Alma Media > Uutinen > Matkailubisnes siirtyy yhä enemmän verkkoon

Matkailubisnes siirtyy yhä enemmän verkkoon

Maailma muuttuu, mutta yksi asia pysyy. Se on suomalaisten kaipuu aurinkoon. Kun talvi on pimeimmillään, moni hakeutuu verkkoon selailemaan Espanjan ja Thaimaan matkoja. Tai jos reissubudjettia ei ole, auringosta haaveillaan käymällä matkailusivustoilla, joiden kuvissa vesi on turkoosia ja hiekka valkoista.

Halu nauttia vapaa-ajasta ja irtautua arjesta on pysyvää, mutta matkailu bisneksenä on ollut isossa myllerryksessä viimeisen vuosikymmenen ajan.

”Matkailubisnes siirtyy yhä enemmän verkkoon. Tietoa haetaan, hintoja vertaillaan ja matkat varataan verkossa. Matkailupalveluita käytetään myös yhä enemmän mobiilisti”, kertoo Rantapallo.fin liiketoimintajohtaja Riikka Krenn.

Vuonna 2007 perustettu Rantapallo.fi on yksi Suomen suosituimmista matkailusivustoista. Sivuston tarjonta koostuu kolmesta osasta: Journalistisin perustein tuotetuista matkailuaiheisista sisällöistä, hieman yli sadan aktiivisen matkabloggaajan tuottamista sisällöistä sekä hintavertailuista. Krennin mukaan hintavertailuista suosituin on Äkkilähdöt-palvelu, josta osa sivuston käyttäjistä käy tarkistamassa matkojen hintoja jopa päivittäin.

Viime keväästä lähtien Rantapallon yhteydessä on lisäksi toiminut matkatoimisto Matkapörssi ja nyt sivustokokonaisuus tarjoaa mahdollisuuden myös matkojen varauksiin. Uusi kokonaisuus palveleekin kuluttajaa mahdollisimman monipuolisesti kattaen matkan suunnittelun ja kohdetietojen haun, hintavertailut, matkan varauksen, kohdetiedot matkan aikana sekä mahdollisuuden jakaa matkakokemuksia ja tunnelmoida myös jälkikäteen.

Näin monipuolinen konsepti on ainutlaatuinen paitsi Suomessa, myös kansainvälisesti. Rantapallon kilpailijoita ovat esimerkiksi TripAdvisor ja e-Bookers, mutta täysin vastaavaa palvelua ei maailmalta löydy. Yksi palvelun valteista on, että se tarjoaa tietoa suomen kielellä, suomalaisen matkailijan näkökulmasta.

”Kotimaisuus on kantanut Rantapalloa koko sen olemassa olon ajan. Vaikka suomalaiset ovat hyvin kielitaitoisia, niin palvelu omalla äidinkielellä on kuitenkin aina arvokasta”, Krenn toteaa.  

Mediayhtiöt mukaan matkailubisnekseen

Verkkoon siirtyvä matkailubisnes kiinnostaa myös muita kuluttajapalvelujen parissa toimivia yrityksiä. Alma Media tuli enemmistöomistajaksi Rantapalloon huhtikuussa 2016. Kauppa palvelee Alma Median strategiaa, jonka mukaisesti mediayhtiön tähtäimessä on palvella kuluttajia verkossa mahdollisimman monipuolisesti.

Ilmiö on tuttu Euroopassa. Esimerkiksi ruotsalainen Schibstedt, tanskalainen Aller Media ja saksalainen ProSiebenSat ovat nekin lähteneet mukaan matkailubisnekseen ja omistavat nykyisin erilaisia matkailupalveluja tarjoavia sivustoja.

Alma Media on Rantapallolle tuttu kumppani, sillä sisältöyhteistyötä Iltalehden kanssa on tehty jo muutaman vuoden ajan. Yhteistyö Iltalehden matkailusivujen kanssa on syventynyt entisestään ja Krenn kertoo, että se on tuonut paljon uusia kävijöitä Rantapalloon. Lisäksi yhteistyötä on kaavailtu Alma Median toisen matkailusivuston, lomamökkien vuokraukseen ja kotimaan matkailuun erikoistuneen Gofinlandin kanssa.

”Näin ison talon sisällä mahdollisuuksia on todella paljon. Alma Medialla on selvästi halua kehittää ja hyödyntää tätä konseptia ja monenlaista yhteistyötä on jo aloiteltu”, Krenn kertoo ilahtuneena. 



Vuonna 2007 perustettu Rantapallo.fi on Suomen suurin matkailumedia. Kuluttajalle sivusto tarjoaa muun muassa mahdollisuuden etsiä tietoa matkakohteista ja vertailla matkojen hintoja. Rantapallon omistama matkatoimisto Matkapörssi on kotimainen, vuonna 1996 perustettu matkatoimisto. Sen rinnalla toimii myös LT Lentokeskus, joka välittää lentolippuja matkatoimistoasiakkaille. Alma Media omistaa 79 % Rantapallo Oy:n osakkeista.

  • Julkaistu: 5.10.2016, 13:30
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: Trendit

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Teknologia vauhdittaa Alman matkaa kohti kehittyneitä kaupankäyntialustoja

Digitaalisuus on ollut Alma Median strategian ytimessä jo vuosia. Alma…

Trendit

Viisi markkinoinnin trendiä 2022 – näistä vielä puhutaan

Trendikatsaukset tehdään tyypillisesti alkuvuonna, mutta maailman ja trendien muovautuessa yhä…

Trendit

Kolme neljästä fyysisen kaupan asiakkaasta tulee kauppaan valmiiksi tiedolla ja inspiraatiolla varustettuna

Alle 25-vuotiaista enää vain 9 % tekee ostoksia ainoastaan kivijalkakaupassa,…

Trendit