Alma Media > Uutinen > Haaga-Helian opiskelijat ideoivat Kauppalehden sijoittajapalstalle yhteisöllisyyttä Design Sprint -kurssilla

Haaga-Helian opiskelijat ideoivat Kauppalehden sijoittajapalstalle yhteisöllisyyttä Design Sprint -kurssilla

Kesäkuun ensimmäinen viikko alkoi vauhdikkaissa merkeissä, kun Haaga-Helian opiskelijat tekivät Almalle viikon mittaisen kurssityön. Kyseessä oli Haaga-Helian Design Sprint -kurssi, jossa Alma oli toimeksiantajana. Idea yhteistyöstä syntyi keväällä, kun kurssin vetäjä Jarmo Sarkkinen etsi yrityskumppania tämän vuoden kurssille.  Alma toimii Haaga-Helian virallisena partnerina.

Kurssi pohjautuu Googlen Design Sprint -työpajamenetelmään, jonka mukaisesti opiskelijat työskentelivät viiden päivän ajan. Mukana oli 21 opiskelijaa sekä tietojenkäsittelystä että liiketaloudesta.

Alman toimeksianto liittyi Kauppalehden keskusteluosioon, jossa opiskelijoiden tehtävänä oli ideoida lisää yhteisöllisyyttä ja verkostoitumismahdollisuuksia sijoittajapalstalle. Työtä ohjasi Alma Talentin digikehityksen johtaja Pia Ruusukivi, toimitusten ulkoasupäällikkö Lars Holm, UX Design Lead Henrik Sunden sekä developer trainee Sanna Usva.

Opiskelijat työskentelivät neljässä eri pienryhmässä ja työ tehtiin täysin etänä. Viikon aikana järjestettiin myös yhteisiä sessioita ja projektin ajaksi avattiin yhteinen suunnitteluympäristö Miro-työkaluun ja Slack-kanava, joista löytyi projektiin liittyvää materiaalia sekä apua tarvittaessa. Myös kurssin opettajat olivat tiiviisti mukana.

Pia Ruusukivi piti kurssin toteutusta ja antia erinomaisena: ”Tämä on ollut todella antoisa projekti. Meillä oli kolme tavoitetta kurssille: rakentaa Alman työnantajakuvaa meitä kiinnostavassa osaajajoukossa, päästä näkemään miten Googlen Design Sprint -menetelmä toimii käytännössä ja saada tuoreita ideoita yhteisöllisyyden kehittämiseen. Kaikki nämä tavoitteet toteutuivat. Ehdottomasti parasta antia oli kuitenkin nuorten tekijöiden tarttuva innostus.”, Ruusukivi kertoo.

Myös opiskelijat kokivat kurssin hyödyllisenä: ”Tämä oli koko meidän ryhmällemme ihan uusi kokemus. On ollut tosi hieno päästä näkemään, millaisilla työkaluilla Almalla tehdään töitä ja miten ammattilaiset asioita tekevät. Alman tehtävänanto sopi erinomaisesti aikatauluun. Tehtävä oli nappivalinta, sillä sijoittaminen kiinnostaa meistä monia. Tämä on ollut niin intensiivinen jakso, että jää varmasti pitkäksi aikaa mieleen”, eräs opiskelijoista kommentoi.

Viikon päätteeksi jokainen ryhmä esitteli tuotoksensa muille kurssilaisille, opettajille sekä Alman edustajille. Neljästä eri demosta valittiin myös voittajaryhmä, joka sai palkinnoksi vuoden lukuoikeuden Kauppalehteen sekä lahjakortin Alma Talent Shopiin. Voittajaksi valikoitui ryhmä, jolla oli uusia ja konkreettisia ideoita yhteisöllisyyden lisäämiseksi sekä käyttäjät suunnittelun keskiössä.

-Kaikki ryhmät olivat todella hienosti toteuttaneet työnsä tässä lyhyessä ajassa. Voittajaryhmällä oli viimeistelty toteutus ja ideoita, joita voimme heti viedä eteenpäin. Uskon, että hyödynnämme jokaisen ryhmän tuotoksista jotain työssämme. Tämä oli hieno yhteistyöprojekti Haaga-Helian kanssa ja varmasti meille kaikille ikimuistoinen viikko, kommentoi Ruusukivi projektin päätöstilaisuudessa.

”Paras kurssi, jossa olen koko opiskeluaikanani ollut mukana!”, eräs opiskelija hehkutti.

  • Julkaistu: 8.6.2021, 10:00
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: almassa-tapahtuu

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Miltä näyttää työelämä vuonna 2052?

Monsterin ja Alma Median TET-harjoittelijat Anna, Sofia, Ella ja Oliver…

Almassa tapahtuu

Alma Medialla Suomen parhaat sijoittajasivut Mid Cap -kategoriassa

Pörssisäätiön ja Suomen Sijoitusanalyytikot ry:n järjestämässä Parhaat sijoittajasivut -kilpailussa Alma…

Almassa tapahtuu

Nuoret kehittävät TET-palvelua yhteistyössä yritysten ja oppilaitosten kanssa

Alma Media, Monster ja Lasten ja nuorten säätiö kehittävät yhteistyössä…

Töissä Almalla