Alma Media > Tiedotteet > Pörssitiedote > Alma Media Oyj: Tilinpäätöstiedote 2006

Alma Media Oyj: Tilinpäätöstiedote 2006

ALMA MEDIA OYJ    PÖRSSITIEDOTE 9.2.2007  KLO 9.00
 
TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 2006
 
Konsernin koko vuoden liikevaihto kasvoi 301,9 milj. euroon (285,9 milj. euroa), kasvua 5,6 %. Liikevoitto kasvoi 49,1 milj. euroon (42,3 milj. euroa), kasvua 16 %. Sanomalehtien ja Markkinapaikkojen liiketoiminnat menestyivät hyvin. Kauppalehti-ryhmän Kauppalehden mediamyynti sujui edelleen heikosti. Markkinatilanteen odotetaan jatkuvan vuoden 2006 kaltaisena. Vuoden 2007 liikevaihdon kasvun odotetaan jatkuvan ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä olevan vähintään edellisvuoden tasolla vuonna 2007.
 
– Konsernin liikevoitto sisältää kertaluonteisina erinä neljännelle neljännekselle kirjatut Kemin ja Tampereen kiinteistöjen myyntivoiton 4,2 milj. euroa ja Kainuun Sanomien painon ja Kauppalehden uudelleenjärjestelyistä aiheutuvat menot, yhteensä 1,5 milj. euroa. Vertailuvuoden kertaluonteiset tuotot vuonna 2005 olivat 3,2 milj. euroa ja kertaluonteiset kulut 2,9 milj. euroa.
 
– Konsernin koko vuoden tulos ennen veroja oli 49,9 milj. euroa (49,5 milj. euroa). Vertailukauden tulos ennen veroja vuonna 2005 sisältää liikevoiton alapuolella raportoituina kertaluontoisina erinä osakkuusyhtiötulosta kasvattanut Talentum Oyj:n Satama Interactive Oyj:n myynnistä saama myyntivoitto, josta Alma Media kirjasi myyntivoittoa 3,3 milj. euroa sekä vuoden 2005 yritysjärjestelyihin liittyen rahoituserissä tuottoja nettona yhteensä 4,3 milj. euroa.
 
– Sanomalehtien mediamyynti vauhdittui vuoden loppua kohden. Aamulehti teki euromääräisen mediamyyntiennätyksen joulukuussa. Iltalehti saavutti loka-joulukuussa 43,1 %:n levikkimarkkinaosuuden. Sanomalehtien liikevoitto koko vuodelta oli 38,4 milj. euroa (38,9 milj. euroa). Liikevoittoa painoi alas kaupunkilehti Tori. Sanomalehdet-segmenttiin kirjattiin 0,4 milj. euron kertaluonteinen erä Kainuun Sanomien painon uudelleenjärjestelyistä.
 
– Kauppalehti-ryhmän koko vuoden liikevoitto laski 4,8 milj. euroon (7,1 milj. euroa) Kauppalehden heikosti sujuneen mediamyynnin vuoksi. Kauppalehti Oy:ssä on aloitettu yt-neuvottelut toiminnan uudelleenorganisoimiseksi ja kustannusrakenteen saattamiseksi tuottoja vastaavaksi. Kauppalehti-ryhmään kirjattiin 1,1 milj. euron kertaluonteinen kuluerä Kauppalehden uudelleenorganisoimisesta. Vertailuvuonna liikevoittoon sisältyi Alma Median Talentum Oyj:n omistuksen laimentumisesta kirjattu osakkeiden myyntivoitto 0,8 milj. euroa.
 
– Markkinapaikkojen koko vuoden liikevoitto yli kaksinkertaistui 2,8 milj. euroon (1,1 milj. euroa). Kotimaan jatkuvien toimintojen liikevaihto kasvoi 23 % ja ulkomaan toimintojen 121 %.
 
 
Näkymät vuodeksi 2007
 
Markkinatilanteen odotetaan jatkuvan vuoden 2006 kaltaisena. Näin ollen liikevaihdon kasvun odotetaan jatkuvan ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä olevan vähintään edellisvuoden tasolla.
 
 
Osinkoehdotus
 
Alma Media Oyj:n hallitus esittää 8.3.2007 kokoontuvalle yhtiökokoukselle, että osinkoa tilivuodelta 2006 maksetaan 0,65 euroa osakkeelta. Osingonmaksupäivä on 20.3.2007.
 
