Alma Media > Tiedotteet > Lehdistötiedote > Aamulehti uudistuu 7.11.2007 ja siirtyy ennakoivaan taittoon

Aamulehti uudistuu 7.11.2007 ja siirtyy ennakoivaan taittoon

ALMA MEDIA OYJ            LEHDISTÖTIEDOTE    6.11.2007
 
 
 
AAMULEHTI UUDISTUU 7.11.2007 JA SIIRTYY ENNAKOIVAAN TAITTOON
 
Aamulehti uudistaa ulkoasuaan, sisältöään ja tuotantotapaansa. Toimitus ottaa käyttöön ennakoivan taiton. Siinä jutut kirjoitetaan määrämittaan ja sivujen valmistus nopeutuu. Uudenlainen lehti ilmestyy ensi kerran keskiviikkona 7. marraskuuta.
 
Tavoitteena on tarjota lukijoille entistä selkeämpi ja läheisempi lehti, jonka rakenne pysyy päivittäin vakiona. Sisältöön tulee uusia elementtejä. Niistä näkyvin on päivän tärkeimmistä uutisaiheista koottu aukeama lehden alkupuolella. Toinen uutuus on maakunnan asioihin pureutuva Pirkanmaa-sivu. Ilmoituspaikkoja tulee muutama lisää.
 
Aamulehden entinen asu on peräisin vuodelta 2000. Vastaava päätoimittaja Matti Apunen huomauttaa, että nyt poistuva lehtimalli on toiminut tasaisen varmasti. Hän laskee, että uusi versio pysyy voimissaan vuoden 2015 tienoille.
– Uudistus on hyvä tehdä silloin, kun sille ei ole akuuttia tarvetta. Näin se pystytään toteuttamaan pakottomasti ja vapaasti. Muoto ohjaa lehden tekemistä, ja nyt on tilaisuus katsoa koko tekemisen ketju uudella tavalla ja ottaa käyttöön uusia työtapoja, Apunen toteaa.
 
Kansainvälisesti palkitut suunnittelijat
 
Uudesta ulkoasusta vastaavat kansainvälisesti menestyneet skotlantilaiset suunnittelijat Ally Palmer ja Terry Watson. Heidän muotoilemansa tanskalainen Politiken-lehti on palkittu ulkoasultaan maailman parhaana. Suomessa kaksikko on aiemmin tehnyt yhteistyötä Väli-Suomen sanomalehtien ja Hufvudstadsbladetin kanssa.
 
Palmer ja Watson laativat erilaisia malleja ja suuntaviivoja, joista toimituksen ulkoasuryhmä seuloi Aamulehden tarpeisiin sopivan asun.
– Saimme nimekkäiden suunnittelijoiden ansiosta uuteen lehteen sellaisia ratkaisuja, joihin emme varmasti olisi itse päätyneet, Aamulehden ulkoasupäällikkö Ari Kinnari arvioi.
 
Kustannus Oy Aamulehden sisällä uudistusta on pohjustettu laajan yhteistyön avulla. Eri puolilta taloa koottiin viisi työryhmää miettimään käytännön ratkaisuja. Samanlainen prosessi havaittiin hyväksi pari vuotta sitten synnytettäessä sunnuntain viikkolehtiä.
 
Uusikin Aamulehti on isoa sivukokoa eli broadsheet. Päälehden mukana ilmestyvät entiseen tapaan viikkolehdet: torstaina Moro, perjantaina Valo ja sunnuntaina Asiat ja Ihmiset. Verkkopalvelujen eli www.aamulehti.fi:n voimakas kehittäminen jatkuu. Nettisivuston lukijamäärä on kasvanut nopeasti. Verkko ja painettu lehti tekevät yhteistyötä entistä tiiviimmin.
 
Tampereella ilmestyvä Aamulehti on Suomen toiseksi suurin 7-päiväinen sanomalehti. Sen kokonaislevikki on 138 258 ja sunnuntailevikki 142 695 kappaletta. Lukijoita on 316 000. Aamulehti kuuluu Alma Media -konserniin.
 
Lisätiedot:
Vastaava päätoimittaja Matti Apunen, p. 010 665 3100
Viestintäpäällikkö Juha Ranta, p. 010 665 3909
 
Alma Media on kannattavasti kasvava, uudistuva ja kansainvälistyvä yhtiö, joka investoi sanomalehtiin ja verkkomediaan. Tunnetuimmat tuotteet ovat Aamulehti, Iltalehti, Kauppalehti ja Etuovi.com.
 
Vuoden 2006 liikevaihto oli 302 milj. euroa, josta liikevoittoa kertyi 16 % liikevaihdosta. Yhtiön osake noteerataan OMX:n Pohjoismaisella listalla keskisuurten yhtiöiden sarjassa. Kaupankäyntitunnus on ALN1V. Lisää osoitteessa www.almamedia.fi.
 
 
  • Julkaistu: 6.11.2007, 10:00
  • Kategoria: Lehdistötiedote, Tiedotteet

Jaa artikkeli