Alma Media > Tiedotteet > Lehdistötiedote > Aamulehden uudistus nostaa hyödyn ja keskustelun painopisteiksi uutissivujen rinnalle

Aamulehden uudistus nostaa hyödyn ja keskustelun painopisteiksi uutissivujen rinnalle

Alma Media Oyj   Lehdistötiedote   11.10.2010 klo 10.00

 

AAMULEHDEN UUDISTUS NOSTAA HYÖDYN JA KESKUSTELUN PAINOPISTEIKSI UUTISSIVUJEN RINNALLE

 

Alma Mediaan kuuluva Aamulehti uudistaa sisältöään näyttävästi 12. lokakuuta lähtien. Lehti nostaa uutisten rinnalle painopisteiksi hyötyjournalismin ja keskustelun. Tätä varten on perustettu kaksi uutta osastoa ja toimitusryhmää. Tarpeen mukaan koko Aamulehden toimitus osallistuu aineiston tekemiseen. Lukijoiden ideat, näkemykset ja mielipiteet pääsevät esille entistä paremmin.

 

”Lukijan oman elämän kartta”

 

– Uudistus terävöittää sanomalehden perustehtäviä. Lehden pitää palvella lukijoita paremmin oman elämän karttana. Terävä ja rohkea yhteiskunnallinen keskustelu on sanomalehden tehtävä ja rooli paremman maailman rakentamisessa, Aamulehden vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen sanoo.

 

Jokisen mukaan hyöty ja yhteiskunnallisuus näkyvät erikoissivujen rinnalla kaikessa Aamulehden journalismissa. Hyötysivusto sijoittuu lehdessä kahteen paikkaan. Hyvä arki -sivut julkaistaan A-osassa eli uutissektiossa, Hyvä elämä -aineisto B-osassa. Hyvä arki tarjoaa ajankohtaista hyötytietoa ja kuluttaja-aiheita, Hyvä elämä käsittelee elämäntapa-asioita. Teemasivut kuuluvat kokonaisuuteen. Keskusteluun ja puheenaiheisiin nojaava Näkökulma-osasto on lehden B-osassa.

 

Uudenlaisia työtapoja

 

Uudistus tuo mukanaan uudenlaisia työtapoja. Hyötytoimitus esimerkiksi kokoaa viisi kummiperhettä, jotka kokeilevat eri asioiden vaikutusta arkielämäänsä.

 

Näkökulman aloittaa päivittäin terävä keskustelun avaus, jonka laatii joko toimitus tai ulkopuolinen kirjoittaja. Mielipidesivu sijoittuu samaan kokonaisuuteen, ja sen nimi muuttuu Lukijalta-sivuksi.
Täysin uudenlaista juttutyyppiä edustaa Nettikampa-palsta. Se seuloo verkkomaailmasta lehteen netin suosituimmat puheenaiheet ja toisaalta ohjaa kiinnostuneen lukijan hakemaan verkosta lisätietoa.

 

Uudistus näkyy myös verkkopalvelu Aamulehti.fi:ssä. Verkkoa hyödynnetään monin eri tavoin lukijoilta tulevien ideoiden, kommenttien ja keskustelun kanavana.

 

Virtuaalitoimitus Alma-yhteistyönä

 

Hyötyjournalismin tekijät muodostavat virtuaalitoimituksen, johon kuuluu Aamulehden toimittajien lisäksi yksi henkilö Satakunnan Kansasta ja kaksi Alma Median pohjoisista lehdistä. Aineisto on konsernin kaikkien maakuntalehtien ja Kauppalehden käytössä.

 

 

Lisätiedot:

 

Aamulehden vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen, p. 010 665 3100 tai 050 366 9213

 

 

Alma Media lyhyesti

Alma Media on uudistuva mediayhtiö, jonka tunnetuimpia tuotteita ovat Aamulehti, Iltalehti, Kauppalehti ja Etuovi.com. Alma Mediassa työskentelee lähes 3000 ammattilaista. Vuoden 2009 liikevaihto oli 307,8 miljoonaa euroa, ja liikevoitto 13,5 prosenttia liikevaihdosta. Alma Median osake (ALN1V) noteerataan NASDAQ OMX:n Helsingin pörssissä. Lue lisää: www.almamedia.fi

  • Julkaistu: 11.10.2010, 12:00
  • Kategoria: Lehdistötiedote, Tiedotteet

Jaa artikkeli