 
Toimitusjohtaja Kai Telanne:
SANOMALEHDILLÄ VAHVA LOPPUVUOSI
 
Sanomalehdillä oli Suomessa vahva loppuvuosi. Niiden mediamyynti kasvoi vuoden viimeisellä neljänneksellä 5,2 %. Koko mediamarkkinoiden kasvu oli 4,4 %. Alma Median Sanomalehdet-segmentin mediamyynti kasvoi edelleen markkinoita nopeammin eli 6,1 %. Verkkopalvelumme kävijämäärät olivat vahvassa nousussa. Iltalehden levikki ja levikkimarkkinaosuus kasvoivat selvästi. Joulukuussa saavutettiin markkinaosuuden ennätyslukemat 44,7 %, nousua edellisestä vuodesta 4,6 %-yksikköä.
 
Kauppalehti-ryhmä jäi tulostavoitteestaan Kauppalehti Oy:n heikentyneen tuloksen, ja erityisesti Kauppalehden runkolehden heikosti sujuneen mediamyynnin vuoksi. Kauppalehden tytäryhtiöiden liiketoiminta sen sijaan kehittyi hyvin. Käynnistimme vuoden lopussa koko Kauppalehti Oy:n henkilökuntaa koskevat yt-neuvottelut monimediatuotannon tehostamiseksi ja talouden tervehdyttämiseksi.
 
Markkinapaikat jatkoivat vahvaa kasvuaan. Kotimaan toiminnot kasvoivat loka-joulukuussa 27 % ja ulkomaan toiminnot 190 %. Kotimaan vetureina toimivat Etuovi.comin verkkopalvelut ja lehdet sekä ulkomailla City24 ja kesällä hankitut Ruotsin Bovision-yhtiöt. Kotimaan liiketoiminnan kannattavuus parani.
 
Viime vuoden aikana yhtiö maksoi osakkeenomistajilleen osinkoja ja pääomanpalautusta yhteensä 48,5 milj. euroa. Vuoden 2006 vapaa rahavirta toi kassaan 45,2 milj. euroa. Yhtiö haluaa jatkaa hyvänä osingonmaksajana, ja hallitus ehdottaa osingoksi 0,65 euroa osakkeelta, 48,5 milj. euroa.
 
ALMA MEDIA OYJ
 
Terhi Lambert-Karjalainen
viestintäpäällikkö
 
JAKELU: Helsingin Pörssi, keskeiset mediat
 
 
 
 
 
Lisätietoja:
 
toimitusjohtaja Kai Telanne, puhelin 010 665 3500
talousjohtaja Teemu Kangas-Kärki, puhelin 010 665 2244
 
Tiedotustilaisuus analyytikoille ja medialle pidetään 9.2.2007 klo 11-12 Marski Bar & Restaurantin tiloissa, Mannerheimintie 10, 2. krs, Helsinki. Tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Kai Telanne ja talousjohtaja Teemu Kangas-Kärki, paikalla myös muuta konsernin johtoa.
 
Englanninkielinen tulospresentaatio klo 11.00 osoitteessa http://www.almamedia.fi.
 
Webcast alkaa klo 13.00 ja kestää noin 20 minuuttia. Conference Call alkaa klo 13.30. Webcastiä voit seurata osoitteessa http://www.almamedia.fi. Jos haluat osallistua Conference Calliin, soita numeroon +44 20 7162 0025.
 
Alma Media on kannattavasti kasvava, uudistuva ja kansainvälistyvä yhtiö, joka investoi sanomalehtiin ja verkkomediaan. Tunnetuimmat tuotteet ovat Aamulehti, Iltalehti, Kauppalehti ja Etuovi.com.
 
Vuoden 2006 liikevaihto oli 302 milj. euroa, josta liikevoittoa kertyi 16 % liikevaihdosta. Yhtiön osake noteerataan OMX:n Pohjoismaisella listalla keskisuurten yhtiöiden sarjassa. Kaupankäyntitunnus on ALN1V. Lisää osoitteessa http://www.almamedia.fi.
 
 
Täydellinen raportti taulukoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä:
  • Julkaistu: 9.2.2007, 10:01
  • Kategoria: Pörssitiedote, Tiedotteet

Jaa artikkeli