Alma Media > Uutinen > Rich media -mainonta verkossa kiehtoo kuluttajaa ja parantaa käyttäjäkokemusta

Rich media -mainonta verkossa kiehtoo kuluttajaa ja parantaa käyttäjäkokemusta


Verkkomainontaa, joka ei ärsytä, ei häiritse median käyttökokemusta, vangitsee käyttäjän huomion, tuottaa vuorovaikutusta ja on vielä tehokastakin. Utopiaa? Ei, vaan mahdollisuuksia, jotka ovat saavutettavissa uusilla rich media -mainosmuodoilla.

”Kuluttajat eivät vihaa mainoksia. He eivät vain pidä huonoista mainoksista”, väittää mainosteknologiatoimittaja Celtran mediakumppanuuksien johtaja Clément Frey. Frey vieraili hiljattain Helsingissä puhumassa rich media -mainonnasta Alma Median järjestämässä Almatalk-aamiaistilaisuudessa.

Millainen sitten on ”hyvä mainos”? Sellainen, jossa hyvä käyttäjäkokemus asetetaan etusijalle, Frey painottaa.

”Digissä käyttäjäkokemus on kaiken ydin. Tarvitsemme enemmän käyttäjilleen relevantteja ja kuluttajia kiinnostavia mainoksia ja vähemmän median kulutusta keskeyttäviä ja tunkeilevia mainoksia”, Frey toteaa.

Verkossa parempi käyttäjäkokemus saavutetaan luovien mainosratkaisujen avulla. Niin sanottu rich media -mainonta voi sisältää esimerkiksi näyttäviä 360°-videoita, pelillisyyttä tai elämyksellisiä ja interaktiivisia elementtejä, jotka muuttuvat vaikkapa puhelimen näyttöä heiluttamalla. Koko ruudun täyttävät mainokset taas voivat olla sujuvasti skrollattavia, erillistä sulkemista vaativien pop upien sijaan. Luovat ratkaisut toimivat erityisen hyvin kosketusnäytöllisissä mobiililaitteissa, joissa kuluttaja voi olla vuorovaikutuksessa mainoksen kanssa esimerkiksi näyttöä pyyhkäisemällä tai sitä raaputtamalla.

Freyn mukaan rich media -ratkaisut ovat tehokkaampia kuin perinteiset bannerikampanjat, sillä ne ovat vuorovaikutteisempia ja siten kiinnostavampia, mikä puolestaan lisää mainoksen parissa vietettyä aikaa.

”Analytiikka osoittaa, että yleisön sitoutuminen ja klikkiprosentit ovat rich media -mainoksissa parempia kuin staattisissa mainoksissa”, Frey vakuuttaa.  

Data käyttöön fiksusti

Frey kannustaa myös käyttämään dataa paremmin ja kohdentamaan mainoksia kekseliäämmin. 

”Rich media -ratkaisuilla voidaan hyödyntää käyttäjästä saatavilla olevaa dataa siten, ettei mainonta tunnu tungettelevalta tai epämukavalta. Mainoksen suunnittelussa voidaan hyödyntää esimerkiksi säätietoja, viikonpäiviä ja paikkatietoja siten, että mainos tuntuu ajankohtaiselta ja relevantilta, muttei liian henkilökohtaiselta”, Frey kuvailee.

Digimainonnan tulevista trendeistä puhuttaessa esiin nousevat nyt vahvasti videot. Frey uskoo, että tulemme ensi vuonna näkemään kasvua muun muassa 360°-videoiden, vertikaalivideoiden sekä interaktiivisten videoiden käytössä.

”Videoita katsotaan yhä enemmän mobiililaitteilla, mutta mobiilikäyttäjät eivät halua videoihinsa ääntä, minkä lisäksi videoiden tulee olla lyhyitä ja ne tulisi sovittaa pystysuuntaisiin näyttöihin. Mobiilivideot siis itse asiassa tarjoavat uusia mahdollisuuksia tarinankerrontaan”, Frey huomauttaa.

Desktop-käyttäjiäkään ei silti tule mobiilihuumassa unohtaa. Responsiivisuudesta on tulossa samaan tapaan normi verkkomainonnassa kuin se on jo verkkosivujen suunnittelussa.  

”Asiakkaamme haluavat toteuttaa kampanjoita, jotka toimivat eri päätelaitteilla ilman, että aikaa hukkaantuu kymmenien eri elementtien tuottamiseen. Työkalumme avulla voimme auttaa heitä toteuttamaan helposti yhtenäisen käyttäjäkokemuksen niin mobiiliin, tablettiin kuin desktopiinkin.” 

Alma Media hyödyntää Celtran AD Creator -työkalua, jonka avulla erilaisten rich media -mainosratkaisujen tekninen toteutus on helppoa ja nopeaa. Suomessa ainutlaatuinen työkalu toimii kaikilla alustoilla ja sen avulla on mahdollista tuottaa myös perinteisistä mainoselementeistä rich media -ratkaisuja. Työkalu tuottaa kampanjoista runsaasti erilaista analytiikkaa ja se on kaikkien Alma Median mainosasiakkaiden vapaasti käytettävissä.

  • Julkaistu: 4.11.2016, 00:00
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: Digitaalisuus

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Teknologia vauhdittaa Alman matkaa kohti kehittyneitä kaupankäyntialustoja

Digitaalisuus on ollut Alma Median strategian ytimessä jo vuosia. Alma…

Trendit

PäättäjäMind – Digitalisaatio yrityksissä

Peräti 42 % asiantuntijoista vastaa, että yrityksen fokusalueena on panostaminen…

Tutkimus

Kolme neljästä fyysisen kaupan asiakkaasta tulee kauppaan valmiiksi tiedolla ja inspiraatiolla varustettuna

Alle 25-vuotiaista enää vain 9 % tekee ostoksia ainoastaan kivijalkakaupassa,…

Trendit