Alma Media > Tiedotteet > Pörssitiedote > Alma Media Oyj: Q1-osavuosikatsaus: Liikevaihto ja liikevoitto kasvoivat selvästi

Alma Media Oyj: Q1-osavuosikatsaus: Liikevaihto ja liikevoitto kasvoivat selvästi

ALMA MEDIA OYJ    PÖRSSITIEDOTE 3.5.2007 KLO 9.00          
 
 
ALMA MEDIA OYJ:N Q1-OSAVUOSIKATSAUS: LIIKEVAIHTO JA LIIKEVOITTO KASVOIVAT SELVÄSTI
 
Alma Media -konsernin liikevaihto kasvoi 14,8 % 81,9 milj. euroon (71,3 milj. euroa). Konsernin liikevoitto oli 16,0 milj. euroa (10,0 milj. euroa). Osakekohtainen tulos oli 0,17 euroa (0,10 euroa). Koko vuoden liikevaihdon ja liikevoiton odotetaan kasvavan edellisvuodesta.
 
– Konsernin liikevoitto sisältää kertaluontoisena eränä vuoden 2007 ensimmäisellä neljänneksellä 1,9 milj. euron myyntivoiton. Yhtiö myi Rovaniemellä Lapin Kansan käytössä olevan kiinteistön 1.2.2007.
 
– Konsernin tulos ennen veroja oli 17,2 milj. euroa (10,3 euroa).
 
– Sanomalehtien liikevaihto kasvoi 9,3 % 57,5 milj. euroon (52,6 milj. euroa) ja liikevoitto 39,7 % 11,5 milj. euroon (8,2 milj. euroa). Sanomalehtien ilmoitustuotot kasvoivat 12,9 %, mihin maalisvaalien vaikutus oli huomattava. Iltalehden hyvä menestys jatkui.
 
– Kauppalehti-ryhmän liikevaihto kasvoi 25,9 % 17,7 milj. euroon (14,1 milj. euroa) ja liikevoitto 20,1 % 1,5 milj. euroon (1,2 milj. euroa). Liikevaihtoa kasvattivat uudet yksiköt Kauppalehti 121 ja Suomen Business Viestintä. Vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 2,9 % ja liikevoitto pysyi ennallaan.
 
– Markkinapaikkojen liikevaihto kasvoi 42,3 % 7,4 milj. euroon (5,2 milj. euroa). Liikevoitto yli kolminkertaistui 1,6 milj. euroon.
 
– Yhtiö nostaa vuosiennustettaan ensimmäisen vuosineljänneksen hyvän tuloksen johdosta. Mikäli mediamarkkinoiden kasvu jatkuu loppuvuoden 2007 aikana vuoden 2006 kaltaisena, konsernin liikevaihdon ja liikevoiton ilman kertaluontoisia eriä oletetaan kasvavan edellisvuodesta.
 
 
Toimitusjohtaja Kai Telanne:
ALMA MEDIALLA VAHVA ENSIMMÄINEN NELJÄNNES
 
Alma Median kaikki segmentit kasvattivat ensimmäisellä vuosineljänneksellä liikevaihtoaan ja liikevoittoaan. Alma Median maaliskuun liikevaihto ja liikevoitto ilman myyntivoittoja olivat yksittäisen kuukauden osalta kaikkien aikojen parhaita. Odotettua paremmin sujunut vaalimainonnan myynti (1,5 milj. euroa) sekä rekrytointimarkkinoiden hyvä vetoapu siivittivät osaltaan koko konsernin mediamyynnin hyvään kasvuun.
 
Sanomalehdet-segmentin liiketoiminta kehittyi kokonaisuudessaan hyvin ilman vaalimainontaakin. Erityisesti Iltalehti ja Aamulehti kasvattivat liikevaihtoaan ja liikevoittoaan.
 
Markkinapaikat-segmentti jatkoi edelleen vahvaa kasvuaan ja teki erinomaisen tuloksen. Liikevoiton kolminkertaistumiseen vaikuttivat erityisesti Monster ja Etuovi.com kotimaan markkinoilla ja City24 Virossa. Yhtiö jatkaa panostuksiaan kansainvälistymiseen ja uskoo markkinapaikkojen vahvan kasvun jatkuvan koko vuoden. Markkinapaikkojen koko vuoden kannattavuus paranee viime vuodesta, vaikka yhtiö lisää panostuksia ulkomaisiin markkinapaikkoihin loppuvuonna.
 
Kauppalehden YT-neuvottelut saatettiin päätökseen helmikuussa. Kauppalehden monimediatoimittamista tukeva uusi organisaatio vauhdittaa lehden hyvää kehitystä. Kauppalehden levikki nousi vuoden 2006 aikana, ja ensimmäisen neljänneksen aikana tehtiin ennätys Kauppalehti Onlinen kävijämäärissä.
 
Maaliskuussa aloitti uusi Alma Median Helsingin-toimitus, joka keskittyy yhteiskunnallisten uutisten tuottamiseen yhtiön sanomalehtiin. Yhtiö jatkaa vastaavan yhteistyön lisäämistä kaikissa toiminnoissaan.
 
 
ALMA MEDIA OYJ
 
Rauno Heinonen
viestintäjohtaja
 
 
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Kai Telanne, puhelin 010 665 3500
Talousjohtaja Teemu Kangas-Kärki, puhelin 010 665 2244.
 
 
Tiedotustilaisuus analyytikoille ja medialle pidetään 3.5.2007, alkaen klo 11.00 Scandic Marski -hotellin Carl-kabinetissa, osoitteessa Mannerheimintie 10, Helsinki. Tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Kai Telanne ja talousjohtaja Teemu Kangas-Kärki, paikalla on myös muuta konsernin johtoa.
 
Englanninkielinen tulospresentaatio on ladattavissa klo 11.00 alkaen osoitteessa www.almamedia.fi.
 
Webcast alkaa klo 13.00 ja kestää noin 20 minuuttia. Webcastia voit seurata osoitteessa www.almamedia.fi. Conference Call alkaa klo 13.30. Mikäli haluat osallistua Conference Calliin, soita numeroon +44 207 162 0125.
 
Alma Media on kannattavasti kasvava, uudistuva ja kansainvälistyvä yhtiö, joka investoi sanomalehtiin ja verkkomediaan. Tunnetuimmat tuotteet ovat Aamulehti, Iltalehti, Kauppalehti ja Etuovi.com.
 
Vuoden 2006 liikevaihto oli 302 milj. euroa, josta liikevoittoa kertyi 16 % liikevaihdosta. Yhtiön osake noteerataan OMX:n Pohjoismaisella listalla keskisuurten yhtiöiden sarjassa. Kaupankäyntitunnus on ALN1V. Lisää osoitteessa www.almamedia.fi.
 
JAKELU: Helsingin Pörssi, keskeiset mediat
 
 
 
 
  • Julkaistu: 3.5.2007, 11:00
  • Kategoria: Pörssitiedote, Tiedotteet

Jaa artikkeli