Alma Media > Uutinen > Alma madaltaa mediatalojen reviirirajoja

Alma madaltaa mediatalojen reviirirajoja

Alman alue –ja paikallismedioihin keskittynyt Alma Regions vahvistaa asemiaan vauhdilla muuttuvassa mediakentässä. Reviiri-hankkeessa kehitetään yhä parempia digitaalisia palveluita.

 

”Median käyttökokemus on yhä enemmän digitaalinen, ja printtiorientoitunut paikallismediakin menee digitaalisempaan suuntaan. Yhtenäiset ratkaisut pienentäisivät kaikkien lehtiemme kustannuksia.”, sanoo Alma Regionsin digitaalisen liiketoiminnan johtaja Jussi Maaniitty.

Maaniitty vetää Alma Regionsin Reviiri-hanketta, jonka ensimmäisessä vaiheessa on tutkittu uusia digiratkaisuja. Joidenkin osalta ollaan edetty jo pilottivaiheeseen.

Alman eri alueellisten lehtien verkkopalvelut toimivat pääosin jo samalla alustalla. Käyttöön halutaan tuoda nyt uusia palveluita ja ominaisuuksia.

”Tavoitteena on luoda alusta, jota on mahdollisuus tarjota myös muille toimijoille. Media-alalla pitäisi tehdä huomattavasti laajemminkin yhteistyötä yli rajojen – myös yritys- ja konsernirajojen”, Maaniitty sanoo.

Ajatus on rohkea, ja matka siihen voi olla vielä pitkä. Maaniitty kuitenkin muistuttaa, että suomalaisten kannattaisi yhdistää voimiaan. ”Alusta ei ole mediataloille liiketoimintaa. Silti jokainen rakentaa omia alustojaan itse ja kalliisti, vaikka ominta tekemistä pitäisi olla sisältöjen tuotanto. Kilpailu tulee ulkomailta, miksi siihen ei vastattaisi yhdessä?”

Reviiri-hankkeen ytimessä on erilaisten sisältöjen räätälöinti, joka perustuu yhä vahvemmin paikkatiedon hyödyntämiseen, myös sisätiloissa. Avainasemassa ovat älypuhelimet, jollainen löytyy jo jokaisen taskusta ja joka kaivetaan päivän aikana esille jopa 200 kertaa.

”Vaikka paikkatietoa kerätään jo nyt, sen käyttö on aika vähäistä. Sitä käytetään mainontaan, mutta niukasti sisällöllisiin asioihin”, Maaniitty sanoo.

Reviiri mahdollistaa myös uutispalveluiden kannalta merkityksellisten asioiden seuraamisen: Milloin asiakas kävi lukemassa uutisia? Mitä hän luki? Missä hän on? Näiden muuttujien perusteella kuluttajalle voidaan lähettää häntä kiinnostavia, sijaintiin perustuvia uutisia, juuri oikeina hetkinä.

Puhelimen kautta voidaan myös tuottaa hyvinkin personoituja palveluja.

”Kun tiedämme, missä asiakas on milläkin hetkellä, voimme lähettää vaikka räätälöityjä lounastarjouksia. Tai kun hän istuu lääkärin odotushuoneessa, voimme tarjota päivän lehden tutustuttavaksi ja houkutella häntä tilaajaksi”, Maaniitty visioi.

Reviirissä tätä personointia automatisoidaan. Aiemmin se on vaatinut asiakkaalta palvelun asetusten säätämistä.

Maaniitty näkee isoja mahdollisuuksia: ”On hyödyllistä tietää asiakkaista enemmän kuin ollaan ehkä osattu unelmoidakaan.”

Kuitenkin moni vierastaa ajatusta seurannasta. Alma Regionsissa tunnetaan aiheeseen liittyvät riskit.

”Tätä tehdään hyvin varovaisesti, sillä luottamuksen pitää säilyä. Kulttuurin ja ymmärryksen muutos ei ole välttämättä nopea.”

Myös internetin mainonta ja sisältömarkkinointi ovat murroksessa. Reviirin myötä Alma voi tarjota kaupallisten kumppanien sisällöille parempaa näkyvyyttä. Kumppaneille avautuu muun muassa mahdollisuus syöttää sisältöä itse median uutisvirtaan.

Herää kysymys riittävän laadun varmistamisesta, mutta Jussi Maaniitty uskoo kokeilukulttuurin voimaan.

”Alussa varmasti joudutaan oppimaan ja ohjeistamaan. Voimme tarjota myös apua sisältöjen tekemisessä sekä auttaa muun muassa tehokkaiden otsikoiden terävöittämisessä.”

Reviiri on vielä kesken, mutta tärkeintä on nyt liike.

”Meillä on nyt ymmärrystä siitä, mitä uusi media-alusta voisi olla, ja iso osa kokeilluista asioista on päätynyt valmiiksi ratkaisuiksi ja ominaisuuksiksi. Alma on hyvin investointikykyinen yritys, joten ei liene mitään syytä, etteikö hyvää kehitystä jatkettaisi.”

  • Julkaistu: 12.6.2017, 00:00
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: Digitaalisuus

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Teknologia vauhdittaa Alman matkaa kohti kehittyneitä kaupankäyntialustoja

Digitaalisuus on ollut Alma Median strategian ytimessä jo vuosia. Alma…

Trendit

PäättäjäMind – Digitalisaatio yrityksissä

Peräti 42 % asiantuntijoista vastaa, että yrityksen fokusalueena on panostaminen…

Tutkimus

Kolme neljästä fyysisen kaupan asiakkaasta tulee kauppaan valmiiksi tiedolla ja inspiraatiolla varustettuna

Alle 25-vuotiaista enää vain 9 % tekee ostoksia ainoastaan kivijalkakaupassa,…

Trendit