Alma Media > Tiedotteet > Lehdistötiedote > Aamulehden ensimmäinen tabloidilehti ilmestyy tiistaina 1.4.2014

Aamulehden ensimmäinen tabloidilehti ilmestyy tiistaina 1.4.2014

Alma Media Oyj                   Lehdistötiedote                 31.3.2014 klo 12.00

AAMULEHDEN ENSIMMÄINEN TABLOIDILEHTI ILMESTYY TIISTAINA 1.4.2014

Suomen suurin maakunnallinen päivälehti, Tampereella ilmestyvä Aamulehti, uudistaa kerralla sisältönsä, rakenteensa, liitevalikoimansa ja ulkoasunsa. Ensimmäinen uudenlainen tabloidikokoinen numero ilmestyy huomenna 1.4.2014.

Aamulehden uudistus on toteutettu yhdessä lukijoiden kanssa. Uudistuksen tekijätyöryhmä kutsui jo viime lokakuussa pirkanmaalaisia osallistumaan tabloidilehden suunnitteluun. Yli 1000 ihmistä käyttikin aikaansa tabloidin suunnitteluun Aamulehden järjestämällä kiertueella ympäri maakuntaa, Owela-verkkofoorumissa ja monissa lukijatyöpajoissa. Aamulehden lehtiuudistusta voi pitää suomalaisen päivälehdistön mittavimpana joukkoistushankkeena.

Alma Aluemedian ulkoasupäällikön Stefani Urmaksen mukaan lukijoiden näkemykset ja toiveet vaikuttivat merkittävästi uuden lehden rakenteeseen, ulkoasuun ja uutispainotuksiin.

”Painettu lehti on se media, jota luetaan eikä vain selailla. Sen pitää olla eheä kokonaisuus, jonka luettuaan voi sanoa tietävänsä ja tuntevansa päivän asiat”, kertoo uudistusprojektin päällikkö Matti Posio uudistuksen tavoitteista.

”Lehden pitää olla kätevästi jaettavissa aamiaispöydässä. Yhä useammin sitä luetaan kulkuvälineissä tai esimerkiksi illalla makuuasennossa. Tabloidi on selvästi lukijaystävällisin ja nykyaikaan sopivin formaatti”, Aamulehden vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen uskoo.

Useissa aiemmin toteutetuissa tabloidiuudistuksissa lehden lukuaika on pidentynyt verrattuna vanhaan broadsheet-kokoon. Aamulehden uudistuksessa lehden sivumäärä lisääntyy, eikä juttujen ja kuvien määrä vähene sivukoon pienentyessä.

Uudistus ei vaikuta Aamulehden tilaushintoihin tai irtonumeron hintaan.

Viimeinen broadsheet-kokoinen Aamulehti ilmestyi maanantaina 31.3.2014. Aamulehti on ilmestynyt vuodesta 1881 lähtien. Sen painetun lehden lukijamäärä on arkisin 270 000 (Levikintarkistus 2013). Aamulehti kuuluu Alma Aluemedia -yksikköön ja osallistuu myös 12 maakuntalehden yhteishankkeeseen, jonka suunnittelu on parhaillaan käynnissä ja jonka nimeksi on tulossa Lännen Media. Lännen Media alkaisi perustamisensa jälkeen tuottaa yhteistä valtakunnallista- ja ulkomaanaineistoa osallistujalehdilleen.

Uudistuksesta voi keskustella myös Twitterissä: #uudistus2014

Lisätietoja: Matti Posio, projektipäällikkö, Aamulehti, puh.040 771 7828; Jouko Jokinen, vastaava päätoimittaja, Aamulehti, puh. 010 665 3100

Faktaa uudistuneesta Aamulehdestä:

 Uudistuneessa Aamulehdessä on joka päivä neljä perusosastoa: Uutiset ja Urheilu lehden A-osassa, Ihmiset ja Kulttuuri lehden B-osassa. Niiden lisäksi joka päivä ilmestyvät uudistuneina pääkirjoitus, sää ja television ohjelmatiedot. Nämä löytyvät kätevästi osien aluista ja lopuista.

– Lehteen kuuluu päivittäin kaksi erillistä osaa, joista kumpikin on nidottu yhtenäiseksi. Useina viikonpäivinä ilmestyy kolmas eli C-osa tai lisäosioita.

– Ihmiset-osasto päästää lukijat valitsemaan jutunaiheita, ideoimaan ja kokeilemaan. Uusi osasto on vakituinen kanava Pirkanmaan uutisten ja puheenaiheiden käsittelylle lukijalähtöisesti.

– Aamulehden tuotepaletti muuttuu uudistuksessa entistä runsaammaksi. Aamulehden sunnuntainumerosta tulee yhtenäinen lukupaketti, joka yhdistää aiemmin sunnuntailiitteeseen kuulunutta hidasta journalismia tuoreimpiin uutisiin. Sunnuntaisin ilmestyvä Matkailu-osasto laajenee.

– Meno- ja televisioliite Valo lopettaa ilmestymisensä, mutta se korvautuu kahdella uudella osiolla: Suomessa lehdistössä uudenlaisella Menomini-liitteellä ja erillisellä TV-Viikko -osalla. Menomini on keskiviikkoisin ilmestyvä taskukokoinen liite, joka esittelee viikon kiinnostavimmat tapahtumat ja toimii helposti mukaan otettava tapahtumakalenterina. TV-Viikko ilmestyy tabloidikokoisena C-osana perjantaisin.

– Aamulehti ottaa uudistuksessa käyttöön Mini-tuoteperheen, johon kuuluu jokaviikkoisen Menomini-liitteen lisäksi samankokoisia erikois-Minejä. Puolikastabloidin kokoinen lehtiformaatti mahdollistaa yhden aiheen tai tarinan perusteellisen käsittelyn. Minikokoon voidaan painaa myös esimerkiksi urheilukisojen oppaita, kulttuurin teemoja, tehtäviä, ruokavihjeitä ja monenlaisia yllätyksiä lukijoille.

– Aamulehden vanhoista liitteistä hyperpaikallinen tamperelaisuuden äänenkannattaja Moro säilyy entisellään. Lauantaisin ilmestyy C-osana Koti. Teemalehtiä julkaistaan entiseen tapaan useita vuodessa.

– Myös ilmoittajille on uudessa Aamulehdessä tarjolla runsaasti uusia mielenkiintoisia mahdollisuuksia tavoittaa pirkanmaalaiset. Aamulehden etusivu on kuitenkin jatkossakin omistettu uutisille, ei ilmoituksille.


Alma Media lyhyesti

Alma Media on digitaalisiin palveluihin ja julkaisutoimintaan keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tuotteet tarjoavat uutissisältöjen lisäksi hyötytietoa elämäntyylin, työuran sekä liiketoiminnan kehittämiseen. Alma Median palvelutarjonta on laajentunut Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Yhtiössä työskentelee 1 965 ammattilaista (ilman jakajia), joista noin kolmannes toimii Suomen ulkopuolella. Alma Median vuoden 2013 liikevaihto oli noin 300 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.


 

  • Julkaistu: 31.3.2014, 14:00
  • Kategoria: Lehdistötiedote, Tiedotteet

Jaa artikkeli