Alma Media > Tiedotteet > Lehdistötiedote > Satakunnan Kansa lukijaystävälliseen tabloidiformaattiin huomisesta alkaen

Satakunnan Kansa lukijaystävälliseen tabloidiformaattiin huomisesta alkaen

Alma Media Oyj Lehdistötiedote 16.1.2012 klo 11.00

SATAKUNNAN KANSA LUKIJAYSTÄVÄLLISEEN TABLOIDIFORMAATTIIN HUOMISESTA ALKAEN

Alma Mediaan kuuluva Satakunnan Kansa uudistaa formaattinsa. Lehti ilmestyy 17.1.2012 alkaen tabloidiformaatissa aiemman broadsheetin sijasta. Tabloidin sivukoko on 254 x 365 millimetriä. Koko on Suomessa tuttu esimerkiksi Kauppalehdestä ja Iltalehdestä sekä Lapin Kansasta, Pohjolan Sanomista ja Kainuun Sanomista.

Satakunnan Kansa on uranuurtaja, sillä se on kokoluokassaan ensimmäinen suomenkielinen päivälehti, joka Suomessa siirtyy tabloidiformaattiin. Ruotsissa useat sanomalehdet ovat ilmestyneet tabloideina jo pitkään.

– Tabloidi on aiempaa formaattiamme lukijaystävällisempi. Se on lukijoille kätevämpi ja ilmoittajille tehokkaampi, kiteyttää Satakunnan Kansan vastaava päätoimittaja Petri Hakala.

Satakunnan Kansa on lehtiuudistuksen jälkeen entistä paikallisempi ja vuorovaikutteisempi. Lehti pitää jatkossa entistä paremmin huolta siitä, että Satakunnan ääni kuuluu. Myös itse journalismi on tabloidissa erilaista. Kerronnan muoto on napakan formaatin myötä iskevämpi, ja kuville sekä visuaalisuudelle annetaan reilusti tilaa.

– Oman maakuntamme tapahtumat ovat tärkeintä uutisaineistoamme. Vahvistamme tätä osaa lehdestä, mutta emme unohda kotimaan tai ulkomaan aineistoa, sanoo uudistusprojektin vetäjä Matti Majasaari.

Myös verkkopalvelu SK24.fi uudistui

Huomenna julkaistaan myös uudistettu Satakunnan Kansan verkkopalvelu SK24.fi. SK24.fi saa virkistyneen ulkoasun ja sivuston käytettävyyttä on parannettu. Lisäksi matkapuhelimille tarkoitettu kevennetty uutissivusto m.sk24.fi ja Satakunnan Kansan näköislehtituotteet on päivitetty uuteen uskoon.

SK24.fi-verkkopalvelu sykkii ajan hermolla ja kertoo uutiset heti tuoreeltaan. Painettu lehti syventää, taustoittaa ja selittää uutisia lukijoiden arjen näkökulmasta.

Uudistusten tavoitteena on paitsi palvella nykyisiä lukijoita entistä paremmin, myös houkutella uusia asiakkaita Satakunnan Kansan pariin.

– Lehden ja verkon sisällöt täydentävät toisiaan. Myös verkkopalvelussa painotamme jatkossa entistä vahvemmin oman maakunnan asioita, kertoo verkkopäällikkö Inka Partanen.

– Myös mainostajien palaute on ollut erittäin myönteistä. Usein tabloidiin siirtymisen yhteydessä povataan ilmoitusmyynnin laskua, mutta mitään sellaisia merkkejä meillä ei ole näköpiirissä, selvittää mediamyynnin johtaja Juha Pitkälä.

Painetulla Satakunnan Kansalla on 125 000 lukijaa joka päivä ja verkkopalvelu SK24.fi tavoittaa 90 000 eri kävijää viikossa. Yhdessä lehti ja verkkopalvelu tavoittavat 77 % Porin markkina-alueen kuluttajista. Satakunnan Kansa työllistää 100 henkilöä Porissa ja muualla Satakunnassa.

Lisätietoja:
Petri Hakala, vastaava päätoimittaja, Satakunnan Kansa, puh. 010 665 8234

Alma Media lyhyesti

Alma Media on uudistuva mediayhtiö, jonka tunnetuimpia tuotteita ovat Aamulehti, Iltalehti, Kauppalehti ja Etuovi.com. Alma Mediassa työskentelee noin 2800 ammattilaista. Vuoden 2010 liikevaihto oli 311,4 miljoonaa euroa, ja liikevoitto 13,9 prosenttia liikevaihdosta. Alma Median osake (ALN1V) noteerataan NASDAQ OMX:n Helsingin pörssissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

  • Julkaistu: 16.1.2012, 12:00
  • Kategoria: Lehdistötiedote, Tiedotteet

Jaa artikkeli