat edelleen yksi maailman eniten lukevista kansoista. Silti iso osa suomalaisia kokee lukevansa liian vähän. Viime vuosien Pisa-tutkimuksista selviää myös, että vähäisempi kirjoitettujen tekstien lukeminen näkyy pahimmillaan lukutaidon heikkenemisenä.

Siksi Lasten ja nuorten säätiön toiminnanjohtaja Olli Alanenkin kaipaa lukemisesta puhumiseen aiempaa myönteisempää sanomaa. Samaan tähtää säätiön kolmatta kertaa järjestämä Read Hour -kampanja, joka huipentuu syyskuun 8. päivä järjestettävään lukutuntiin.  

– Kampanjan keskeisin tarkoitus on innostaa lapsia ja nuoria lukemaan. Samalla pyrimme herättämään yhteiskunnallista keskustelua lukutaidon tärkeydestä. Lasten ja nuorten lukutaito ja lukuinnostus ovat kampanjan keskiössä, mutta Read Hourin tavoitteena on auttaa myös aikuisia löytämään lukemisen ilo, Alanen kertoo.

Äänikirja voi olla portti lukemisen maailmaan

Samaan aikaan kun lukutaito on heikentynyt länsimaissa, lukeminen on muuttanut muotoaan. Kustantamot ovat olleet pitkään huolissaan painetun kirjan tulevaisuudesta, ja viime vuosina räjähdysmäisesti lisääntynyt äänikirjojen ja podcastien kuuntelu onkin tuonut alalle helpotusta ja iloisia uutisia.

Alanen näkee äänikirjojen suosion kasvun ehdottoman myönteisenä ilmiönä ja huomauttaa, että Read Houriin voi osallistua varsin hyvin myös äänikirjaa kuunnellen.

— En lähtisi arvottamaan erilaisia kirjallisuuden kuluttamisen muotoja. Äänikirjat toimivat parhaimmillaan porttina lukemisen maailmaan, ja ne ovat innostaneet monia sellaisia lukemaan, jotka eivät muuten ole syystä tai toisesta löytäneet kirjallisuuden pariin. Äänikirjat parantavat myös yhdenvertaisuutta ja auttavat löytämään lukemisen esimerkiksi silloin, kun perinteisestä painetusta kirjallisuudesta ei voi esimerkiksi lukihäiriön takia nauttia, Alanen sanoo.

Faktan ja medialukutaidon puolesta

Read Hour ei ole yksin Lasten ja nuorten säätiön projekti: mukana on niin yrityksiä ja julkisen sektorin toimijoita kuin kouluja ja järjestöjä sekä Suomessa että ulkomailla. Myös Alma Media on ollut alusta saakka mukana Read Hourin järjestämisessä.

– Kumppanuuksien avulla Read Hourista on kasvanut paljon vaikuttavampi, mihin olisimme säätiönä pystyneet, Alanen kertoo.

Alma Talentin liiketoimintajohtaja Maria Ampialan mukaan lukutaito ja lukemiseen kannustaminen ovat koko Alma Medialle sydämen asioita.

– Olemme Read Hourissa mukana, koska koemme tärkeäksi, että tietoa etsivät ihmiset ohjautuvat luotettavan tiedon luo. Mediatalona meille on tärkeää, että mahdollisimman moni saisi jo nuorena vahvan lukutaidon ja innostuisi lukemisesta, Ampiala sanoo.

Hän korostaa, että Alma Media toimii myös hyvänä esimerkkinä nuorille siitä, miltä luotettava ja turvallinen tiedon lähde näyttää ja kuulostaa. Alma Median talousmedioiden, esimerkiksi Kauppalehden, Talouselämän ja Arvopaperin, sisällöt kiinnostavat eri-ikäisiä ja kehittävät talous- ja sijoittajataitoja. Talousmedioiden seuraaminen auttaa taloustiedon ymmärtämisessä ja punnitsemisessa.

– Harjaantunut lukutaito on avainasemassa medialukutaidon kehittymisessä eli oikeiden tietolähteiden etsimisessä ja tunnistamisessa. Hyvä lukutaito auttaa oppimisessa ja maailman hahmottamisessa eri näkökulmista. Lukutaito on tärkeä perustaito, hän sanoo.

Ampiala muistuttaa, että lukeminen on myös nautinto, kutsu seikkailuun. Fiktio mahdollistaa meille matkan mielikuvitusmaailmaan.

– Kun lukiessa määrää itse lukutahdin, voi rauhassa makustella sanoja, pohtia niiden merkityksiä ja samalla kehittää kuin vahingossa omaa sanavarastoaan. Jokainen lukee tavallaan. Äänikirjat täydentävät kokonaisuutta, ja on hienoa, että nykyisin on tarjolla erilaisia vaihtoehtoja lukutaidon kehittämiseen ja ylläpitämiseen, Ampiala sanoo.

Lukeminen näkyväksi

Olli Alasen mukaan lukutaidolla on nykymaailmassa entistäkin tärkeämpi merkitys. Lukutaito on yksilön hyvinvoinnin kannalta äärimmäisen oleellinen taito, jota tarvitaan muun muassa medialukutaidon kehittämiseen.

– Esimerkiksi nyt vallitsevassa maailmantilanteessa on hyvin tärkeää kyetä tunnistamaan oikea tieto väärästä. Hyötypuheen sijaan meidän on kuitenkin keskityttävä siihen, miten tekisimme lukemisesta jälleen innostavamman ja suositumman kulttuurisen ilmiön. Tähän voimme osallistua jokainen ja siksi Read Hour kannustaakin kaikkia lukemaan lisää.

Alasen mukaan Read Hourilla ja lukutaidon merkityksen ymmärtämisellä voi olla myös kauaskantoisia, positiivisia vaikutuksia jopa yhteiskunnallisella tasolla.

– Lukeminen on äärimmäisen hyvä keino tutustua erilaisiin kulttuureihin, maailmankuviin ja ajatusmalleihin, ja sen avulla voi oppia ymmärtämään asioita muiden ihmisten näkökulmista. Jos pystyisimme nykyistä paremmin katsomaan asioita uusista perspektiiveistä, olisi monien yhteiskunnallistan ja globaalien ongelmien ratkaisu huomattavasti helpompaa, Alanen sanoo

Tänä vuonna kampanja kurottaa ensi kertaa myös kansainvälisille vesille, sillä Read Hour jalkautuu Iso-Britanniaan, Ruotsiin, Islantiin ja Viroon.

– Olemme saaneet mukaan osaavia ja sitoutuneita yrityksiä ja muita organisaatioita, ja toiveena on, että kampanja kasvaa näissä maissa jatkossakin. Melkein kaikissa länsimaissa tilanne on sama: lapset ja nuoret lukevat entistä vähemmän ja heidän lukutaitonsa laskee. Suomessa lähtötilanne on monia muita maita parempi ja siksi ei ole ihme, että kampanjalle on kysyntää myös maamme rajojen ulkopuolella.

Teksti: Pi Mäkilä
Kuvassa Alma Talentin liiketoimintajohtaja Maria Ampiala

  • Julkaistu: 7.9.2021, 13:33
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: Almassa tapahtuu

Jaa artikkeli