Alma Media > Uutinen > Nopean kerronnan media

Nopean kerronnan media

Toimitusten pitää kertoa työprosesseistaan avoimesti, toteaa Iltalehden päätoimittaja Erja Yläjärvi. Media säilyttää luottamussuhteen lukijoihinsa avoimuutta lisäämällä.

 

Miten Iltalehti toteuttaa vastuullista journalismia ja miten se näkyy käytännössä?

Iltapäivälehdissä noudatetaan samoja periaatteita kuin muissakin uutismedioissa. Arvioimme aiheita, tarkistamme, että asiat pitävät paikkansa, pohdimme otsikointia. Noudatamme Journalistin ohjeita. Iltapäivälehtien tyyli on populaarimpaa ja viihde- ja elämäntapajutut ovat isommassa roolissa kuin muissa lehdissä. Otsikoiden täytyy herättää lukijoiden kiinnostus, mutta ne eivät saa järkyttää tai nolata ketään. Tehtävämme on tarjota palveluja nopeasti ja runsaasti. Erot iltapäivälehtien ja muun median välillä ovat pienentyneet verkon aikana. Naiskuva on tasa-arvoistunut, eikä rikosuutisissa mässäillä yksityiskohdilla.

Miten vastuullisuus näkyy päivittäisessä uutistyössä Iltalehdessä?

Vastuullisuus on sisäänrakennettu toimittajien työhön. Se näkyy aihekeskusteluissa, toimituskokouksissa ja otsikoinnin pohtimisessa. Toimenpiteet voivat olla hyvin arkisia. Korjaamme sanoja ja käymme keskustelua, jos jokin asia on esitetty väärällä tyylillä. Toimittajamme haluavat tehdä työnsä kestävien periaatteiden mukaan.

Miten Iltalehti edistää laatujournalismia omissa toimituksissaan?

Suomalainen yhteiskunta on muuttunut digitaalisena aikana. Liikkeellä on paljon väärää tietoa ja huhuja. Iltalehden tulevaisuudelle on tärkeää panostaa asioiden tarkastamiseen. Suomalaista mediaa yhdistää se hyvä piirre, että virheet halutaan oikaista kaikissa uutistoimituksissa.

Iltalehti osallistuu vuosittain Alma Median järjestämiin journalistisiin koulutuksiin sekä erilaisiin projekteihin. Olemme sitoutuneet Alman toimitusten yhteisiin vastuullisen journalismin tavoitteisiin, joiden päämääränä on kehittää pitkäjänteisesti laadukasta ja vastuullista journalismia Toimitukset miettivät, mitä laatujournalismi tarkoittaa heille missäkin aihepiirissä.

Mikä on mediatalojen rooli ja vastuu niin sanottuna faktojen jälkeisenä aikana?

Kyse on siitä, millaisille mielipiteille ja väitteille annamme tilaa. Kun kielenkäyttö kovenee esimerkiksi politiikassa, emme voi vain toistaa, mitä maailmassa väitetään. Asiat on esitettävä kontekstissa. Ennen on ehkä päästy helpommalla, kun valheita ja vääriä väitteitä on ollut liikkeellä vähemmän. Mediatalojen rooli ja vastuu liittyvät omiin valintoihin ja omaan arvopohjaamme. Olemme Alma Mediassa demokraattisen yhteiskunnan ja moniarvoisuuden asialla, emme välityskonttori kaikenlaisille puheille.

Mitä Alma Media tekee säilyttääkseen lukijoidensa luottamuksen?

Meidän on avattava työtapojamme ja kerrottava valinnoistamme. Lukija ei enää tyydy siihen, että koska lehti ja toimittaja niin sanoivat, asia on niin. Meidän on käytävä keskustelua ja perusteltava omaa toimintaamme enemmän kuin ennen. Olemme erotelleet uutis- ja mainossisällöt selkeästi toisistaan. Se, että lukija pystyy erottamaan uutisen mainoksesta, on paitsi lukijan myös mainostajan ja Iltalehden etu.

  • Julkaistu: 21.2.2019, 09:32
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: Kestävä media

Jaa artikkeli