Alma Media > Tiedotteet > Pörssitiedote > Alma Median osavuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2013: Kertaluonteiset myyntivoitot paransivat liikevoittoa

Alma Median osavuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2013: Kertaluonteiset myyntivoitot paransivat liikevoittoa

Alma Media Oyj     Osavuosikatsaus      19.7.2013 klo 9.00

Alma Median osavuosikatsaus tammi – kesäkuulta 2013:
KERTALUONTEISET MYYNTIVOITOT PARANSIVAT LIIKEVOITTOA

Taloudellinen kehitys huhti – kesäkuussa 2013:

– Liikevaihto 76,3 (81,0) milj. euroa, laskua 5,8 %.
– Sisältöliikevaihto 28,2 (30,4) milj. euroa, laskua 7,3 % ; ilmoitusmyynnin liikevaihto 38,5 (41,5) milj. euroa, laskua 7,3 %; palveluliikevaihto 9,7 (9,2) milj. euroa, kasvua 5,6 %.
– Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä 8,0 (10,8) milj. euroa, laskua 25,9 %.
– Käyttökate 16,0 (7,7) milj. euroa, kasvua 106,3 %.
– Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 4,6 (7,7) milj. euroa, 6,0 % (9,5 %) liikevaihdosta, laskua 40,1 %.
– Liikevoitto 9,5 (4,8) milj. euroa eli 12,4 % (5,9 %) liikevaihdosta, kasvua 97,5 %.
– Katsauskauden tulos 7,9 (4,5) milj. euroa, nousua 78,1 %.
– Osakekohtainen tulos 0,10 (0,06) euroa.

Taloudellinen kehitys tammi – kesäkuussa 2013:

– Liikevaihto 151,2 (162,2) milj. euroa, laskua 6,8 %.
– Sisältöliikevaihto 57,4 (61,6) milj. euroa, laskua 6,7 % ; ilmoitusmyynnin liikevaihto 74,9 (82,5) milj. euroa, laskua 9,3 %;  palveluliikevaihto 19,0 (18,1) milj. euroa, kasvua 4,7 %.
– Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä 16,0 (22,4) milj. euroa, laskua 28,6 %.
– Käyttökate 23,9 (18,5) milj. euroa, kasvua 29,5 %.
– Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 10,0 (16,1) milj. euroa, 6,6 % (9,9 %) liikevaihdosta, laskua 37,7 %.
– Liikevoitto 14,9 (10,8) milj. euroa eli 9,9 % (6,7 %) liikevaihdosta, kasvua 38,1 %.
– Katsauskauden tulos 12,0 (7,2) milj. euroa, nousua 67,2 %.
– Osakekohtainen tulos 0,15 (0,09) euroa.

Avainluvut:

AVAINLUVUT 2013 2012 Muutos 2013 2012 Muutos 2012
milj. euroa 4-6 4-6 % 1-6 1-6 % 1-12
Liikevaihto 76,3 81,0 -4,7 -5,8 151,2 162,2 -11,0 -6,8 320,1
Sisältöliikevaihto 28,2 30,4 -2,2 -7,3 57,4 61,6 -4,2 -6,7 122,3
Ilmoitusmyynnin liikevaihto 38,5 41,5 -3,0 -7,3 74,9 82,5 -7,7 -9,3 160,8
Palveluliikevaihto 9,7 9,2 0,5 5,6 19,0 18,1 0,9 4,7 37,1
Kokonaiskulut ilman kertaluonteisia eriä 71,9 73,4 -1,5 -2,0 141,5 146,2 -4,7 -3,2 287,0
Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä 8,0 10,8 -2,8 -25,9 16,0 22,4 -6,4 -28,6 45,1
Käyttökate  16,0 7,7 8,2 106,3 23,9 18,5 5,5 29,5 39,5
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 4,6 7,7 -3,1 -40,1 10,1 16,1 -6,1 -37,7 33,5
% liikevaihdosta 6,0 9,5     6,6 9,9     10,5
Liikevoitto (-tappio) 9,5 4,8 4,7 97,5 14,9 10,8 4,1 38,1 26,5
% liikevaihdosta 12,4 5,9     9,9 6,7     8,3
Tilikauden tulos 7,9 4,5 3,5 78,1 12,0 7,2 4,8 67,2 17,4
Tulos/osake, EUR (laimentamaton) 0,10 0,06 0,04 74,7 0,15 0,09 0,06 67,5 0,22
Tulos/osake, EUR (laimennettu) 0,10 0,06 0,04 75,1 0,15 0,09 0,06 67,8 0,22

Näkymät vuodelle 2013:

Talouskasvun arvioidaan Euroopassa ja erityisesti Suomessa pysyvän heikkona myös vuoden 2013 jälkipuoliskolla. Mediamainonnan lasku ja mediakulutuksen asteittainen siirtyminen digitaalisiin kanaviin laskevat painetun median liikevaihtoa ja kannattavuutta. Alma Median digitaalisten palveluiden vahva kasvu ei vallitsevassa markkinatilanteessa vielä kokonaan riitä kattamaan painetun median myynnin laskua.

Alma Media arvioi vuoden 2013 toisen vuosipuoliskon ja koko vuoden liikevaihdon sekä liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä laskevan vuoden 2012 vastaavien ajanjaksojen tasoista. Vuoden 2012 toisen vuosipuoliskon liikevaihto oli 157,9 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 17,4 milj.euroa. Koko vuoden 2012 liikevaihto oli 320,1 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 33,5 milj. euroa.

