Alma Media > Uutinen > Digitaalinen mainonta — rasite vai hyödyllistä sisältöä?

Digitaalinen mainonta — rasite vai hyödyllistä sisältöä?

Oikean balanssin löytäminen mainonnassa voi ratkaista kaupallisen digitaalisen median tulevaisuuden. Parempaa käyttäjäkokemusta rakentavat laadukas mainonta ja turvallinen mediaympäristö.

Mainonnanestäjien lataaminen ja käyttö eli adblocking on globaalisti kasvava ilmiö. Pagefairin ja Adoben elokuussa 2015 julkaiseman yhteisraportin mukaan 200 miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa käyttää adblocking-ohjelmia tietokoneillaan. Mobiililaitteissa mainonnanestäjien käyttäjiä on arviolta jopa yli kaksinkertainen määrä.

Adblockingin suosion kasvua selittää osaltaan digimainonnan negatiivisiksi koetut piirteet. Useimmiten mainonnanestäjiä käytetään, koska lukijat kokevat tietynlaiset mainosratkaisut päällekäyviksi ja häiritseviksi, haluavat sivustojen latautuvan nopeammin ja pelkäävät tietoturvariskejä. Uusien selainominaisuuksien ansiosta adblockingista on myös tehty kuluttajille helppoa: estotoimintoja on integroitu muutamien selaimien perustoimintoihin.

Alma Media seuraa adblockingin kehittymistä läheltä ja tarkasti. Almassa on jo pitkään työskennelty sen eteen, että mainonta olisi laadullisesti parempaa eli poistettu häiritseviä mainosmuotoja ja tehty parannuksia sivustojen latautumisnopeuteen.

Alman digimainonnan palveluista ja kehityksestä vastaava johtaja Johanna Vartiainen myöntää, että digimainontaa on helppo arvostella. Silloin kuitenkin unohtuu, että mainostulot muodostavat oleellisen tulovirran kaupallisen median toiminnassa.

”Jos mainos blokataan, sitä ei lasketa näytöksi eikä mainostaja maksa siitä. Tämä kutistaa mainoksista saatavia tuloja. Jotta mediat pystyisivät tuottamaan lukijoilleen edelleen laadukkaita sisältöjä, mediayhtiöiden toiminnan tulee olla kannattavaa.”

Vartiainen lisää, että tulojen lisäksi mainonnanestäjät estävät usein myös sivustojen analytiikan.  Mainonnan estäjä voi tätä kautta huonontaa omaa käyttökokemustaan: kun sivuston personointi estyy, käyttäjälle näytetään ei-kiinnostavaa sisältöä sen sijaan, että voitaisiin tarjota relevanttia, kohdennettua sisältöä.

”Toimiva analytiikka auttaa kehittämään sivustojen sisältöjä ja rakennetta enemmän käyttäjälähtöiseen suuntaan.”

Oikeiden keinojen etsintä

Yhdysvalloissa ja muutamissa Euroopan maissa on kokeiltu pehmeitä lähestymistapoja adblockingia vastaan.

”Käyttäjiä on esimerkiksi muistutettu siitä, että sivustot tarvitsevat mainostuloja toimiakseen ja pysyäkseen käyttäjille ilmaisina. Tämä keino ei ole valitettavasti osoittautunut kovin tehokkaaksi.”

Mainostulojen kutistumista voidaan kompensoida myös tiukoilla maksumuureilla.

”Maailmalla on jo jonkin verran sivustoja, joille ei pääse, jos mainosten esto on käytössä.”

Naapurimaassa Ruotsista adblockingia tekee jopa noin neljännes netin käyttäjistä, kun Suomessa mainonnanestäjiä käyttää IAB Finlandin tutkimuksen mukaan noin 15 prosenttia tai tätä vähemmän. Pagefairin mukaan vastaava luku on 19 prosenttia. Ylipäätään luvut vaihtelevat paljon mediasivustoittain ja luotettavan mittaustavan löytäminen on Vartiaisen mukaan haasteellista.

”Ruotsissa digimainonnan määrä on yhtä suuri, kuin Suomen koko pieni mainoskakku yhteensä. Lisäksi digimainonta on ollut pitkään standardoimatonta. Suomessa standardointi on aloitettu hyvin varhaisessa vaiheessa IAB Finlandin toimesta. Tämä voi selittää eroa maiden adblocking-käyttöluvuissa.”

Vartiainen korostaakin käyttökokemuksen rakentumista kokonaisuutena. Alma Media pyrkii Suomessa vaikuttamaan digimainonnan kehitykseen siten, että käyttäjäkokemus säilyy mielekkäänä. Vartiainen kertoo, että Almassa arvioidaan tarkasti uusien mainosratkaisujen vaikutus käyttäjälle.

”Tasapainon löytäminen vaikuttavuuden ja häiritsevyyden välillä on pitkäjänteistä työtä. Tässä korostuu myös asiakkaiden ja käyttäjien tarkka kuunteleminen. Kaikkiaan digimainonnassa pätee sama periaate kuin printissäkin: kun mainonta on oikein suunniteltua ja kohdennettua, se tarjoaa monille käyttäjille hyödyllistä informaatiota ja on mielekästä sisältöä.”

  • Julkaistu: 29.8.2016, 01:00
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: Digitaalisuus

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Teknologia vauhdittaa Alman matkaa kohti kehittyneitä kaupankäyntialustoja

Digitaalisuus on ollut Alma Median strategian ytimessä jo vuosia. Alma…

Trendit

PäättäjäMind – Digitalisaatio yrityksissä

Peräti 42 % asiantuntijoista vastaa, että yrityksen fokusalueena on panostaminen…

Tutkimus

Kolme neljästä fyysisen kaupan asiakkaasta tulee kauppaan valmiiksi tiedolla ja inspiraatiolla varustettuna

Alle 25-vuotiaista enää vain 9 % tekee ostoksia ainoastaan kivijalkakaupassa,…

Trendit