Alma Media > Uutinen > Verkkomainonnan seuraava sukupolvi

Verkkomainonnan seuraava sukupolvi

Rich media -ratkaisut päivittävät 2000-luvun alkuun jämähtäneen nettimainonnan tähän päivään. Parhaissa ratkaisuissa yhdistyvät uudet teknologiat ja harkiten rakennetut sisällöt.

Mobiililaitteet kulkevat mukanamme aamusta iltaan. Ne tulevat osaksi yhä uusia päivittäisiä toimintoja, ja korvaavat yhä useampia jokapäiväiseen työntekoon ja arkeen liittyviä välineitä.

’’Keskimäärin käytämme mobiililaitteita jopa neljä tuntia päivässä ja kaivamme ne esiin peräti 100 kertaa päivittäin’’, kertoo Alma Median digiasiantuntija Patrik Hautala.

Kannettavien tietokoneiden osuus kaikesta verkkokäytöstä laskee samalla kun mobiililaitteiden osuus on jyrkässä kasvussa. Mobiilihuuma heijastuu suoraan erilaisten medioiden käyttöön.

“Esimerkiksi Alman medioita käytetään ylivertaisesti eniten mobiililla”, Hautala jatkaa.

Kun sivustoja suunnitellaan, sujuva käyttökokemus mobiilialustalla on perusoletus. Valitettavasti mainonnan suhteen rima ei ole yhtä korkealla.

“Mobiilimainokset ovat jämähtäneet 2000-luvun alkuun, kun vertailukohtana on mobiililaitteiden laskentatehon kehitys”, Hautala sanoo.

Celtran Forrester Consultingilla teettämän tutkimuksen mukaan tällä hetkellä jopa 71 prosenttia netin käyttäjistä kokee mainosten haittaavan käyttökokemusta. Negatiiviset kokemukset rakentuvat muun muassa epäolennaisista sisällöistä, puolihuolimattomasta graafisesta suunnittelusta ja sivujen latautumisen hidastumisesta.

Verkkomainonnan kohdennukseen ja tehostamiseen erikoistuva Celtra seuraa aktiivisesti mainonnan kehitystä ja vaikuttavuutta. Celtran liiketoimintajohtaja Leonel Silva katsoo, että panokset ovat suuret: kun mainosten laatu laskee, se heijastuu koko verkkomainonnan ekosysteemiin.

“Pahimmassa tapauksessa huonolaatuiset mainokset häiritsevät käyttökokemusta niin paljon, että mainoksia aletaan blokkaamaan”, Silva sanoo.

Olipa käytössä mainonnanesto-ohjelmistoja tai ei, tutkimusten mukaan jopa 55 prosenttia nettimainontaan käytetystä rahasta menee hukkaan.

Silva uskoo, että rich media -lähestymistapa voi olla askel kohti toimivampaa ja tehokkaampaa mainontaa. Rich media -mainosratkaisut tuovat perinteisen mainonnan tueksi pelillisyyttä, liikkuvaa kuvaa ja interaktiivisuutta.

Varsinkin mobiilialustalla rich media -lähestymistapa on potentiaalinen: Alma Median tutkimuksen mukaan rich media -kampanjoiden keskimääräinen vuorovaikutusaste on yli kuusinkertainen staattisiin aineistoihin verrattuna.

“Hyvin suunnitelluissa rich media -ratkaisuissa yhdistyvät oikea-aikaisuus, oikea kanava ja oikea lähestymistapa. Tähän päästään analytiikalla.”  

Paras tulos saadaan kun uutta tekniikkaa tuodaan riittävän kunnianhimoisella otteella tuotettujen sisältöjen tueksi. Sisällöntuotannon kannalta Silva ottaa vertailukohdaksi television. Tv-mainonta on pitkän evoluution tulosta, minkä seurauksena mainoksiin suhtaudutaan yleensä melko suopeasti.

“Siitä maailmasta nettimainoksia tekevien olisi paljon opittavaa.”

Räiskyvät visuaalit ja videosisällöt eivät kuitenkaan ole oikotie onneen.

“Tutkimukset esimerkiksi osoittavat, että vain kaksi prosenttia sivustojen käyttäjistä pitää äänet päällä mainosvideoissa.”

  • Julkaistu: 22.11.2017, 00:00
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: Digitaalisuus

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Teknologia vauhdittaa Alman matkaa kohti kehittyneitä kaupankäyntialustoja

Digitaalisuus on ollut Alma Median strategian ytimessä jo vuosia. Alma…

Trendit

PäättäjäMind – Digitalisaatio yrityksissä

Peräti 42 % asiantuntijoista vastaa, että yrityksen fokusalueena on panostaminen…

Tutkimus

Kolme neljästä fyysisen kaupan asiakkaasta tulee kauppaan valmiiksi tiedolla ja inspiraatiolla varustettuna

Alle 25-vuotiaista enää vain 9 % tekee ostoksia ainoastaan kivijalkakaupassa,…

Trendit