Toimitusjohtaja Kai Telanne:

Vuoden 2013 toinen neljännes oli yleisen talouden edelleen heikentyessä media-alalle vaikea. Mediamainonta laski Suomessa toisella vuosineljänneksellä 7,8 % edellisvuoden vastaavasta jaksosta. Painettujen lehtien irtonumero- ja tilausmyynti oli myös selvässä laskussa.

Vaikeasta markkinatilanteesta huolimatta digitaalisiin luokitellun ilmoittelun palveluihin keskittyvä Markkinapaikat-yksikkö teki edelleen erinomaista tulosta erityisesti Itä-Euroopan liiketoiminnoissaan. Raskaiden vaihtokoneiden ja ajoneuvojen verkkopalvelun Mascuksen myynnistä saatu kertaluonteinen myyntivoitto paransi Alma Median osakekohtaista tulosta.  

Alma Median kasvustrategian ja kehittämisen painopisteenä olevien digitaalisten tuotteiden ja palveluiden osuus koko konsernin liikevaihdosta oli toisella neljänneksellä 27,4 %. Kauppalehden digitaaliset sisältötuotot kasvoivat 27,2 % vertailukaudesta. Digitaalisia palveluita kehitettiin muun muassa laajentamalla verkon kävijäliikenteenohjausta sekä rakentamalla työkaluja kohdennettuun verkkomainontaan, verkko- ja mobiilipalveluiden kävijämäärämittaukseen ja analytiikkaan. Lisäksi Kauppalehdessä ja Iltalehdessä tuotiin markkinoille sovelluksia, jotka helpottavat uutisvirran seurantaa mobiililaitteilla.

Alma Media toteutti toisella vuosineljänneksellä useita julkaisutoiminnan kilpailukyvyn parantamiseen tähtääviä toimenpiteitä. Yhtiön maakuntalehtien tilaushinnoittelua selkeytettiin ja paikallislehtien verkkosisältöjä muutettiin maksulliseksi. Aamulehti päätti siirtyä tabloidi-formaattiin huhtikuussa vuonna 2014. Alma Median aluelehdistä Lapin Kansa, Pohjolan Sanomat, Kainuun Sanomat ja Satakunnan Kansa ovat jo siirtyneet tabloidi-formaattiin. Yhtenäinen formaatti Alma Median aluelehtien kesken tuo toiminnallisia etuja sisällöntuotantoon ja parantaa yhteisen aineiston myötä lukijakokemusta. Iltalehdessä tehtiin ulkoasu- ja sisältöuudistus, jolla pyritään palvelemaan lukijoita entistäkin paremmin.

Alma Manun uusi Tampereen lehtipaino otettiin tuotantokäyttöön huhtikuussa. Uusi painolaitos on kilpailukykyinen myös konsernin ulkopuolisten lehtien painamisen suhteen ja tuo tuotannollista hyötyä konsernin sisäisiin painotöihin jo loppuvuodesta. 

Alma Media luopui toisella neljänneksellä joistain ydinliiketoimintaan kuulumattomista markkinapaikoistaan. Yhtiö myi slovakialaisen käytettyjen autojen markkinapaikka Autovia.sk:n sekä verkkomarkkinapaikka Mascuksen. Alma Media keskittyy jatkossa kansainvälisessä markkinapaikkaliiketoiminnassaan rekrytointi- ja asuntoportaaleihin.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Kai Telanne, puhelin 010 665 3500
Talous- ja rahoitusjohtaja Juha Nuutinen, puhelin 010 665 3873

Julkistamismenettely

Alma Media Oyj noudattaa Finanssivalvonnan Standardin 5.2b mahdollistamaa julkistamismenettelyä. Tämä pörssitiedote on yhteenveto Alma Media Oyj:n osavuosikatsauksesta tammi-kesäkuu 2013. Osavuosikatsaus on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä pdf-muodossa. Osavuosikatsaus löytyy myös Alma Median verkkosivuilta osoitteesta www.almamedia.fi/sijoittajille/.

Tiedotustilaisuus, webcast ja puhelinkonferenssi

Suomenkielinen tiedotustilaisuus analyytikoille, sijoittajille ja medialle pidetään 19.7.2013 klo 11.00-12.00 Alma-talossa, Alvar Aallon katu 3 C, Helsinki. Tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Kai Telanne ja talous- ja rahoitusjohtaja Juha Nuutinen. Tilaisuuden esitysaineisto on saatavilla klo 11.00 Alma Median verkkosivuilla osoitteessa www.almamedia.fi/medialle/aineistot/esitykset/.
 
Ilmoittauduthan tilaisuuteen etukäteen sähköpostitse osoitteeseen kutsut@almamedia.fi.
 
Englanninkielinen puhelin- ja verkkokonferenssi alkaa 19.7.2013 klo 12.30. Voit osallistua konferenssiin soittamalla numeroon +44(0)20 3427 1918 (osallistumiskoodi: 9893768) tai seurata sitä osoitteessa www.almamedia.fi/medialle/aineistot/esitykset/ (audio webcast).

ALMA MEDIA OYJ
Rauno Heinonen
viestintäjohtaja

Jakelu: NASDAQ OMX Helsinki
keskeiset tiedotusvälineet

Alma Media lyhyesti
Alma Media on digitaalisiin palveluihin ja julkaisutoimintaan keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tuotteet tarjoavat uutissisältöjen lisäksi hyötytietoa elämäntyylin, työuran sekä liiketoiminnan kehittämiseen. Alma Median palvelutarjonta on laajentunut Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Yhtiössä työskentelee noin 1 900 ammattilaista (ilman jakajia), joista yli 20 % toimii Suomen ulkopuolella. Alma Median vuoden 2012 liikevaihto oli noin 320 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

  • Julkaistu: 19.7.2013, 11:00
  • Kategoria: Pörssitiedote, Tiedotteet

Jaa artikkeli